انواع هاست و تفاوت‌ها

انواع هاست و تفاوت‌های آنها

آکادمی تیکو – اگر دنبال راه‌اندازی وب سایت خود هستید نیاز به تهیه دامنه و یکی از انواع هاست دارید. چون این دو پیش زمینه راه‌اندازی هر وب سایتی می‌باشد. پیش از این در مقاله اولین قدم برای داشتن سایت و همچنین ویژگی‌های یک دامنه خوب، به طور مفصل به مبحث دامنه پرداختیم. همچنین در مقاله داشتن هاست، دومین قدم برای راه‌اندازی سایت توضیحاتی درباره اینکه هاست چیست؟ ارایه کردیم. اما به معرفی انواع هاست و تفاوت‌های آن نپرداختیم.

امروز قصد داریم انواع هاست را معرفی کرده و تفاوت‌های آنها را بیان کنیم و بگوییم هر کسی برای راه‌اندازی وب سایت خود به چه هاستی نیازمند است؟ برای کسانی که تازه فعالیت خود را در محیط وب آغاز کرده‌اند ممکن است با چنین سوالاتی مواجه شوند. پس در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را دریابید.

هاست چیست و انواع آن کدام است؟

همانطور که در مقاله داشتن هاست، دومین قدم برای راه‌اندازی سایت گفتیم، هاست یا میزبان وب به حجم مشخصی از فضای ذخیره‌سازی در یک سرور مطمئن و ایمن روی شبکه اینترنت گفته می‌شود. این فضای ذخیره‌سازی را می‌توان از شرکت‌های هاستینگ تهیه کرد و با ایجاد یک حساب کاربری، از سرویس‌های مختلف آن استفاده نمود.

انواع مختلفی از هاست وجود دارد که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. این هاست‌ها تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که آنها را نیز بررسی می‌کنیم:

1. هاست یا میزبانی وب رایگان

این نوع میزبانی با توجه به جنبه‌های تبلیغاتی به صورت رایگان می‌باشد که در این روش بیشتر افراد مبتدی از آن استفاده می‌کنند که صرفا می‌خواهند در زمینه وب فقط کسب تجربه کنند.

این روش در رابطه با نرم‌افزارها و استفاده از منابع سرور محدودیت‌های فراوانی دارد.

انواع هاست و تفاوت‌های آنها

2. سرویس میزبانی وب اشتراکی

در این نوع از هاست یا میزبانی وب که استفاده از آنها بسیار متداول است، به طور معمول چندین دامنه یا همان وب‌سایت از یک سرویس میزبانی وب به صورت مشترک و با هم استفاده می‌کنند. هاست اشتراکی از نظر مالی شاید بهترین وب هاستینگ باشد اما طبیعتا به همان اندازه دارای محدودیت‌هایی است.

اگر در اولین روزهای راه‌اندازی سایت خود هستید و تازه شروع به کار کرده‌اید و یا سایتتان بازدید کننده کمی دارد استفاده از هاست اشتراکی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

3. نمایندگی میزبانی وب

یکی دیگر از انواع هاست نمایندگی میزبانی وب است. در این نوع از میزبانی وب شرکت ارایه دهنده هاست فضای مشخصی (بسته به مبلغی که می‌پردازید) از منابع مانند هارد دیسک، RAM، CPU، پهنای باند و … را در اختیار شما قرار می‌دهد. در سرویس‌های نمایندگی میزبانی وب امکان تخصیص منابع به شخص سوم (در قبال دریافت هزینه و یا به صورت رایگان) وجود دارد.

هاست مجازی

4. میزبانی سرور مجازی VPS

در این روش یک سرور واحد با نرم‌افزارهای مجازی‌سازی به چند سرور مجازی قسمت می‌شود که از نظر افراد مثل یک سرور اختصاصی است و در اختیار مشتری قرار دارد. در این روش هر سرور مجازی مانند یک رایانه است که از نظر فیزیکی جدا جدا شده و هر قسمت برای نیازهای یک مشتری خاص در نظرگرفته می‌شود.

یک سرور شخصی مجازی می‌تواند به صورت مدیریت شده و مدیریت نشده باشد. از آنجایی که این سرور در اختیار مشتری است و در کنار سایت‌های دیگر نمی‌باشد در نتیجه مشتری می‌تواند نرم‌افزارهای دیگر مانند دیواره آتش یا فایروال خود را به طور تخصصی بر روی سرور سفارشی‌سازی کرده و امنیت سایت خود را ارتقا دهد. ولی در هاست‌های اشتراکی شرکت‌های ارایه دهنده هاست این اجازه را به مشتریان نمی‌دهند.

انواع هاست و تفاوت‌های آن

5. هاست یا میزبان اختصاصی

در این روش همان‌طور که از نامش مشخص است شرکت ارایه دهنده هاست، یک سرور را به صورت اختصاصی فقط در اختیار یک وب سایت قرار می‌دهد و همه عملیات سرور به عهده مشتری می‌باشد مانند نصب سیستم عامل، راه‌اندازی مجدد سرور و …

معمولا وب سایت‌های بسیار بزرگ و با ترافیک روزانه زیاد از این سرورهای اختصاصی استفاده می‌کنند.

6. فضای میزبانی سرور

این نوع از میزبانی شباهت زیادی به میزبانی اختصاصی دارد، با این تفاوت که مشتری مالک سرور می‌شود. بکاراندازی این سرور به صورت فیزیکی و در محل مورد نظر مشتریان انجام می‌شود. این روش در مقایسه با روش‌های دیگر ممکن است از نظر مالی هزینه‌بر باشد ولی به خاطر در دسترس بودن سخت‌افزار طبیعتا فوایدی نیز دارد.

معمولا سایت‌های بسیار بزرگ و همچنین سازمان‌های دولتی برای حفظ و امنیت اطلاعاتشان که برایشان خیلی حساس است و اهمیت دارد از روش فضای میزبانی سرور استفاده می‌کنند.

هاست مدیریت شده

7. میزبانی مدیریت شده

در هاست یا میزبانی مدیریت شده شرکت‌های ارایه دهنده خدمات هاستینگ سرورهای اختصاصی و سخت‌افزارهای مورد نیاز را به مشتریان اجاره می‌دهند و آن سیستم‌ها را از طرف مشتری مدیریت می‌کنند. مشتریان نیز دسترسی‌ها کنترل شده‌ای روی هاست خود دارند و صرفا می‌تواند به ابزارهای مدیریت از راه دور آن را مدیریت کنند.

اعمال این محدودیت‌ها به خاطر این است که شرکت هاستینگ از ایجاد مشکلاتی که معمولا توسط مشتریان به سرور وارد می‌شود، جلوگیری کند.

مهمترین مزیت این نوع از هاست یا میزبانی وب، رفع نگرانی مشتریان بابت نگهداری سرور است.

8. میزبانی وب ابری

وب ابری نوع تازه‌ای از انواع هاست است که امکانات بسیار خوبی را برای کاربران فراهم کرده است. در این روش هاستینگ چندین سرور در حال کار کردن هستند که همیشه یک سرور حداقل برای تحمل بار در دسترس است. در صورتی که یکی سرورها دچار مشکل شود یا بر اثر اتفاقاتی مانند قطعی برق یا بلایای طبیعی ارتباط‌شان قطع شوند سایر سرورها همواره به کار خود ادامه می‌دهند.

در میزبانی وب ابری اگر یک کاربر یا یک وب سایت برای کار خود به قدرت محاسباتی بیشتری نیازمند باشد می‌تواند آن را بلافاصله از ابر بگیرد و پس از اتمام کار خود منابع اشغال شده را آزاد سازد.

مزیت این روش این است که کاربر فقط در عوض منابع مصرف شده هزینه‌ای پرداخت می‌کند ولی در روش‌های دیگر سرویسی که خریداری می‌کنید چه از همه منابع آن استفاده شود یا نشود باید کل هزینه پرداخت شود.

9. هاست یا میزبانی خوشه‌ای

این روش مانند روش ابری است که در آن یک وب سایت از چندین سرور مختلف میزبانی می‌شود. سایت گوگل بهترین مثال برای این نوع از هاست است چرا که این سایت با داشتن میلیاردها بازدید در روز، دارای چندین سرور مختلف در سراسر جهان است و اگر هر بازدید کننده‌ای وارد این سایت شود، خدمات از نزدیکترین و البته خلوت‌ترین سرور به او ارایه می‌گردد.

همچنین به دلیل بکار بردن سرورهای فراوان در روش میزبانی خوشه‌ای، هیچ وقت وب سایت‌ها از کار نمی‌افتند. زیرا زمانی که یکی از سرورها به هر دلیلی از کار بیفتد ترافیک به سمت سرور دیگری که در دسترس است، روانه می‌شود. سرویس هاست خوشه‌ای قابلیت‌هایی مانند کنترل امنیت، توازن بار و منابع داده‌ای حیاتی سایت را با بهره‌وری بیشتر در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

انواع هاست و تفاوت‌های آن

هاست‌های بهینه شده

حالا که با انواع هاست و تفاوت‌های آنها آشنا شدید، بهتر است در ادامه نگاهی به هاست‌های بهینه شده نیز بیندازیم.

1. هاست وردپرس

سیستم مدیریت محتوای وردپرس نیازمند هاستی بر اساس سیستم عامل لینوکس است چراکه این CMS دارای قالب‌ها و افزونه‌های فراوانی است که به صورت رایگان و پولی در اختیار صاحبان وب قرار می‌گیرد و کاربران بدون شناخت از برنامه‌نویسی می‌توانند به تولید محتوا در وب سایت خود بپردازند.

این نوع هاست‌ها طبق نیازهای وردپرس بوجود آمده‌اند، و به همین خاطر با استفاده از هاست وردپرس می‌توانید سرعت لود شدن صفحات وب سایت خود را بیشتر کنید. نصب و راه‌اندازی رایگان آخرین نسخه وردپرس بر روی هاست شما و همچنین بروزرسانی خودکار قالب‌ها و افزونه‌های وردپرس، مزیت‌های دیگر این سرویس است.

2. هاست جوملا

جوملا نیز مثل وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است که به کاربران امکان تولید محتوا بدون نیاز به برنامه‌نویسی را می‌دهد. هاست جوملا نیز بر پایه سیستم عامل لینوکس است. در جوملا نیز تنظیمات هاست طوری است که منابع به درستی در اختیار مدیریت محتوا قرار می‌گیرد و سایت‌ها با سرعت بالاتری بارگذاری می‌شوند. در این هاست نصب و راه‌اندازی جوملا بدون دریافت هزینه‌ای انجام می‌پذیرد و همواره بروزرسانی خودکار به طور منظم انجام می‌شود.

3. هاست دانلود

به هاستی که روی آن یک یا چند سایت توزیع کننده فایل قرار دارد هاست دانلود گفته می‌‌شود .این هاست‌ها فضای ذخیره‌سازی و پهنای باند فراوانی دارند و برای سایت‌هایی مانند دانلود بازی، موسیقی و فیلم بسیار مناسب هستند.

این هاست‌ها به خاطر تنظیماتی که روی آن‌ها انجام شده است برخی امکانات را ندارند مانند طراحی سایت، بکاپ‌گیری، سرویس دیتابیس و ایمیل. از نظر سخت‌افزاری قیمت تمام شده هاست دانلود پایین‌تر از هاست معمولی است و برای افرادی که در زمینه سایت‌های دانلود بازی، فیلم و موسیقی و … فعالیت می‌کنند، استفاده از هاست دانلود می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

یادآور می‌شوم که این هاست مختص دانلود است و شما باید هاست دانلود را در کنار هاست اصلی برای میزبانی هاست انتخاب کنید به این صورت که اول یک هاست برای ایجاد ایمیل و طراحی وب سایت انتخاب کنید و پس از آن جهت قرارگیری فایل‌ها از هاست دانلود استفاده نمایید به این صورت فشار زیادی به هاست اصلی شما وارد نمی‌شود.

در کنار خریداری هاست اصلی اگر هاست دانلود هم خریداری شود می‌توان هزینه‌های خرید هاست را کاهش داد چرا که هاست دانلود نسبت به سخت‌افزار استفاده شده، هزینه کمتری از هاست اصلی مشابه دارد.

انواع هاست و تفاوت‌های آن

بهتر است چه نوع هاستی بخریم؟

برای انتخاب هاست مناسب در گام اول باید به‌خوبی همه نیازهای وب‌سایتتان را بررسی کنید تا بتوانید بهترین و مناسب‌ترین میزبانی وب را انتخاب کنید. اگر نیازهای وب سایتتان را شناسایی نکنید و از آن‌ها باخبر نباشید، هرگز هاست یا میزبان مناسبی را پیدا نخواهید کرد. همچنین در مقاله‌ای تحت عنوان «چه هاستی بخریم؟» به بررسی ویژگی‌های یک هاست خوب پرداخته‌ایم. حالا که با مطالعه این مقاله انواع هاست‌ها و تفاوت آن‌ها را می‌دانید، پس بهتر است، قبل از هر کاری به این موضوع فکر کنید که در حال ساخت چه نوع وب‌سایتی هستید؟

دوره آموزشی طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی بدون کدنویسی

اگر قصد دارید برای خود یا دیگران سایتی طراحی کنید و هیچ دانش برنامه‌نویسی در این زمینه ندارید. اگر نمی‌دانید برای داشتن سایت باید از کجا شروع کنید. اگر فکر می‌کنید طراحی سایت سخت و پیچیده است و کار شما نیست. اگر با پرداخت هزینه‌های میلیونی طراحی سایت توسط شرکت‌ها و برنامه‌نویسان، نگران نتیجه نهایی کار هستید. به شما توصیه می‌کنیم طراحی سایت را خودتان شروع کنید.

دیگر نیاز نیست برای راه‌اندازی سایت مسلط به زبان‌های سخت و پیچیده برنامه‌نویسی باشید. ما در این دوره آموزشی به شما یاد می‌دهیم چگونه بدون حتی یک خط کدنویسی سایت‌های شخصی، خبری، وبلاگی، شرکتی، فروشگاهی و چندمنظوره حرفه‌ای طراحی کنید.

طراحی سایت بدون کدنویسی

این مطالب را هم حتما بخوانید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پیشنهاد یکبار برای شما نمایش داده می‌شود.

اگر کودک 3 تا 7 سال دارید…

حیوانات را به خانه ببرید!!!

هدیه‌ای ارزان و مناسب برای کودکان، دوستان و آشنایان

همین حالا رایگان امتحان کنید