آموزش جامع سئوی داخلی 2021

آموزش جامع سئوی داخلی 2021

تیکو – امروز قصد داریم یک راهنمای جامع و کامل برای سئوی داخلی در سال 2021 فراهم کنیم. در بین میلیون‌ها سایت موجود در فضای اینترنت آن چیزی است که باعث می‌شود سایت شما برای دیگران به نمایش گذاشته شود، سئو است.

طی سال‌های گذشته، الگوریتم‌های گوگل برای تحقق ماموریت این شرکت همیشه در حال تغییر هستند. پیشنهاد می‌کنم مقاله «گوگل چطور کار می‌کند؟» را برای پی بردن به این ماموریت مطالعه کنید.

امروزه با هوشمندتر شدن الگوریتم‌های رتبه‌دهی گوگل، استراتژی سئوی شما نیز باید تغییر کند. لزوما تاکید بر کلمه کلیدی، در نتایج جستجوی گوگل تاثیر خاصی ندارد و باید کارهای بیشتری برای بهبود رتبه خود انجام دهید. ما در مقاله «سئوی Holistic یا سئوی کل‌نگر چیست؟» به این مطلب پرداخته‌ایم. اما در این راه اولین قدم در سئوی هر سایت سئوی درون صفحه یا داخلی آن است.

سئوی داخلی چیست

سئوی داخلی چیست؟

سئوی داخلی که به نام سئوی درون صفحه یا On Page نیز شناخته می‌شود، عمل بهینه‌سازی محتوای صفحات سایت برای موتورهای جستجو و کاربران است. روش‌های معمول سئوی On Page شامل بهینه‌سازی عنوان و زیر عنوان‌ها، محتوا، پیوندهای داخلی، بهینه‌سازی تصاویر، url و مواردی است که ما روی آنها کنترل مستقیم داریم.  

سئوی On Page متفاوت از سئوی خارج از صفحه است. در سئو خارجی اقدامی در داخل سایت انجام نمی‌دهیم. بلکه در آن از روش‌های بهینه‌سازی در خارج از سایت استفاده می‌شود. مثل بک‌لینک‌ها.

چرا سئوی داخلی مهم است؟

همانگونه که در مقاله «سئو چیست؟ چرا باید به سئوی صفحات سایت اهمیت دهیم؟» گفتیم، بیشتر از 85 درصد افراد برای دست‌یابی به مطالب مورد نیاز خود آن را در گوگل جستجو می‌کنند. آنها پس از جستجو، به سراغ سایت‌هایی می‌روند که در جایگاه بالاتری قرار گرفته‌اند.

برای به دست آوردن جایگاه بالاتر در موتورهای جستجو باید به سئوی سایت اهمیت دهیم. کل سئو انجام دو کار اصلی در داخل و خارج سایت است. در سئوی On Page تمام اقدامات مستقیما در دست ماست و می‌توانیم آن را به راحتی کنترل کنید.

همانطور که می‌دانیم الگوریتم‌های گوگل دائما در حال تغییر و به‌روزرسانی هستند. اما طبق گزارش‌های این شرکت، سئوی سنتی داخلی هنوز در سال 2021 می‌تواند در بهبود رتبه ما موثر باشد.

راهنمای سئوی داخلی

درست است که گوگل بسیار باهوش‌تر از گذشته است اما آنها الگوریتم‌های موفق قدیمی خود را کنار نمی‌گذارند. به عنوان مثال تجزیه و تحلیل نتایج جستجوهای گوگل نشان می‌دهد، همچنان رابطه مستقیمی بین عنوان مطلب که با کلمه کلیدی در نظر گرفته شده در داخل متن غنی شده است با کسب رتبه بالاتر آن کلمه کلیدی وجود دارد.

اگر هر کلمه کلیدی رقابتی را جستجو کنید، متوجه خواهید شد که صفحات دارای رتبه برتر تقریباً از کلمه کلیدی دقیق آن در عنوان خود استفاده می‌کنند.

البته باید بدانید که سئوی درون صفحه‌ای بیشتر از قرار دادن کلمات کلیدی در عنوان و یا کدهای HTML صفحه شما است. برای رتبه‌بندی محتوای خود در سال 2021، باید محتوای خود را برای مواردی مثل موارد زیر بهینه کنید:

  • تجربه‌ی کاربری
  • زمان ماندگاری کاربران در سایت
  • قصد و هدف جستجو
  • سرعت بارگیری صفحه
  • نرخ کلیک و …

که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

محتوای خود را برای جستجوگرها بهینه کنید

اکنون که دلیل مهم بودن SEO داخلی را مشاهده کردید، وقت آن است که بهینه‌سازی محتوای خود را شروع کنید. به طور خاص، در این مقاله قصد دارم به شما نشان دهم که چگونه هر صفحه را در وب سایت خود بهینه‌سازی کنید.

کلمه کلیدی مناسب انتخاب کنید

اولین قدم در اجرای سئوی درون صفحه سایت انتخاب کلمه کلیدی مناسب است. منظور از کلمه کلیدی عبارتی است که کاربران با جستجوی آن در گوگل، به سایت شما هدایت می‌شوند. برای این کار می‌توانید از وب سایت‌هایی مانند گوگل و گوگل ترندز کمک بگیرید. شاید هم بهتر است به سراغ اکانت رایگان Moz Pro بروید.

کلمه کلیدی در سئو

فراموش نکنید رقابت در برخی از کلمات کلیدی با دیگر سایت‌ها بسیار کار سخت و دشواری است. پس منطقی باشید و به سراغ کلماتی بروید که احتمال دیده شدن شما در رتبه‌های بالاتر در آن کلمه کلیدی بیشتر است.
حالا که کلمه کلیدی خود را انتخاب کردید، بیایید ببینیم چطور باید آن را بهینه کنیم.

از کلمه کلیدی خود در عنوان مقاله استفاده کنید

استفاده از کلمه کلیدی در عنوان مقاله کمک زیادی به سئوی داخلی سایت شما می‌کند. چراکه عنوان مهمترین بخش از هر مقاله است و کاربران در نگاه اول آن را می‌بینند. حتی در نتایج جستجوی گوگل عنوان مقاله شما نمایش داده می‌شود.

به نظر من، عنوان شما مهمترین فاکتور SEO درون صفحه است. این به این دلیل است که برچسب عنوان شما به موتورهای جستجو یک نمای کلی از سطح صفحه شما را ارایه می‌دهد. بنابراین عنوان‌ها ارزش بهینه‌سازی را دارند.

کلمه کلیدی لزوماً نباید در ابتدای عنوان شما باشد. بلکه طبق بررسی‌های انجام گرفته، هرچه کلمه کلیدی به ابتدای عنوان نزدیکتر باشد، وزن آن در موتورهای جستجو بیشتر می‌شود.

کلمات اصلاح کننده عنوان را فراموش نکنید

استفاده از اصلاح کننده‌هایی مانند “بهترین”، “راهنما”، “چک لیست”، “سریع” و “بررسی” می‌تواند به شما کمک کند تا به جایگاه بهتری برسید.

عنوان نوشته یا مقاله خود را در برچسب H1 قرار دهید

برچسب H1 یکی از تگ‌های عنوان در کدهای HTML است. البته این برچسب پر اهمیت‌ترین برچسب عنوان نیز می‌باشد. در حقیقت، استفاده از برچسب H1 به گوگل کمک می‌کند ساختار صفحه را درک کند.

کلمه کلیدی در عنوان سئو

اگر از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس استفاده می‌کنید، نگران نباشید. زیرا این CMS به طور خودکار برچسب H1 را به عنوان مقاله شما اضافه می‌کند. در وردپرس همه چیز آماده است.

از کلمه کلیدی خود در پاراگراف اول بهره ببرید

این یک تاکتیک قدیمی در سئوی داخلی است که هنوز هم به خوبی جواب می‌دهد. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که یک بار در پاراگراف اول خود یا در 100 کلمه اول مقاله، از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید.

چرا این در سئوی داخلی مهم است؟

چون سایت گوگل اهمیت بیشتری را برای اصطلاحاتی نشان می‌دهد که در اوایل صفحه شما نشان داده می‌شوند. اگر مقاله جدیدی منتشر می‌کنید، منطقی است که در ابتدای مقاله درباره کلمه کلیدی آن صفحه صحبت کنید. این یکی از موارد کوچکی است که به Google کمک می‌کند تا کلمه کلیدی صفحه شما را بشناسد.

تگ H1 در سئوی داخلی

زیرعنوان‌ها را در برچسب‌های H2 قرار دهید

حداقل در یک عنوان فرعی یا زیر عنوان‌ها کلمه کلیدی مورد نظر خود را وارد کنید و آن را در تگ H2 قرار دهید. تگ H2 پس از H1 پراهمیت‌ترین تگ برچسب عنوان است. استفاده از دیگر تگ‌های H را در صورت نیاز فراموش نکنید.

تراکم کلمه کلیدی در متن را رعایت کنید

تراکم کلمه کلیدی به این معنی است که چند بار کلمه کلیدی شما در محتوای متن مقاله تکرار شده است. اگر فقط یک بار از کلمه کلیدی در متن استفاده می‌کنید احتمالا گوگل به آن اهمیتی نخواهد داد. شما باید چندین بار کلمه کلیدی مورد نظر خود را تکرار کنید تا به Google بفهمانید که صفحه شما واقعاً درباره آن موضوع است.

البته متذکر می‌شوم استفاده بیش از اندازه از کلمه کلیدی در متن مقاله عواقب منفی خواهد داشت. چون گوگل در این صورت تصور می‌کند شما در حال دور زدن آن هستید. همچنین تکرار زیاد کلمه کلیدی در متن برای کاربران نیز آزاردهنده است.

به همین خاطر تکرار کلمه کلیدی، دیگر مانند گذشته یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در سئو نیست. اما تا زمانی که چندین بار از کلمه کلیدی خود به طور طبیعی (تقریبا 3 بار در 1000 کلمه) استفاده می‌کنید، می‌تواند تاثیر خوبی در سئو داشته باشد.

برای اینکه بتوانید اثر کلمات کلیدی و درک گوگل از محتوای صفحه خود را بیشتر کنید، می‌توانید از کلمات هم‌خانواده، هم معنی و عبارات توصیفی استفاده کنید.

URLهای خود را برای جستجوگرها بهینه کنید

ساختار URL یا آدرس صفحات سایت شما بخشی کم‌ارزیابی شده از سئوی درون صفحه‌ای است. URLها در تلفن‌همراه و دسک‌تاپ بالاتر از عنوان نمایش داده می‌شوند. برای بهینه‌سازی آدرس صفحات سایت خود، آنها را کوتاه کنید. همچنین استفاده از کلمه کلیدی در URL قطعا بی‌تاثیر نیست.

این بدان معنا نیست که URL شما فقط باید کلمه کلیدی شما باشد. کاملاً خوب است که یک یا دو کلمه اضافی به URL خود اضافه کنید. همچنین سری به مقاله آدرس صفحات سایت انگلیسی باشد یا فارسی؟ بزنید.

از تگ توضیحات متا غافل نشوید

تگ توضیحات متا خلاصه‌ای از محتوای سایت را ارایه می‌دهد و دارای اهمیت فراوانی است. این بخش در متن مقاله وجود ندارد و از چشم بازدیدکنندگان پنهان است. تگ توضیحات متا فقط برای درک بهتر موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توضیحات متا سئوی داخلی

البته کاربران می‌توانند در نتایج جستجوی گوگل آن را مشاهده کنند. پس یک توضیحات متای خوب می‌تواند به برجسته شدن مطالب شما کمک کند تا نرخ کلیک را افزایش دهید.

توصیه من این است که یک بار کلمه کلیدی خود را در توضیحات متا وارد کنید. چون گوگل آن را در هنگام نمایش Bold می‌کند و می‌تواند در افزایش نرخ کلیک تاثیر داشته باشد.

محتوای خوب و دست اول بنویسید

اکنون زمان انتشار مطالبی است که شایسته رتبه‌بندی بالاتر هستند. این روند فراتر از استفاده از کلمات کلیدی در صفحه شما می‌باشد. برای رتبه‌بندی مطالب خود در سال 2021، محتوای شما باید این موارد را داشته باشد:

  • منحصر بفرد و تازه: وقتی می‌گویم “منحصر به فرد”، منظور من انتشار مطالبی است که اطلاعات جدید و تازه‌ای برای کاربران داشته باشد. مانند نکته یا استراتژی، مطالعات موردی و تکنیک‌های جدید که قبلا به آنها پرداخته نشده است.
  • فوق‌العاده ارزشمند برای هدف جستجوی بهینه شده: انتشار مطلبی بی‌نظیر نقطه شروع خوبی است، اما کافی نیست. به هر حال، میلیون‌ها پست وبلاگ هر روز منتشر می‌شود. بنابراین برای اینکه محتوای شما برجسته و مورد توجه قرار گیرد، باید فوق‌العاده ارزشمند باشد.

علاوه بر محتوای بروز و دست اول؛ اضافه کردن جزئیات، استفاده از مثال‌های کاملا جدید، اهمیت دادن به خوانایی متن می‌تواند محتوای شما را ارزشمندتر کند.

محتوای خوب برای سئوی داخلی

محتوای منحصر به فرد و ارزشمند می‌تواند شما را به صفحه اول گوگل برساند. اما اگر می‌خواهید در آنجا بمانید، صفحه شما باید دقیقاً همان چیزی باشد که یک جستجوگر گوگل می‌خواهد. مثلا شما نمی‌توانید با سئو کردن کلمه «استانداری» به رتبه اول برسید. چون در صفحه اول گوگل احتمالا حتی یک نوشته نیز در رابطه با استانداری پیدا نخواهید کرد. پس احتمال ظاهر شدن نوشته شما هم در صفحه اول اساساً صفر است.

شاید بپرسید باید چه بکنیم؟ باید کلمه کلیدی مرتبط طولانی‌تری را جایگزین کنید. به عنوان مثال «بهترین استانداری‌های در سال 99». اگر شما تمام زمان خود را صرف بالا بردن سایت خود در کلمه کلیدی «استانداری» می‌کردید باز هم به نتیجه نمی‌رسیدید چون این چیزی نیست که گوگل می‌خواهد.

برای افزایش نرخ کلیک وقت بگذارید

CTR یا نرخ کلیک ارگانیک شما به دو دلیل مهم است:

  • اول) CTR احتمالا یک عامل در رتبه‌بندی گوگل است.
  • دوم) قطعا افزایش نرخ کلیک می‌تواند بازدید بیشتری را به سایت شما هدایت کند.
نرخ کلیک سئوی داخلی

استفاده از عناوین سوالی، اهمیت دادن به تگ متای توضیحات، استفاده از Schema Review یا اسکیمای پرسش و پاسخ و اضافه کردن کمی احساسات به عناوین به جای کلمات قدرتمند می‌تواند به افزایش نرخ کلیک کمک کند.

در برخی مواقع که نوشته‌های شما درباره مطالبی بروز است، می‌توانید از درج تاریخ در عناوین نیز استفاده کنید. مثلا بهترین تلفن‌های هوشمند در سال 2021. همچنین اگر مقاله شما نیاز به بروزرسانی دارد حتما این کار را انجام دهید، به عنوان مثال «بهترین تلفن‌های هوشمند» می‌توانید مقاله خود را هر سال بروزتر کرده و اطلاعات جدیدی را در اختیار کاربران قرار دهید. مقاله بروزرسانی مطالب قدیمی سایت برای افزایش ورودی گوگل را بخوانید تا بیشتر با اهمیت این موضوع آشنا شوید. قطعا استفاده از این روش در مورد «فلسفه» و «تاریخ» نمی‌تواند نیازهای شما را برآورده کند مگر آن که هوشمندانه عمل کنید.

کاربران را در صفحات سایت خود نگه دارید

گوگل داده‌هایی را درباره تعامل کاربران سایت جمع آوری می‌کند. این شرکت می‌خواهد با این کار ارزیابی کند که آیا نتایج جستجوی نمایش داده شده، درست است یا نه!

زمان ماندگاری در سایت

وقتی کسی از گوگل به سایت شما می‌آید، می‌خواهد سریعاً پاسخ خود را بگیرد. پس بهتر است از اضافه‌گویی و معرفی خود و طرح مسائل حاشیه‌ای در اوایل نوشته‌ها خودداری کنید. محتوای خود را تکه‌تکه کنید و از پاراگراف‌های بلند استفاده نکنید. استفاده از میان تیترها و تصاویر بین متن، می‌تواند کمک زیادی به تجربه کاربری لذت‌بخش کاربران کند. جملات کوتاه، ساده، روان و قابل فهم به کار ببرید.

داشتن قسمتی برای ارایه نظرات کاربران بسیار مفید است. چون بعد از اتمام خواندن نوشته شما، یک بخش نظرات با کیفیت بالا به افراد چیزی برای خواندن می‌دهد. معمولا کاربران می‌خواهند نظرات دیگران را درباره آن موضوع بدانند و از تجربیات‌شان استفاده کنند.

اگر می‌توانید از تصاویر خودساخته استفاده کنید

آیا تصاویر نوشته‌های خود را از دیگر سایت‌ها انتخاب می‌کنید؟ طبق تحقیقات صورت گرفته استفاده از این تصاویر ممکن است به SEO سایت شما آسیب بزند. بنابراین سعی کنید ایجاد تصاویر سفارشی و خودساخته را در نظر بگیرید. چون سایت‌های دارای تصاویر منحصر به فرد نسبت به سایت‌هایی که از عکس‌های موجود در وب استفاده می‌کنند، رتبه بهتری دارند.

پیوندهای داخلی مهم هستند

استفاده از پیوندهای داخلی برای اعتبار بخشیدن به مطالب مهم سایت خودتان بسیار موثر است. برای پیوند دادن به صفحات سایت خود از کلمات کلیدی استفاده کنید.

اگر می‌خواهید نمونه خوبی از نحوه پیوند داخلی در سایت خود مشاهده کنید، ویکی‌پدیا را مورد بررسی قرار دهید. آنها تعداد زیادی پیوند داخلی غنی از کلمات کلیدی به هر صفحه اضافه می‌کنند.

از پیوندهای خارجی استفاده کنید

پیوندهای خارجی به صفحات مرتبط به گوگل کمک می‌کند تا موضوع صفحه شما را بیشتر درک کند. همچنین به گوگل نشان می‌دهد که صفحه شما مرکز اطلاعات با کیفیت و با استناد است. این فقط یک نظریه نیست. گروهی با ایجاد چند سایت و انجام آزمایش‌های مختلف متوجه شدند که سایت‌های دارای لینک‌های خارجی از سایت‌هایی که هیچ لینکی به دیگر سایت‌ها نداشتند در رتبه‌بندی گوگل پیشی گرفتند.

نوشتن مطالب جامع

گوگل می‌خواهد به کاربران خود محتوایی را نشان دهد که هر آنچه را که بخواهند در یک صفحه به آنها می‌دهد. پس اگر نوشته شما یک موضوع را کامل پوشش دهد، شانس بالاتری برای رتبه‌بندی دارید.

کلمات کلیدی مترادف

استفاده از کلمات کلمه کلیدی مترادف و LSI

کلمات کلیدی LSI، کلمات کلیدی اصطلاحات مرتبط با مفهومی هستند که موتورهای جستجو از آنها برای درک عمیق محتوای یک صفحه وب استفاده می‌کنند.

برای پیدا کردن این کلمات، کلمه کلیدی خود را در گوگل جستجو کنید و به قسمت “جستجوهای مربوط به …” در پایین صفحه بروید. در بین این نتایج، درباره موضوعاتی که مشخص شده مطلبی به نوشته‌های خود اضافه کنید.

سرعت صفحه سایت خود را افزایش دهید

چون یکی از فاکتورهای مهم گوگل در رتبه بندی، تجربه کاربری لذت‌بخش است، افزایش سرعت بارگذاری سایت تاثیر مستقیم با این مورد دارد. امروزه کاربران برای صفحاتی که بیشتر از 5 – 6 ثانیه طول می‌کشد تا باز شوند، صبر نمی‌کنند.

بهینه سازی سرعت سایت

به همین منظور با انتخاب هاست مناسب، کاهش سایز صفحه سایت، حذف اسکریپت‌های اضافی، کاهش حجم تصاویر سایت و … به افزایش سرعت سایت خود کمک کنید.

بهینه‌سازی تصویر

تصاویر سایت را حول کلمه کلیدی مورد نظر خود بهینه کنید. برای این کار از ویژگی متن جایگزین یا alt تصاویر استفاده کنید. این کار به گوگل کمک می‌کند تا بفهمد هر تصویر چه چیزی را نشان می‌دهد.

جستجوی صوتی در سئوی داخلی

جستجوی صوتی جستجوگرها را نادیده نگیرید

امروزه استفاده از جستجوگرهای صوتی سریعا در حال رشد هستند. مطالعه SEO جستجوی صوتی نشان می‌دهد که Google دوست دارد نتایج جستجوی صوتی را از صفحات FAQ یا سوالات متداول بیرون بکشد. پس روی این صفحات بیشتر کار کنید.

و حالا دوست دارم بشنوم

امیدوارم این راهنمای جدید سئوی داخلی برای شما مفید واقع شده باشد. حالا دوست دارم حرف‌های شما را بشنوم:

می‌خواهید ابتدا کدام نکته از مقاله امروز را امتحان کنید؟ آیا می‌خواهید کلمه کلیدی خود را در عنوان خود بارگیری کنید؟ یا شاید به فکر بهینه‌سازی تصاویر سایتتان هستید؟ در هر صورت، همین حالا با گذاشتن نظر در بخش دیدگاه‌ها به من اطلاع دهید.

دوره آموزشی طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی بدون کدنویسی

اگر قصد دارید برای خود یا دیگران سایتی طراحی کنید و هیچ دانش برنامه‌نویسی در این زمینه ندارید. اگر نمی‌دانید برای داشتن سایت باید از کجا شروع کنید. اگر فکر می‌کنید طراحی سایت سخت و پیچیده است و کار شما نیست. اگر با پرداخت هزینه‌های میلیونی طراحی سایت توسط شرکت‌ها و برنامه‌نویسان، نگران نتیجه نهایی کار هستید. به شما توصیه می‌کنیم طراحی سایت را خودتان شروع کنید.

دیگر نیاز نیست برای راه‌اندازی سایت مسلط به زبان‌های سخت و پیچیده برنامه‌نویسی باشید. ما در این دوره آموزشی به شما یاد می‌دهیم چگونه بدون حتی یک خط کدنویسی سایت‌های شخصی، خبری، وبلاگی، شرکتی، فروشگاهی و چندمنظوره حرفه‌ای طراحی کنید.

طراحی سایت بدون کدنویسی

این مطالب را هم حتما بخوانید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پیشنهاد یکبار برای شما نمایش داده می‌شود.

اگر کودک 3 تا 7 سال دارید…

حیوانات را به خانه ببرید!!!

هدیه‌ای ارزان و مناسب برای کودکان، دوستان و آشنایان

همین حالا رایگان امتحان کنید