قرارداد سئو

قرارداد سئو و نکات فوق مهم آن

آموزش سئو تیکو – وقتی قرار است یک همکاری دو یا چند طرفه اتفاق بیفتد، پای قرارداد هم به این همکاری باز می‌شود. نوشتن قرارداد تضمینی برای انجام تعهدات توسط مجری و کارفرما و جلوگیری از سوتفاهمات و بی‌اعتمادی‌هاست. همچنین در صورتی که اتفاق غیرمنتظره‌ای در این همکاری به وجود آید، می‌توان به کمک قرارداد این اتفاقات را مدیریت کرد. اما اگر قصد نوشتن قرارداد سئو را دارید، بهتر است دست نگه دارید. چون من ابوالفضل انصاری می‌خواهم نکات فوق مهم در قراردادهای سئو را به شما یادآوری کنم تا بیشتر با مشکلات این نوع قراردادها آشنا شوید.

اصلی‌ترین دلیل نیاز به قرارداد چیست؟

معمولا در ابتدای همکاری برای اینکه دو طرف قصد دارند هر چه سریع‌تر کار را آغاز کنند و اشتیاق زیادی برای شروع کار دارند برخی موارد بسیار مهم را فراموش می‌کنند یا نادیده می‌گیرند. اما پس از گذشت مدتی و در زمان اجرای تعهدات، تازه با چالش‌ها و تنش‌های کار مواجه شده و به دنبال راهکاری برای حل این چالش‌ها می‌گردند.

دلیل اصلی نیاز به قرارداد زمانی مشخص می‌شود که طرفین یک همکاری، در حین انجام کار، با مشکلی مواجه شوند. این مشکل می‌تواند از سوی کارفرما باشد یا از سوی مجری. وگرنه این قراردادها پس از نگارش در کشو قرار گرفته و کسی سراغ آنها را نمی‌گیرد.

بنابراین نوشتن قرارداد می‌تواند کمک زیادی به تعدیل شرایط و حل مشکلات کند به شرط آن که بندهای قرارداد برای زمان بروز مشکل نوشته شده باشد. به عنوان مثال اگر قصد اجاره یا خرید منزل را دارید باید قرارداد مربوطه را داشته باشید که البته بندهای آنها کاملا مشخص است. اما برخی قراردادها مانند سئو که قرارداد پیش‌فرضی ندارد را باید با دقت زیادی منعقد کرد.

اولین موضوع مهم این است که حتما در عنوان، کلمه «قرارداد» را ذکر کنید و از کلماتی مانند توافق‌نامه یا تفاهم‌نامه بپرهیزید.

چرا نوشتن قرارداد سئو با دیگر قراردادها متفاوت است؟

همانطور که اشاره کردیم، اکثر قراردادهایی که در زندگی روزانه ممکن است با آنها مواجه شویم، بندهای مشخص و شفافی دارند. اما شرایط قراردادهای سئو کاملا متفاوت است. شما به عنوان متخصص سئو در حال نوشتن قراردادی هستید که بخش اعظم کار دست شما نیست.

بندهای اساسی قراردادهای سئو

طرفین قرارداد

اولین موردی که در قرارداد سئو باید مورد توجه قرار گیرد، طرفین قرارداد است. در زمان شروع کار و برای عقد قرارداد حتماً اهلیت، یعنی رسیدن به سن قانون یا سایر پیش‌فرض‌های لازم و اختیارات فرد مقابل را بررسی کنید. اگر قرارداد خود را با یکی از افراد متفرقه یک مجموعه ثبت کنید، وقت خود را تلف کرده‌اید زیرا قادر به پیگیری قرارداد خود نخواهید بود.

اطلاعات حقیقی یا حقوقی مانند مشخصات شناسنامه‌ای شخص یا شماره ثبت شرکت، راه‌های ارتباطی و جزئیات تماس نیز لازم است در این بند ذکر شود.

موضوع قرارداد سئو

در این بند باید موضوع قرارداد به روشنی و کاملا شفاف بیان شود. در واقع باید انتظارات و درخواست‌های کارفرما از مجری در این قسمت به صورت دقیق آورده شود. ممکن است این بند چند بخش یا حتی چند صفحه باشد، پس خود را درگیر محدودیت‌ها نکنید و تمام موضوع را کاملا شفاف و با حوصله ذکر کنید. ذکر نشانی اینترنتی سایت کارفرما هم نباید فراموش شود.

زمان یا مدت قرارداد سئو

یکی از اصلی‌ترین بندهای قرارداد مشخص کردن زمان اجرای تعهدات است. در این بخش باید مشخص کنید که این قرارداد در چه مدت زمانی دارای اعتبار است یا هر بخش قرار است در چه بازه زمانی انجام شود. مواردی مثل سئوی تکنیکال، بررسی اشکالات فنی سایت و تعیین کلمات کلیدی، با تعیین زمان و مدت مشخصی باید ذکر شود. مواردی مثل تولید محتوا و دیگر فعالیت‌های روتین سایت هم باید به صورت بازه زمانی مشخص مثل ماهانه، هفتگی و غیره تعیین شوند.

قیمت

قیمت توافق شده نهایی برای اجرای تعهدات باید در این بند آورده شود. لازم به یادآوری است که سئو یک فرآیند پویاست و به همین خاطر تعیین قیمت هم بستگی به موارد زیادی دارد. در تعیین قیمت، زمان مشاوره، درجه سختی کلیدواژه‌ها و میزان رقابت و … را حتما در نظر بگیرید. همچنین جایگاه فعلی سایت از مواردی است که باید در نظر گرفته شود.

نحوه پرداخت

نحوه پرداخت قیمت مشخص شده، هم باید کاملا روشن باشد. آیا پرداخت به صورت ماهیانه است یا به صورت مرحله‌ای و در فازهای مختلف. کسورات قانونی مانند مالیات، بیمه، هزینه‌های تولید محتوا، لینک‌سازی، رپورتاژ آگهی و … باید تعیین شود که بر عهده کدام یک از طرفین خواهد بود. حتما مبلغی را به عنوان پیش‌پرداخت در این بند ذکر کنید.

ناظر قرارداد سئو

بهتر است برای قراردادهای سئو یک ناظر تعیین شود. وظیفه ناظر این است که نحوه اجرای قرارداد با تایید و موافقیت او صورت گیرد. ناظر مسئولیتی در قبال خسارتی که تایید نکرده، ندارد اما اگر موردی را تایید کند که بعدا مشخص شود با مفاد قرارداد در تضاد است و زیانی به طرفین قرارداد وارد شود، با توجه به میزان تقصیر، باید جبران خسارت کند.

تعهدات کارفرما در قرارداد سئو

در صورتیکه بهینه‌سازی سایت شخصی را بر عهده می‌گیرید، طرفی که از آن به عنوان کارفرما یاد می‌شود هم دارای تعهداتی است که حتما باید در این بند به آنها اشاره کرد. فکر نکنید تعهدات فقط از سوی مجری است.

تعهدات مجری در قرارداد سئو

این بند هم محلی است که باید در آن اقداماتی که قرار است توسط شما انجام شود، بیاید. در بند بند تعهداتی که می‌دهید باید دقت کافی را داشته باشید چرا که ممکن است، خسارت‌های زیان‌باری به خود بزنید. البته در ادامه مقاله نکاتی را خواهم گفت که متوجه خطرات تعهداتی که می‌دهید، باشید.

محرمانگی در قرارداد سئو

این بند برای تمام قراردادها نیاز نیست. اما اگر لازم است تا اطلاعاتی در این همکاری افشا نشود باید در این بند ذکر شود. همچنین جریمه افشا شدن آن و حقوق قانونی هر یک از طرفین نیز باید مشخص شود. فراموش نکنید که این اطلاعات محرمانه فقط مختص کارفرما نیست. بلکه متخصص سئو می‌تواند از کارفرما بخواهد مراحل و فرآیند اجرای سئو را در اختیار شخص دیگری قرار ندهد.

NDA Non-Disclosure Agreement

کارفرما طبق قراردادهای محرمانه یا همان NDA حق دارد که اجازه ندهد کسی از هویت سئوکار سایتش باخبر شود. اگر این چنین است باید بندی در قرارداد در این مورد اضافه شود تا سئوکار اجازه اطلاع به کسی درباره این فعالیت یا نام بردن از سایت کارفرما در لیست نمونه‌کارهای خود نداشته باشد. البته حق طبیعی مجری هم این است که برای این کار مبلغ بالاتری دریافت کند.

خسارت

ممکن است در حین قرارداد هر یک از طرفین اقدامی کند که منجر به وارد شدن خسارت به شخص مقابل شود. باید در این بند روش‌های جبران خسارت با دقت تمام ذکر شود. مثلا ممکن است مجری باعث پنالتی شدن سایت شود. یا تیم کارفرما به موقع محتوا مورد نیاز را تهیه نکند. این مورد هم باعث تلف شدن وقت مجری شده و در ضمن موجب می‌شود که فرآیند سئو از برنامه‌ریزی صورت گرفته خارج شود. پس باید کارفرما هم در صورت لزوم، خسارت پرداخت کند.

فورس ماژور یا حوادث قهریه

شرایط فورس ماژور شرایطی است که از حیطه اختیارات طرفین خارج است. مثل بلایای طبیعی از قبیل زلزله، سیل، آتش‌سوزی؛ جنگ، اعتصابات و آشوب‌های اجتماعی و … .

فراموش نکنید در این بند از قراردادهای سئو شما باید حتما مواردی مانند فیلترینگ حتی فیلتر شبکه‌های اجتماعی (چون بخشی از سئو مربوط به شبکه‌های اجتماعی است) یا قطع شدن یا فیلتر سرویس‌های وبلاگ‌دهی یا سایت‌هایی که اقدام به گرفتن بک‌لینک یا رپورتاژ کرده‌ایم، از دسترس خارج شدن سرور به دلیل مشکلات شرکت هاستینگ، تحریم ایران که منجر به مسدود شدن هاست شود، قطع شدن اینترنت بین‌المللی و مواردی از این دست را نیز در نظر بگیرید.

شرایط فسخ قرارداد سئو

علاوه بر شرایطی که در مابقی قراردادها عرف است باید شرایط فسخ از سوی مجری را هم بنویسید. فسخ قرارداد از سوی مجری در صورت عدم اجرای تعهدات کارفرما اولین شرط است. همچنین شرایط دیگری نیز فراهم کنید تا بتوانید در صورت لزوم و هر وقت که نیاز شد حتی با پرداخت خسارت اندک، قرارداد را فسخ کنید. به هر حال ممکن است شرایطی پیش بیاید که بخواهید عطای قرارداد را به لقایش ببخشید. اگر این بند در قرارداد آورده نشود کارفرما می‌تواند از شما شکایت کرده و ادعای خسارت‌های بسیار سنگین‌تر کند.

تعیین محل داوری و شیوه‌های حل فصل اختلافات

هر همکاری با گذشت زمان ممکن است دچار چالش‌ها و مشکلاتی در انجام تعهدات از سوی هر یک از طرفین شود. این قضیه اجتناب‌ناپذیر است و دلیل اصلی نوشتن قرارداد هم همین است. زیرا ممکن است در تعبیر و تفسیر و یا اجرای کامل یا قسمتی از قرارداد اختلاف‌نظری به وجود آید. در این بند مشخص می‌کنید در صورت بروز این اختلاف‌نظرها چگونه باید آن را برطرف کنید.

خاتمه قراردادهای سئو

در این بند تعیین کنید در چه شرایطی یا در چه زمانی قرارداد به پایان می‌رسد. این قسمت ممکن است برحسب تاریخ مشخص و یا رسیدن به هدف مشخص باشد.

تعداد بندها و نسخ قراردادهای سئو

نوشتن تعداد بندها و نسخه‌های قرارداد در انتهای آن، باعث می‌شود کسی نتواند چیزی را به متن اضافه کند.

تعهدات کارفرما را دست کم نگیرید

همانطور که پیش‌تر گفتیم باید برای کارفرما هم تعهدات سفت و سختی در نظر بگیرید. یکی از این تعهدات عدم تحمیل سلایق شخصی در فرآیند اجرای سئو است. بسیاری از کارفرماها ممکن است حرفی را از کسی درباره بهینه‌سازی سایت شنیده باشند و چون دانش کافی در این زمینه ندارند، بخواهند آن را به شما تحمیل کنند. این تحمیل شما را از برنامه عقب می‌اندازد. پس باید جلوی مواردی از این دست را بگیرید.

رفع اشکالات تکنیکال سایت از وظایف کارفرماست که اگر حل نشود، شروع فرآیند سئو بی‌معنی خواهد بود. چرا که این موارد مستقیما در سئوی سایت تاثیر دارد. حتما برای این بخش مدت زمان و هزینه دیرکرد، آن هم به صورت روزانه تعیین شود.

بخش اعظمی از بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو، تولید محتوای باکیفیت و منحصر به فرد است. حتما در قرارداد مشخص کنید این بخش به عهده چه کسی است. اگر قرار است کارفرما تیم دیگری را برای این کار استخدام کند باید تعهد دهد محتوا طبق نظر شما تولید شده و در بازه زمانی مشخص (مثلا 72 ساعت) ارائه گردد. اگر هم قرار است شما تولید محتوا کنید، هزینه آن باید در قرارداد لحاظ شود.

در زمینه تصاویر محتوا هم همین‌طور؛ باید مشخص کنید آیا تصاویر را کارفرما در اختیار شما قرار می‌دهد یا مجری موظف به تهیه آن است. اگر کارفرما تصاویر را تهیه می‌کند تعداد و زمان ارائه تصاویر را حتما قید کنید. اگر مجری باید عکس تهیه کند، باید کارفرما اجازه عکاسی از محصولات یا خدمات با پرداخت هزینه‌های مربوطه را بدهد.

مشخص کردن رقبا از دیگر تعهدات کارفرماست. شما قرار نیست در هر کاری کلی وقت بگذارید و با جستجو و تحقیق رقبای کارفرماهایتان را پیدا کنید. بلکه او باید رقبای خود را مشخص کند و شما کار تحلیل رقبا را بر اساس کسانی که او معرفی کرده انجام دهید.

تعهدات کارفرما در قرارداد سئو

همچنین باید تعهد بگیرید که همزمان با شما شخص دیگری روی سئوی سایت کار نکند. چون ممکن است اقداماتی انجام دهد که منجر به افت رتبه سایت یا پنالتی شدن از سوی گوگل شود. همچنین ممکن است در حین کار متوجه شوید سرور یا هاستی که کارفرما تهیه کرده تاثیر منفی روی سئو دارد. بنابراین در صورت نیاز به تغییر سرور یا هاست هم، کارفرما باید تعهد دهد که شرایط لازم برای این کار را ایجاد کند.

ممکن است به هر دلیلی کارفرما از ادامه نگهداری سایت در حین قرارداد صرف‌نظر کند. مواردی مثل تغییر شغل، اختلافات شرکا، موارد قانونی یا قضایی و … از جمله این دلایل است. باید حتما مشخص کنید در صورت بروز این مشکل، پرداخت مابقی هزینه‌های قرارداد چگونه خواهد بود.

حتما در یک بند هم مشخص کنید که مسئولیت مطالب سایت، برند، لوگو و غیره که در سایت منتشر شده بر عهده کارفرماست و هیچ‌گونه مسئولیت حقوقی در مورد استفاده از موارد لحاظ شده متوجه مجری نمی‌شود.

مواردی مثل پرداخت به موقع مبلغ قرارداد در زمان‌های تعیین شده، ارائه به موقع اطلاعات مورد نیاز، امنیت سایت و عدم هک شدن آن، بالا بدون دائمی دامنه و دان نشدن آن، جریمه نبودن سایت توسط گوگل، نداشتن لینک‌های مخرب، نداشتن صفحات 404، انجام تبلیغات همزمان در سایت‌های دیگر با مشورت مجری و پرداخت هزینه‌های آن، رفع مشکلات ناشی از طراحی سایت که تاثیر منفی در سئوی تکنیکال دارد، ضمانت همکاری تمام و کمال تیم کارفرما با مجری در صورتیکه قرار به انجام فعالیت‌های تیمی با گروه مدنظر کارفرما است و … را هم باید در ذیل تعهدات کارفرما ذکر کنید.

تعهدات خود را در قرارداد سئو به صورت دقیق مشخص کنید

سئوی سایت شامل بخش‌های متفاوتی است. از سئوی تکنیکال، سئوی هالیستیک و جنبه‌های فنی سایت گرفته تا سئوی داخلی و خارجی، تولید محتوا، لینک‌سازی، تعیین کلمات کلیدی، مدیریت شبکه‌های اجتماعی، هزینه‌های تبلیغات گوگل ادوردز یا سرویس‌های ایرانی، هزینه رپورتاژ آگهی‌ها، خرید بک‌لینک و …

تمام این موارد باید در تعهدات شما به صورت کاملا شفاف و دقیق آورده شود. البته در برخی از قراردادهای سئو مشاهده کرده‌ام که مواردی مثل افزایش بازدید سایت، افزایش رتبه کلمات و افزایش فروش سایت را در تعهدات سئوکار می‌آورند. به نظرم باید در این موارد کاملا حواستان جمع باشد که هیچ تضمینی ندهید و این موارد را در تعهدات خود نیاورید. البته در ادامه خواهم گفت که دادن این تعهدات می‌تواند چقدر برای شما خطرناک باشد.

شما نهایتا باید تعهد دهید که طبق برنامه تلاش خواهید که جایگاه سایت را در جستجوهای گوگل بهبود ببخشید. همچنین باید متعهد شوید که در بازه زمانی مشخصی مثل ماهانه، گزارشی از اقدامات انجام گرفته و نتایج آن را به کارفرما ارائه داده و تاییدیه مکتوب بگیرید.

عین روز روشن است که بخش عمده سئو به رقیب هم مربوط است. اگر ما یک تعهدی دادیم (مثل افزایش رتبه کلمات) و سایت رقیب بیشتر از ما در این زمینه هزینه کرد و رتبه بهتری گرفت، تکلیف چیست؟

مورد دیگر عدم تعهد به انجام سئوی کلاه سفید است. برخی کارفرماها چون صرفا شنیده‌اند که سئوی کلاه سفید باید انجام شود، روی آوردن این موضوع در ذیل تعهدات مجری اصرار دارند. اما واقعیت این است که ما در عمل نمی‌توانیم با سئوی کلاه سفید رشد کنیم. به هر حال همه می‌دانید که بخش بسیار مهم سئو، لینک‌سازی خارجی است. وقتی از کلمه لینک‌سازی استفاده می‌کنیم یعنی خودمان می‌خواهیم لینک بسازیم و این از نظر گوگل یعنی سئوی کلاه سیاه. گرفتن رپورتاژ آگهی و خرید بک‌لینک هم در این دسته قرار می‌گیرد. ما لینک‌سازی را طوری باید انجام دهیم که گوگل متوجه ساختگی بودن آن نشود. در واقع ما داریم از روش سئوی کلاه خاکستری استفاد می‌کنیم. پس هرگز تعهد سئوی کلاه سفید ندهید که می‌تواند برای شما گرفتاری‌های حقوقی داشته باشد.

در قراردادهای سئو هیچ تضمینی ارائه ندهید

اکثر سئوکارانی که به تازگی وارد حوزه بهینه‌سازی سایت شده‌اند، از مفاد قراردادهای سئو اطلاع کافی ندارند. این بی‌اطلاعی ممکن است باعث ضررهای جبران ناپذیری به آنها شوند. چه بسیار سئوکاران جوانی که همین حالا در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند. ارائه تضمین در قراردادهای سئو مصداق کلاهبرداری است. شاید بپرسید چرا؟ پیش از این من در مقاله سئوی تضمینی بند واضحی از گوگل را آوردم این صحبت‌ها را تایید می‌کند. اما بحث ما در حال حاضر بحثی حقوقی و قضایی است.

سئو در اصل یعنی ما تمام تلاش خود را می‌کنیم در عباراتی که با کارفرما توافق کرده‌ایم (نه تعداد مشخصی) او را به جایگاه مناسب برسانیم.

استاد عادل طالبی در دورهمی متخصصین سئو می‌گوید: تمام قراردادهای سئویی که جایگاه مشخصی از رنک گوگل یا حتی یک محدوده مشخص مانند صفحه اول را تضمین می‌کنند طبق قانون مجازات اسلامی مصداق عینی کلاهبرداری است. این کلاهبرداری هم از نوع فروش مال غیر است. زیرا چیزی که متعلق به شما نیست را اجازه فروش و نقل و انتقال آن را ندارید. مگر جایگاه سئو برای شماست که برای آن قرارداد می‌بندید.

ماده یک قانون مجازات در ارتباط با انتقال و فروش مال غیر مصوب پنجم فروردین 1308 این چنین بیان می‌کند:

کسی که مال غیر را با علم به این که مال غیر است به نحوی از انحا عینا یا منفعتا بدون مجوز قانونی به دیگری منتقل کند، کلاهبردار محسوب می‌شود. بر اساس رای وحدت رویه 594-1373/9/1 هیات عمومی دیوان عالی کشور، با توجه به نسخ ماده 238 قانون مجازات عمومی، در حال حاضر مرتکب به موجب ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری مصوب سال 1367 مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد مجازات قرار می‌گیرد.

مجازات جرم فروش و انتقال مال غیر شامل حبس از یک تا هفت سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که تصرف کرده و رد مال به مالکش است. پس به عنوان یک سئوکار هیچ نتیجه‌ای را تضمین نکنید. زیرا اگر با شکایت کارفرما مواجه شوید بدون شک شما محکوم هستید.

سئو ربطی به ترافیک سایت ندارد

برخی به اشتباه افزایش ترافیک سایت را در سئو می‌بینند. اما واقعیت این است که سئو ربطی به ترافیک سایت ندارد. ما فقط کلمات را تعیین کرده و سعی می‌کنیم آن را به رتبه‌های بالای موتورهای جستجو برسانیم. به عنوان مثال فکر می‌کنید چند نفر در سال کلمه «بلاز 75710» را در ایران جستجو می‌کنند. آیا شما که در حال خواندن این مقاله هستید، می‌دانید بلاز 75710 چیست؟ این عبارت نام بزرگترین کامیون معدنی در جهان است. به نظر شما چند نفر به دنبال خرید یا فروش، نحوه تعمیر یا نگهداری و خرید قطعات این نوع کامیون‌ها هستند؟

سئو ربطی به ترافیک سایت ندارد

احتمالا به راحتی متوجه خواهید شد که شمار این افراد شاید در سال به 1000 نفر هم نرسد. با توجه به کم رقابت بودن این کلمه، شما به راحتی می‌توانید رتبه یک گوگل را از آن خود کنید. بعد با استفاده از ابزارهایی مثل سرچ کنسول گوگل ببینید که چقدر از این کلمه ورودی می‌گیرید. آیا این کلمه ترافیک لازم را برای سایت شما ایجاد کرده است؟ مسلما خیر!

دادگاه صالحه بدترین جا برای داوری قراردادهای سئو

تعیین محلی برای داوری در صورت بروز اختلاف از موارد انکارنشدنی هر قرارداد است. در بسیاری از قراردادها از کلمات پیش‌فرضی مانند دادگاه صالحه یا مراجع ذیصلاح قضایی استفاده می‌شود. ما به شما اکیدا توصیه می‌کنیم در قراردادهای سئو هرگز به این شکل اقدام نکنید. بلکه حل این اختلاف را مرحله به مرحله انجام دهید.

مثلا بنویسید در صورت بروز هرگونه مشکلی موضوع ابتدا از طریق مذاکره و سازش میان طرفین قرارداد حل و فصل شود. اگر به نتیجه نرسیدند، دو نفر به نمایندگی از طرفین به عنوان حکم تعیین می‌شوند. هر موضوعی که این دو نفر به توافق رسیدند لازم‌الاجراست.

محل داوری در قراردادهای سئو

در صورت اعتراض هر یک از طرفین موضوع جهت رای نهایی به شخص خاصی که مورد تایید طرفین باشد، ارجاع شود. باز هم حکم این شخص لازم‌الاجراست. اگر باز هم اعتراضی بود به محل مشخصی که تعیین می‌کنید، ارجاع می‌شود. این محل می‌تواند انجمن صنفی، نظام صنفی رایانه‌ای یا اتحادیه کشوری باشد و رای آنها نیز لازم‌الاجراست. هر یک از طرفین که رای را نپذیرد ملزم به پرداخت کلیه خسارات است. پس از آن می‌تواند از دادگاه مرتبط و ابتدا از دادگاه ویژه جرایم رایانه‌ای موضوع را پیگیری نماید. فراموش نکنید در تعیین محل داوری، شهر را هم مشخص کنید. چرا که ممکن است مثلا شما در تهران باشید و کارفرما برود در بندرعباس از شما شکایت کند.

در این بخش ذکر کنید که هزینه وکیل و تمام خسارت‌های دیگر نیز برعهده طرفی است که رای داور تعیین‌شده در قرارداد سئو را نپذیرفته است.

بهترین نوع قرارداد سئو چیست؟

حالا شاید بپرسید، با این همه خطرات احتمالی بستن قرارداد سئو، چه نوع قراردادی بنویسیم که ضرر نکنیم. به نظر من بهتر است با کارفرما به توافق برسید که کارهای مشخصی را برای بهبود رتبه سایت انجام می‌دهید و با ارائه گزارش اقدامات انجام شده و تایید کتبی کارفرما، در بازه زمانی مشخص نسبت به دریافت مبلغ قرارداد اقدام کنید.

مثلا ابتدا جنبه‌های فنی سایت را بررسی می‌کنید و گزارشی از وضعیت سرور، سرعت سایت، ریسپانسیو بودن و دیگر موارد سئوی تکنیکال ارائه می‌دهید و در قبال آن مبلغ مشخصی دریافت می‌کنید. سپس در تعیین کلمات کلیدی مشاوره می‌دهید، سایت‌های رقیبان را آنالیز و تحلیل می‌کنید، اقدام به تولید محتوا به تعداد مشخص و با عناوین مشخص کرده یا به تیم تولید محتوای کارفرما مشاوره می‌دهید، وضعیت کلمات کلیدی را در بازه‌های زمانی مشخص رصد می‌کنید، لینک‌سازی خارجی را انجام می‌دهید یا به تیم کارفرما در زمینه لینک‌سازی مشاوره می‌دهید و … و در ازای هر کار مبلغ تعیین شده در قرارداد را دریافت می‌کنید.

کلام آخر

در هر صورت اگر قرار است یک همکاری را شروع کنید داشتن یک قرارداد از نداشتن آن بسیار بهتر و با ارزش‌تر است. چرا که انجام کاری بدون قرارداد قانونی نهایتا موجب دردسر و خسارت خواهد شد. اما قراردادهای ناقص و بدون در نظر گرفتن الزامات قانونی هم موجب بروز مشکلاتی می‌شوند که گاهی اوقات جبران‌ناپذیر است. اکثر قراردادهایی که در سطح وب وجود دارند، متاسفانه الزامات قانونی در آنها لحاظ نشده است. به‌ویژه در بخش تعهدات کارفرما و دادن تضمین رساندن به رتبه یا صفحه خاص. پس حتما در هنگام نوشتن قرارداد موارد این مقاله را به دقت اعمال کنید و از دانلود و استفاده قراردادهای سئوی آماده موجود در سایت‌ها بپرهیزید.

این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پیشنهاد یکبار برای شما نمایش داده می‌شود.

اگر کودک 3 تا 7 سال دارید…

حیوانات را به خانه ببرید!!!

هدیه‌ای ارزان و مناسب برای کودکان، دوستان و آشنایان

همین حالا رایگان امتحان کنید