بهترین روش تعیین کلمات کلیدی در سئو

بهترین روش تعیین کلمات کلیدی در سئو – آموزش قدم به قدم

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های سئو یا بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو، تعیین کلمات کلیدی است. این بخش برای کسب‌وکارهای نوپا و کسانی که می‌خواهند به تازگی وارد رقابت بر سر جایگاه‌های گوگل شوند، حیاتی‌تر نیز به نظر می‌رسد. چرا که اگر سنک بنای تولید محتوا از همان ابتدا به درستی بنا نشود، مسلما در آینده نیز کار بسیار سخت‌تر خواهد شد. با من ابوالفضل انصاری در تیکو همراه باشید تا بهترین روش تعیین کلمات کلیدی در سئو را با هم بررسی کنیم.

کلمه کلیدی چیست؟

کلمه کلیدی همان کلماتی هستند که کاربران با جستجوی آنها به دنبال مطلب خاصی در اینترنت می‌گردند. شما نیز هنگام تهیه مقاله در سایت باید کلمات و عبارت‌های کلیدی مرتبط با حوزه کاری خود را شناسایی کرده و به تولید محتوا بر اساس آن بپردازید. هر چه کلمات کلیدی شما با جستارهای جستجو مرتبط‌تر باشد، شانس بیشتری برای یافتن محتوای شما وجود دارد. بنابراین باید سعی کنید کلمات کلیدی که در محتوای خود استفاده می‌کنید با کلمات کلیدی مورد استفاده مردم در جستجوهای گوگل مرتبط باشد.

انتخاب کلمه کلیدی مناسب اولین قدم در اجرای سئوی داخلی سایت است.

منظور از تحقیق کلمات کلیدی چیست؟

تحقیق کلمات کلیدی یکی از اولین قدم‌های سئوی سایت است. به این ترتیب که با استفاده از ابزارهای آنلاین و تجربیات شخصی باید کلماتی را برای بهینه‌سازی انتخاب کنیم که بتوانیم کاربران بیشتری را با استفاده از موتورهای جستجو به سایت خود هدایت کنیم.

بهترین روش تعیین کلمات کلیدی

روش‌های زیادی برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد که هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند. اما یکی از بهترین روش تعیین کلمات کلیدی روشی به نام A-Method است که توسط استاد عادل طالبی معرفی شده است. این روش یک برنامه پنج مرحله‌ای است که در آن علاوه بر اخذ نظر کارفرما، از ابزارهای آنلاین و پیشنهادات گوگل هم استفاده می‌کنیم تا کلمات دقیق‌تری را هدف‌گذاری کنیم.

همیشه پیدا کردن عناوین مقالات و مطالب داخل آن یکی از اساسی‌ترین مشکلات در تولید محتوا برای مدیران سایت بوده است. با این روش ما حداقل به 1000 کلمه کلیدی هدفمند دست می‌یابیم که می‌توانیم بر اساس آن به تولید محتوا پرداخته و ورودی گوگل سایت خود را به طرز چشم‌گیری افزایش دهیم. البته نباید فراموش کنید که در سئو هیچ تضمینی برای موفقیت وجود ندارد. اگر می‌خواهید بدانید چرا، مقاله سئوی تضمینی را بخوانید.

همانطور که گفتم در این روش باید 5 مرحله را پشت سر بگذاریم که به ترتیب به آنها اشاره می‌کنم:

1.      دریافت نظرات کارفرما

در اولین مرحله از کارفرما یا مدیر سایت درخواست می‌کنیم در یک فایل اکسل لیستی از کلمات کلیدی مدنظرش را برایمان بنویسید. علت این کار این است که معمولا سئوکارها با کلمات کلیدی یک حوزه آشنایی دقیقی ندارند و با این کار می‌توانند نظر شخص کارفرما را دریافت و بیشتر با کلمات کلیدی مدنظر آنان آشنا شوند. در این روش باید از کارفرما بخواهیم کلماتی که بیشترین احتمال کلیک شدن از نظر آنها را دارد، وارد لیست اکسل کنند.

با اینکه هیچ محدودیتی برای تعداد کلمات کلیدی قائل نیستیم اما معمولا کارفرماها چیزی در حدود 40 تا 100 کلمه بیشتر نمی‌توانند در حوزه کاری خود پیدا کنند. بهتر است به آنها پیشنهاد دهیم با تیم خود جلسه طوفان فکری برگزار کرده و کلمات خود را انتخاب کنند.

ذکر این نکته هم ضروری است که اگر شما صرفا مجری سئو هستید، بهتر است قبل از بستن قرارداد، نکات مهم قرارداد سئو را مطالعه کنید.

انتخاب کلمات کلیدی مهم از بین نظرات کارفرما

پس از تعیین کلمات کلیدی پر شمار توسط کارفرما و تیمش، از آنها می‌خواهیم که 10 تا 20 کلمه‌ای که برای‌شان اهمیت بیشتری از بین آن کلمات دارد را برای ما مشخص کنند. هر چه این عدد به 10 نزدیک‌تر باشد بهتر است. نام این لیست را A می‌گذاریم. مثلا در زمینه لباس مجلسی، لیستی مانند زیر می‌توان تهیه کرد:

بهترین روش تعیین کلمات کلیدی

مشخص کردن ارزش یک کلمه کلیدی

پس از تعیین کلمات کلیدی مهم بر اساس نظر کارفرما از او می‌خواهیم که برای هر کلمه کلیدی ارزشی در نظر بگیرید. به این ترتیب که ابتدا کلمات کلیدی را بر اساس اهمیت مرتب کرده و آنها را به سه بخش مساوی تقسیم کند. حال به پراهمیت‌ترین کلمات کلیدی عدد 3 و به کم‌اهمیت‌ترین آنها عدد یک را اختصاص دهد. مثلا اگر تعداد کلمات کلیدی انتخابی 12 مورد است، 4 کلمه کلیدی که از نظر کارفرما مهم‌تر هستند ارزش 3 را می‌گیرند، 4 کلمه بعدی ارزش 2 و 4 کلمه آخر که اهمیت کمتری دارند ارزش یک را از آن خود می‌کنند. این ستون وزن لیست A خواهد بود.

وزن‌دهی به کلمات کلیدی مدنظر کارفرما

2.    تحقیق کلمات کلیدی با ابزارهای آنلاین

حال که کلمات کلیدی مد نظر کارفرما مشخص شده، باید با استفاده از ابزارهای آنلاین تحقیق کلمات کلیدی تک‌تک آنها را بررسی کنیم. این کار به عهده مدیر سئو یا مجری سئو است. سایت‌هایی مانند kwfinder ،keyword tool ،keyword planner، سایت ماز، ranktracker، سرچ کنسول گوگل، گوگل ترندز، ابزار semrush ،Ahref و … از جمله ابزارهای آنلاین برای تحقیق کلمات کلیدی هستند.

به عنوان مثال ابزار keyword tool برای کلمه کلیدی “لباس مجلسی” 587 نتیجه را برایمان لیست کرده که از جمله آنها می‌توان به لباس مجلسی ایرانی، لباس مجلسی اسپرت، لباس مجلسی اسپرت دخترانه، با لباس مجلسی بلند چه مدل مویی میاد، با لباس مجلسی بلند چه کفشی بپوشم، لباس مجلسی قرمز، لباس مجلسی طوسی، لباس مجلسی برای افراد چاق، لباس مجلسی بچه‌گانه، لباس مجلسی پولکی، لباس مجلسی 1401، لباس مجلسی توری، لباس مجلسی ثروتمندان، جدیدترین مدل لباس مجلسی، لباس مجلسی چاک‌دار و … اشاره کرد.

سایت keyword tool برای تعیین کلمات کلیدی

برای هر کلمه کلیدی 50 تا 60 عبارت پر جستجو را استخراج کرده و در اختیار کارفرما قرار می‌دهیم. بعد از او می‌خواهیم که مجدد از بین کلمات انتخابی ما 10 کلمه که از دید او مهمتر هستند را جدا کرده و به ما اعلام کند. این لیست، که احتمالا بیش از 100 رکورد (حداقل 10 کلمه مدنظر کارفرما به علاوه 10 کلمه از ابزارهای آنلاین برای هر رکورد مشخص شده توسط کارفرما) خواهد داشت، را لیست B نام گذاری می‌کنیم.

لیست B کلمات کلیدی با استفاده از ابزارهای آنلاین

مشخص کردن ارزش کلمات کلیدی

حال باید این 10 کلمه را نیز به سه بخش کم‌اهمیت، اهمیت متوسط و پراهمیت تقسیم‌بندی کرده و ارزش معادل آن یعنی 1، 2 یا 3 را اختصاص داد، درست مانند وزن A. این ستون را در اکسل به نام وزن B نامگذاری می‌کنیم.

وزن‌دهی به لیست B تعیین کلمات کلیدی

3.   استفاده از Suggestion گوگل

google suggest یا google autocomplete   همان پیشنهادات گوگل است که یکی از بهترین منابع برای تحقیق کلمات کلیدی می‌باشد. اگر در جستجوی گوگل دقت کرده باشید احتمالا دیده‌اید که وقتی شروع به تایپ در کادر جستجو می‌کنید، خود گوگل یک سری پیشنهاد که با حروف تایپ شده شما شروع می‌شوند را برایتان به نمایش درمی‌آورد. درست مثل تصویر زیر:

پیشنهادهای گوگل یا google suggest

این پیشنهادات سعی می‌کنند در هنگام جستجو به شما کمک کنند تا در زمان صرفه‌جویی کنید. اگر می‌خواهید بدانید که این کلمات بر چه اساسی برای شما به نمایش در می‌آیند باید بگویم که اصلی‌ترین منبع گوگل برای نمایش این پیشنهادات، جستجوهای قبلی کاربران است.

البته فراموش نکنید که موقعیت مکانی شما و سابقه جستجوهای قبلی‌تان در نمایش این نتایج تاثیرگذار خواهد بود. برای حل مشکل تاثیر سوابق جستجوهای شما باید از مرورگر خود در حالت Private یا Incognito استفاده کنید تا صرفا نتایج بر اساس جستجوهای دیگر کاربران به نمایش درآید.

برای بهره‌مندی از جستجوهای کاربران، هر کدام از کلمات کلیدی موجود در ستون B را در کادر جستجوی گوگل وارد کرده و ده پیشنهاد به نمایش گذاشته شده توسط گوگل را به ترتیب در فایل اکسل خود وارد کرده و نام ستون را C می‌گذاریم. حال در کمترین حالت ممکن ما 1000 کلمه کلیدی داریم. چرا که برای 100 کلمه قبلی هر کدام 10 پیشنهاد گوگل که بر اساس جستجوی کاربران بوده نیز به فایل اکسل ما اضافه شده است.

لیست C تعیین کلمات کلیدی بر مبنای پیشنهادهای گوگل

مشخص کردن ارزش کلمات کلیدی

ستون جدیدی به نام وزن لیست C ایجاد کرده و پیشنهادات گوگل برای هر کلمه کلیدی را به ترتیب از 10 تا یک ارزش‌گذاری می‌کنیم.

وزن‌دهی لیست C تعیین کلمات کلیدی

4.    مشخص کردن وزن کلی هر کلمه کلیدی

اکنون ما شش ستون در فایل اکسل خود داریم:

  1. ستون کلمات کلیدی لیست A که حاوی حداقل 10 کلمه کلیدی مطابق نظر کارفرماست.
  2. ستون وزن لیست A که ارزش هر کلمه کلیدی ستون A را مشخص می‌کند.
  3. ستون کلمات کلیدی لیست B که حاوی حداقل 10 کلمه کلیدی برای هر کلمه کلیدی مدنظر کارفرماست (مجموعا حداقل 100 کلمه کلیدی) که با استفاده از ابزارهای آنلاین به دست آمده است.
  4. ستون وزن لیست B که ارزش هر کلمه کلیدی ستون B را مشخص می‌کند.
  5. ستون کلمات کلیدی لیست C که 10 پیشنهاد گوگل را برای هر کلمه کلیدی ستون B در آن وارد کرده‌ایم.
  6. ستون وزن لیست C که ارزش هر کلمه کلیدی ستون C را مشخص می‌کند.

ستون جدیدی به نام وزن نهایی هر کلمه کلیدی ایجاد کرده و حاصل ضرب اعداد وزن A، B و C را در آن وارد می‌کنیم. سپس کلمات کلیدی ستون C را بر اساس وزن نهایی مرتب می‌کنیم.

5.    مشخص کردن عناوین و محتوای مقالات با بهترین روش تعیین کلمات کلیدی

پس از مرتب کردن کلمات کلیدی، ستون جدیدی به نام عنوان ایجاد کرده و کلماتی که قابلیت عنوان مقاله شدن را دارند در این ستون مشخص می‌کنیم. آن دسته از کلمات کلیدی که ذاتا می‌توانند به عنوان، تیتر مقاله استفاده شوند را در این ستون علامت‌گذاری می‌کنیم. تجربه نشان داده 15 تا 30 درصد کلمات کلیدی به عنوان تیتر مقاله می‌توانند استفاده شوند.

همچنین ستون دیگری به نام لیست در فایل اکسل ایجاد کرده و  حدود 50 کلمه کلیدی که وزن بیشتری دارند را به عنوان لیست یک نامگذاری می‌کنیم. دویست کلمه کلیدی بعدی را به عنوان لیست 2 نامگذای کرده و مابقی را به عنوان لیست 3 ثبت می‌کنیم.

همانطور که قبلا اشاره کردم، با این روش ما حداقل 1000 کلمه کلیدی خواهیم داشت که از بین آنها حدود 150 تا 300 کلمه کلیدی قابلیت تیتر یا عنوان مقاله شدن را دارند. یعنی می‌توانیم این تعداد مقاله برای سایت خود تولید کنیم. در تولید محتوای این مقالات باید حداقل 2 یا 3 عبارت از لیست یک، چندین عبارت از لیست 2 و هر چه در توان داشتیم از لیست 3 استفاده کنیم.

اگر با حوصله و دقت در این لیست حداقل 1000 تایی را تهیه کنید، می‌توانید به راحتی با یک برنامه‌ریزی ساده مقالاتی در سایت خودتان تولید کنید که به سئوی سایت شما کمک فراوانی خواهد کرد.

همچنین بهترین روش تعیین کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند تا در لینک‌سازی داخلی و خارجی هم نتایج فوق‌العاده‌ای بگیرید. بهتر است بیشترین سرمایه‌گذاری لینک‌سازی را برای کلمات کلیدی لیست 1 خود بگذارید. اگر از بلاگ فنی یا PBN برای لینک‌سازی استفاده می‌کنید بهتر است کلمات کلیدی لیست 3 را به سایت‌های مرتبط لینک دهید تا روند طبیعی‌سازی لینک‌ها به خوبی و هدفمند انجام شود.

این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این پیشنهاد یکبار برای شما نمایش داده می‌شود.

پیشنهاد شگفت‌انگیز و تکرار نشدنی برای شما!

از گوگل، مدرک معتبر و قابل استعلام بگیر! اونم رایگان!

اول کد تخفیف 100درصدی زیر رو یادداشت کن …

googlefree