آموزش طراحی سایت تیکو – پشتیبانی سایت از آن دسته مواردی است که همیشه محل بحث و مناقشه بوده است. افرادی که سفارش طراحی سایت میدهند انتظار دارند، تمام خدمات پشتیبانی را نیز طراح وبسایت انجام دهد. طراحان سایت هم برای ارائه این خدمات خواهان دریافت هزینه جداگانه هستند. به نظر شما حق با کدام است؟ بیایید با هم بررسی کنیم.
خدمات پشتیبانی سایت چیست؟
امروزه ارائه خدمات پشتیبانی به عنوان اولین نیاز صاحبان وبسایت و مدیران شرکتهاست. هر وبسایت پس از طراحی، نیاز به نگهداری و پشتیبانی دارد. خدمات پشتیبانی، خدماتی است که یکپارچگی عملیاتی و صحت عملکرد قسمتهای مختلف وبسایت را بهصورت مستمر تضمین میکند. در این نوع از خدمات در صورتی که هر قسمتی از سایت با مشکل مواجه شود، در اولین فرصت اقدام به مرتفع کردن مشکل میشود.
همچنین در فرآیند پشتیبانی، فعالیتهایی صورت میپذیرد که در صورت بروز مشکلات غیرقابل پیشبینی امنیتی، خسارات و هزینههای ناشی از آن به حداقل برسد.
البته پشتیبانی سایت صرفا شامل جنبههای فنی نمیشود. بلکه با توجه به اهمیت بروزرسانی مرتب سایتها و بهینه بودن مطالب برای موتورهای جستجو از جمله گوگل، خدمات تولید محتوا و سئو نیز جز این نوع خدمت محاسبه میشود. همانطور که میدانید موتورهای جستجو اهمیت زیادی برای بروز و بهینه بودن وبسایتها قائل هستند و آن را یکی از معیارهای اصلی رتبهبندی سایتها میدانند.
چرا نگهداری اصولی سایت یک امر بسیار مهم است؟
با حضور کسب و کارها در فضای مجازی به وسیله راهاندازی وبسایت، مدیران این مشاغل باید از نگهداری و پشتیبانی سایت خود اطمینان حاصل کنند. چرا که اگر سایتی به درستی نگهداری نشود ممکن است ضررهای جبرانناپذیری را به صاحب خود بزند.
زمانی که یک وبسایت راهاندازی میشود، در واقع اولین قدم آن برداشته شده و کار اصلی باقی مانده است. هر سایتی پس از راهاندازی، نیازمند تولید محتوا و نگهداری است. اگر سایتی به صورت مرتب محتوای خود را بهروز نکند، کمکم بازدیدکنندگان و به تبع آن مشتریان خود را از دست خواهد داد. همچنین با گذشت زمان و ورود قابلیتهای جدید، هر سایتی نیازمند انجام تنظیمات مجدد است.
یکی دیگر از دلایل اهمیت نگهداری اصولی سایت، وجود حملات بیشمار از سوی هکرهای مختلف است. این هکرها ممکن است باعث لو رفتن اطلاعات مشتریان یا حتی از بین رفتن آنها شوند. عدم تهیه بکاپ در بازههای زمانی مختلف میتواند ضررهای جبرانناپذیری به کسب و کار مجازی شما بزند. همچنین در سایتهایی که بر محور سیستمهای مدیریت محتوا هستند، نصب افزونههای مختلف نیز ممکن است باعث ایجاد تداخل و از بین رفتن عملکرد صحیح سایت شود. هر سایتی نیازمند سرعت بارگذاری مناسب است که باید در بازههای زمانی مختلف، سرعت سایت بررسی و مشکلات آن برطرف گردد.
مطمئنا یک وبسایت بدون پشتیبانی باید هر لحظه منتظر ایجاد مشکلات ریز و درشت باشد. اگر سایتی به درستی پشتیبانی نشود احتمالا دیر یا زود ضررهای جبرانناپذیری به صاحب خود وارد خواهد کرد. بنابراین بررسی مستمر سایت و بهینهسازی آن مطابق استانداردهای روز دنیا، امری اجتنابناپذیر است که باعث کاهش هزینهها و جبران خسارتهای پیشبینی نشده، میگردد.
امروزه نگهداری از سایتها یکی از ضروریترین اقداماتی است که نمیتوان از آن چشمپوشی کرد. البته این کار نیازمند تخصص و دانش فنی است.
بررسی انواع خدمات پشتیبانی سایت
خدمات پشتیبانی سایت شامل چند بخش جداگانه است. این خدمات شامل: بازطراحی وبسایت، پشتیبانی فنی، پشتیبانی محتوایی و پشتیبانی سئوی سایت است. در هر کدام از این بخشها باید اقداماتی انجام شود تا سایت به درستی به کار خود ادامه دهد.
1. بازطراحی سایت:
اگر پس از گذشت مدتی از راهاندازی وبسایت خود احساس کردید که نیاز به ایجاد تغییرات اساسی در سایتتان دارید باید از این نوع پشتیبانی استفاده کنید. شما میتوانید ظاهر گرافیکی سایت خود را تغییر داده یا امکانات و قابلیتهای جدیدی به سایت خود اضافه کنید. در این نوع از پشتیبانی، افراد یا شرکت ارائه دهنده خدمت، تغییرات مورد نظر شما را در سایت اعمال کرده و امکانات و قابلیتهای جدیدی که مدنظر شماست را به وبسایت اضافه میکنند.
2. پشتیبانی فنی:
در این نوع از پشتیبانی، فرد یا شرکت ارائه دهنده خدمات باید سایت را از جنبههای فنی مورد ارزیابی قرار داده و مشکلات آن را برطرف کند. خدماتی مانند، رفع مشکلات عدم کارکرد صحیح سایت، انجام بروزرسانی، تهیه بکاپ و رفع مشکلات سرعت بارگذاری و حفظ و نگهداری از سایت در برابر ویروس و هکرها و دیگر مسائل امنیتی جزو این دسته از پشتیبانی قرار میگیرد. البته همانطور که قبلا بارها گفتهایم، امنیت یک مقوله صددرصد نیست اما پشتیبان سایت باید با ارائه راهکارهای امنیتی، تا حد ممکن از بروز آسیب به سایت جلوگیری کند.
بیشتر بدانید: آیا وردپرس امنیت دارد؟
3. پشتیبانی محتوایی:
بخش دوم پشتیبانی مربوط به پشتیبانی محتوایی سایت است. تولید محتوا یکی از نیازهای اساسی هر وبسایت بوده و هست. هر سایت با هر موضوعی بدون داشتن محتوا، هیچ ارزشی ندارد. برخی از صاحبان سایتها فرصت یا دانش کافی برای تولید محتوای سایت خود را ندارند. این دسته از افراد ترجیح میدهند از افراد یا شرکتها برای این کار استفاده کنند. شرکتهای ارائه دهنده خدمات پشتیبانی محتوایی باید به تولید مقاله و بروزرسانی آنها بپردازند.
4. پشتیبانی سئو:
آخرین نوع پشتیبانی وبسایت، پشتیبانی سئو است. در این نوع از پشتیبانی، قسمتهای مختلف وبسایت از نظر سئو و بهینه بودن برای موتورهای جستجو مورد ارزیابی قرار میگیرد. همچنین مقالات سایت نیز باید برای موتورهای جستجو سئو شوند. لینکسازی صحیح و اصولی داخلی، رفع مشکلات سئوی تکنیکال و گرفتن بکلینک جزو این بخش از پشتیبانی است که باید شرکت یا فرد ارائه دهنده این نوع پشتیبانی آن را انجام دهد.
برای انجام پشتیبانی سئوی سایت باید پشتیبان، لیستی از کلمات کلیدی مرتبط را ارائه داده و برنامهریزی لازم را نیز به عمل آورد تا وبسایت در نتایج جستجو جایگاه بالاتری داشته باشد. ابزار سرچ کنسول گوگل، بهترین ابزار برای نمایش پیشرفت سئوی سایت است و میتوان با این ابزار از نحوه ارائه صحیح خدمات پشتیبانی استفاده کرد.
آیا پشتیبانی سایت رایگان است؟
بسیاری از افراد که به تازگی وبسایت خود را راهاندازی کردهاند، توقع دارند طراح سایت برای ارائه خدمات پشتیبانی هیچ هزینهای دریافت نکند. در حالی که این دو مقوله کاملا از هم جدا هستند. البته طراحان سایت موظفند پس از تحویل وبسایت تا یک ماه خدمات پشتیبانی فنی را رایگان ارائه دهند. چرا که هر سایتی پس از تحویل ممکن است اشکالاتی داشته باشد و این کاملا طبیعی است. طراح سایت هم وظیفه دارد این اشکالات را برطرف کند. معمولا در یک ماه تمامی اشکالات سایت خود را نشان میدهند.
برخی از افراد و شرکتها هم هستند که بیش از این مدت، به ارائه خدمات پشتیبانی فنی سایت میپردازند. در واقع این افراد قصد دارند از این گزینه به عنوان یک آیتم رقابتی و ارزش افزوده کار خود استفاده کنند. اما نباید توقع داشته باشیم که همه شرکتها و افراد این کار را انجام دهند. به هر حال انجام خدمات پشتیبانی کاری بسیاری تخصصی است که باید در قبال انجام آن هزینه پرداخت کرد.
سخن پایانی
پشتیبانی یک عملیات یا فرآیند کوتاه مدت نیست بلکه نیاز به استمرار دارد. هیچ وبسایتی وجود ندارد که نیازمند پشتیبانی نباشد. هر نوع وبسایتی با هر نوع کارکردی و در هر اندازهای، در طول زمان به تیم پشتیبانی نیاز خواهد داشت. چرا که هر سایتی بالاخره در یک برهه زمانی به احتمال زیاد به مشکل برخواهد خورد. یک پشتیبانی خوب، پایداری مستمر و عملکرد صحیح قسمتهای مختلف وبسایت را تامین میکند. پس در انتخاب پشتیبان سایت بسیار دقت کنید که کار را به فرد یا شرکتی بسپارید که دانش و مهارتهای لازم برای این کار را داشته باشند.