EAT چیست؟

EAT چیست؟ و چه اهمیتی در سئو دارد؟

تیکو – احتمالا برای شما هم پیش آمده که در اینترنت دنبال یک مطلب خاص می‌گردید و پس از پیدا کردن مطلب مورد نظر با خود فکر می‌کنید که، چطور به این مطلب اطمینان کنم؟ چه کسی این مطلب را نوشته است؟ چرا باید محتوای این مطلب را باور کنم؟

سوالاتی از این دست ممکن است بارها برای شما پیش آمده باشد. به خصوص زمانی که دنبال مطلبی هستید که بر اساس آن می‌خواهید تصمیم مهمی بگیرید. تصمیماتی که می‌تواند زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. تصمیماتی مانند تصمیمات حوزه پزشکی و سلامت یا اطلاعات مالی.

اینجاست که دستورالعمل EAT گوگل وارد میدان عمل می‌شود. گوگل با این روش محتواهای وب سایت‌ها را از نظر تخصص، اعتبار و قابلیت اطمینان مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد.

چرا گوگل از EAT استفاده می‌کند؟

گوگل همیشه در حال مبارزه و نبرد بر سر محتوای خوب و بد است. هدف این شرکت دستیابی کاربران به اطلاعات درست و صحیح می‌باشد. در دنیای این روزهای اینترنت به دلیل راحتی انتشار مطالب توسط افراد مختلف، بیش از هر زمان دیگری اطلاعات نادرست به وفور یافت می‌شود.

گوگل سخت در حال تلاش است تا با استفاده از الگوریتم‌های خود سیستم‌هایی را برای شناسایی اطلاعات مفید و ارایه پاداش به محتوای با کیفیت بالا که با مهارت و تخصص نوشته شده است، ایجاد کند. درست در همین زمان است که EAT خود را نشان می‌دهد.

پیش از آنکه با EAT بیشتر آشنا شویم باید نکته‌ای را یادآور شوم. آن هم این است که این دستورالعمل برای هر جستجویی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم این روش برای سایت‌هایی استفاده می‌شود که می‌توانند زندگی کاربران را تحت تاثیر قرار دهند. به این سایت‌ها اصطلاحا YMYL می‌گویند.

سایت‌های YMYL چه نوع سایتی هستند؟

YMYL مخفف Your Money or Your Life است. همانگونه که از اسم آنها پیداست این سایت‌ها مربوط به محتواهایی هستند که به معنای واقعی کلمه، می‌توانند برای زندگی شما هزینه‌ای داشته باشند. سایت‌هایی از این دست می‌توانند بر رفاه، سلامت، وضعیت مالی یا امنیت بازدیدکنندگان تأثیر بگذارند.

البته تعداد این سایت‌ها کم نیست و سایت‌های زیادی را تحت پوشش قرار می‌دهد. مثلا این را در نظر بگیرید سایت‌هایی که فروش آنلاین دارند و اطلاعات کارت بانکی مشتریان را دریافت می‌کنند هم جز سایت‌هایYMYL خواهند بود.

بیایید برخی از مثال‌هایی که گوگل برای YMYL آورده است را با هم مرور کنیم:

  • اخبار و رویدادهای جاری
  • مدنی، دولت و قانون
  • دارایی، مالیه و سرمایه گذاری
  • سایت‌های خرید
  • سایت‌های سلامت و امنیت

و موارد بسیار دیگری که می‌توانند زندگی افراد را تحت تأثیر قرار دهند.

چرا گوگل سایت‌های YMYL را شناسایی می‌کند؟

دلیل اینکه Google این سایت‌های YMYL را شناسایی می‌کند این است که اینها نیاز به بررسی بیشتر دارند. از آنجا که محتوای موجود در این نوع سایت‌ها می‌تواند زندگی افراد را تحت تأثیر قرار دهد، باید با دقت بیشتری ارزیابی شوند. در عصر اخبار جعلی و اطلاعات غلط، یافتن، قضاوت انتقادی و اعتماد به محتوای آنلاین بسیار دشوار است. به خصوص امروزه که همه جهان با ویروس کرونا  COVID-19 درگیر شده، گوگل سخت تلاش می‌کند تا اطلاعات نادرست درباره این ویروس را در نتایج جستجو نشان ندهد.

برای این کار، گوگل از سیگنال‌های مختلفی برای تعیین قابل اعتماد بودن سایت استفاده می‌کند. همچنین این سیستم برای قضاوت در مورد تخصص و معتبر بودن افراد به اصطلاح متخصص دارای سیستم‌هایی است. این سیگنال‌ها در کنار هم به Google کمک می‌کنند تا درک بهتری از رتبه‌بندی سایت‌ها و قرار گرفتن در زیر سایت‌های مختلف پیدا کند.

EAT به چه معناست؟

EAT مخفف Expertise به معنای تخصص، Authoritativeness به معنای اعتبار و Trustworthiness به معنای قابلیت اطمینان است. این رهنمود یک مفهوم اصلی در کیفیت مطالب جستجوگر گوگل می‌باشد. اینها همه بهم پیوسته‌اند و برای ارزیابی عملکرد سایت به کار می‌روند.

تجربه و تخصص

شخصی که مقاله‌ای را منتشر کرده، چقدر متخصص است؟ آیا می‌توانید مطالب و اطلاعات دیگری از وی پیدا کنید؟ آیا او جز صاحب‌نظران مشهور است؟ آیا در حوزه خود جایزه‌هایی را کسب کرده یا نه؟ و موضوعات مهم دیگر.

برای محتوای YMYL، تخصص مهم است. افرادی که آن را می‌خوانند باید بدانند که می‌توانند به تخصص شخصی که آن را نوشته است اعتماد کنند. آیا از یک مادر که وبلاگ‌نویس است، توصیه پزشکی می‌پذیرید؟ شاید او به واسطه تجربه زندگی تبدیل به یک متخصص شده باشد.

برای محتوای غیر YMYL، گوگل از اصطلاحات روزمره استفاده می‌کند تا نشان دهد نویسندگان در صورت داشتن تجربه زندگی در زمینه خود متخصص محسوب می‌شوند. تخصص نویسنده در سطح خود محتوا، قضاوت می‌شود.

اعتبار

گوگل همچنین به دنبال تعیین اعتبار نویسنده، محتوا و خود وب‌سایت است. شما و سایت شما واقعاً چقدر دارای اعتبار هستید؟ آیا سایت شما مرجع آن موضوع است؟ آیا متخصصان شناخته شده مطالب شما را پیوند می‌دهند یا از آنها نام می‌برند؟ آیا از آن در تحقیقات استفاده شده است؟ آیا نظرات شما توسط همکاران متخصص بررسی شده است؟ آیا ویکی‌پدیا به مطالب شما پیوند داده یا آنها را ذکر کرده است؟ آیا صفحه ویکی‌پدیای خود را دارید؟

قابلیت اطمینان

برای مولفه اعتمادپذیری، گوگل نویسنده، محتوا و خود وب‌سایت را نیز در نظر می‌گیرد. برای تعیین قابلیت اطمینان شما (سایت شما) گوگل از سیگنال‌های زیادی استفاده می‌کند. مثلا: آیا سایت‌تان اتصال امن SSL دارد؟ چرا افراد زندگی خود را در سایت شما به خطر می‌اندازند؟ آیا تجارت شما قابل اعتماد است؟

آیا EAT یک عامل رتبه‌بندی است؟

در مورد اینکه EAT یک عامل رتبه‌بندی است یا نه بحث‌های زیادی وجود دارد. کار بر روی EAT به هر حال خوب است. زیرا شما در تلاش هستید تا تخصص، اعتبار و قابلیت اطمینان خود را در نظر کاربران ارتقا دهید. این همان کاری است که هر شغلی باید انجام دهد. درست است؟ اما این نباید از کار فنی سئو شما بکاهد.

به سادگی بهترین سایت ممکن را ایجاد کنید اما خیلی وسواس به خرج ندهید. در صورت لزوم مطمئن شوید که محتوای شما درجه یک باشد و توسط متخصصان پشتیبانی شود.

چگونه می‌توان EAT را بهبود بخشید؟

همانطور که می‌توانید تصور کنید، EAT یک موضوع انتزاعی است و هیچ کتاب راهنمایی برای بهبود آن وجود ندارد. لازم نیست هر سایتی نگران EAT باشد، اما اگر سایت YMYL دارید کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای بهبود آن انجام دهید.

یکی از این کارها بهبود صفحه درباره ما و درباره نویسنده است. برای بهبود این صفحات به اندازه کافی وقت بگذارید. برای مطرح شدن نام خود در دیگر سایت‌ها تلاش کنید. به آرامی و به طور پیوسته روی مطرح شدن خود در فضای اینترنت کار کنید. برای این کار از روش‌های زیر کمک بگیرید:

  • در ویکی‌پدیا برای خود صفحه ایجاد کنید.
  • وارد نمودار دانش گوگل شوید.
  • از سایت‌های با ارزش بالا لینک دریافت کنید.
  • از کارشناسان مرتبط با حوزه خود بخواهید در سایت‌شان، سایت شما را بررسی و نقد کنند.
  • روی کیفیت مطالب خود کار کنید و آن را تا بالاترین حد افزایش دهید.
  • مطالب سایت‌تان را بیش از حد فروش محور نکنید و به مطالب رایگان با کیفیت بالا اهمیت دهید.
  • در سایت‌های معروف ظاهر شوید. برای این کار می‌توانید در نوشتن مقاله با آنها همکاری کنید.
  • مطالب منحصر به فرد مانند مقالات پژوهشی تولید کنید.
  • تبلیغ سایت‌تان را در جریان نگه دارید و آن را متوقف نکنید.

اتصال نقاط با داده‌های ساختاریافته Schema.org

بخشی از بهبود EAT شما، توصیف دقیق سایت‌تان برای موتورهای جستجو، نویسندگان و کلیه نهادهای موجود در آن است. داده‌های ساختارمند Schema.org کمک بزرگی در این امر می‌کند و بخشی اساسی در سئو است. خواه بر روی EAT خود کار کنید یا نه. با این کار می‌توانید آنچه گوگل در مورد شما می‌داند را به گونه‌ای تنظیم کنید که برای موتور جستجو منطقی باشد.

اگر شما از وردپرس برای ایجاد سایت‌تان استفاده کرده‌اید، افزونه قدرتمند Yoast SEO دارای یک پیاده‌سازی کاملاً ساختاریافته داده‌ای است که به طور خودکار کارهای زیادی را برای شما انجام می‌دهد.

به عنوان مثال، Yoast SEO نویسنده مقالات و اطلاعات مربوط به آنها را توصیف می‌کند، بنابراین ارزیابی Google  از آنها را آسان‌تر می‌کند.

کلام آخر

EAT در جداسازی واقعیت از اطلاعات نادرست نقش اساسی دارد. گوگل با استفاده از این روش، با ملاک قرار دادن تخصص، قابلیت اطمینان و معتبر بودن در شناسایی کیفیت شما، محتوای شما و تجارت شما تلاش می‌کند. این یک مفهوم جالب است که شما را متوجه می‌سازد چه چیزی برای گوگل برای درک کیفیت و تخصص مهم است.

اما فراموش نکنید که شما این کار را برای گوگل انجام نمی‌دهید. بلکه کاربران سایت شما لیاقت آن محتوا و خدمات با کیفیت را دارند. پس آن‌ها را بهبود ببخشید و کسب و کار بهتر، قابل اعتمادتر و قابل احترام ایجاد کنید!

این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پیشنهاد یکبار برای شما نمایش داده می‌شود.

پیشنهاد شگفت‌انگیز و تکرار نشدنی برای شما!

از گوگل، مدرک معتبر و قابل استعلام بگیر! اونم رایگان!

اول کد تخفیف 100درصدی زیر رو یادداشت کن …

googlefree