سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا، سومین قدم راه‌اندازی سایت

آکادمی تیکو – در ادامه سری مقالات آشنایی با قدم‌های راه‌اندازی سایت، به مبحث سیستم مدیریت محتوا به عنوان سومین قدم، پس از دامنه و هاست می‌پردازیم.

اگر شما به دنبال مباحث مربوط به طراحی سایت بوده باشید قطعا عبارت سیستم مدیریت محتوا از جمله مواردی است که با آن برخورد کرده و یا خواهید کرد. بیایید با هم ببینیم سیستم مدیریت محتوا به عنوان سومین قدم در راه‌اندازی وب سایت، چیست و چه کاربردی دارد؟

سیستم مدیریت محتوا یا به انگلیسی Content Management System که به اختصار از آن به عنوان CMS یاد می‌شود، امروزه جز محبوب‌ترین روش‌های شناخته شده در طراحی و مدیریت سایت است. این سیستم در اصل نرم‌افزاری است که با استفاده از آن می‌توان به صورت گرافیکی و بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی محتوای سایت خودمان را ایجاد، بروزرسانی، مدیریت و طبقه‌بندی کنیم.

این سیستم با یک رابط گرافیکی باعث می‌شود تا شما بدون داشتن شناختی نسبت به برنامه‌های وب، برنامه‌نویسی و مباحث تخصصی آن، و بدون ارتباط مستقیم با کدهای برنامه‌نویسی، بتوانید به مدیریت وب‌سایت خودتان بپردازید.

سیستم مدیریت محتوا

هدف از به وجود آمدن سیستم مدیریت محتوا

زمانی که آمار فعالان اینترنتی در سال 1995 از 13 میلیون نفر در کل جهان، به رقم خیره‌کننده یک میلیارد نفر در سال 2005 رسید، شرکت‌های طراح وب به فکر طراحی و ایجاد نرم‌افزارهایی شدند که به نیازهای اغلب مشتریان در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ دهد.

نرم‌افزارها یا سیستم‌هایی که با قابلیت انعطاف‌پذیری بسیار بالا و ایجاد محیطی بسیار ساده و کاربردی می‌توانست اکثر وب سایت‌های اینترنتی را در زمان کمتری راه‌اندازی کند. این نرم‌افزارهای کاربردی را بعدها نرم‌افزارهای مدیریت محتوا یا سیستم مدیریت محتوا (CMS) نامیدند.

با به وجود آمدن سیستم‌های مدیریت محتوا، تحول شگرفی در دنیای طراحی سایت به وجود آمد چرا که پیش از این فقط متخصصین برنامه‌نویسی توانایی راه‌اندازی وب سایت را داشتند. اما امروزه با قابلیت‌های فراوان سیستم‌های مدیریت محتوا هر فردی توانایی راه‌اندازی هر نوع سایت شرکتی، خبری، شخصی، فروشگاهی، چندمنظوره و … را دارد.

سیستم مدیریت محتوا

کاهش چشمگیر هزینه‌ها با سیستم مدیریت محتوا

یک از دلایلی که افراد زیادی به فکر داشتن و راه‌اندازی سایت نمی‌افتند و از آن فرار می‌کنند، هزینه‌های سنگین طراحی سایت است. چرا که متخصصین این امر برای ایجاد یک سایت ضمن درخواست مبالغ زیاد برای برنامه‌نویسی، قطعا جهت تحویل آن نیز زمانی بیشتر از دو ماه را از شما طلب خواهند کرد.

در حالی که پس از اتمام برنامه‌نویسی، باید زمانی را هم برای رفع خطاهای احتمالی آن، صرف کنند. این مبلغ و گذشت زمان به جز هزینه‌های پشتیبانی سایت است. امروزه با بکار بردن سیستم‌های مدیریت محتوا دیگر چنین مشکلاتی وجود ندارد. بلکه می‌توان در یکی دو روز، آن هم بدون نگرانی از کارکرد صحیح و پشتیبانی، سایت خود را بدون پرداخت کوچکترین هزینه‌ای ایجاد کرد.

می‌توان با اطمینان کامل گفت که سیستم‌های مدیریت محتوا توانایی طراحی و پیاده‌سازی اکثر وب سایت‌های قابل تصور را دارا هستند. مگر اینکه شما وب سایتی بخواهید که بسیار خاص بوده و به طور معمول نیازمند برنامه‌نویسی اختصاصی باشد.

سیستم مدیریت محتوا

فواید سیستم مدیریت محتوا نسبت به طراحی سایت اختصاصی

حال که با سیستم‌های مدیریت محتوا آشنای شدید، بیایید با هم نگاهی بیاندازیم به فواید استفاده از CMSها:

1. کاهش هزینه‌ها:

اکثر سیستم‌های مدیریت محتوا به صورت رایگان در اینترنت خدمات اولیه خود را ارایه می‌دهند، هر چند افزودن قابلیت‌های ویژه نیازمند صرف هزینه‌هایی است. اما این هزینه در مقایسه با طراحی سایت به صورت اختصاصی بسیار ناچیز و اندک به نظر می‌رسد.

2. صرفه‌جویی در زمان:

طراحی و پیاده‌سازی سایت به صورت اختصاصی به صرف زمان بیشتری، که ممکن است تا ماه‌ها به طول بیانجامد، نیاز دارد. در حالی که سیستم‌های مدیریت محتوا این زمان را به چند دقیقه کاهش داده‌اند. یعنی شما برای انتشار اولین مطلب خود در سایت، با استفاده از این سیستم‌ها به زمانی کمتر از یک ساعت نیاز دارید. هر چند سفارشی‌سازی سایت ممکن است تا یک هفته از زمان شما را اشکال کند اما در مقایسه با طراحی سایت اختصاصی این زمان نیز قابل چشم‌پوشی است.

پس می‌توان به راحتی نتیجه گرفت که هزینه طراحی و پیاده کردن یک وب سایت اینترنتی با این سیستم‌ها به شدت پایین خواهد بود.

3. پشتیبانی، فراتر از حد تصور:

اگر شما طراحی سایت خود را به برنامه‌‌نویسان واگذار کنید که به صورت اختصاصی آن را پیاده‌سازی کنند، چون این سایت با توجه به نیاز شما طراحی شده، قطعا برای دیگران قابل استفاده نیست. به همین دلیل اگر آن برنامه‌نویسان، به هر دلیلی پشتیبانی سایت شما را انجام ندهند، شخص دیگری هم نمی‌تواند سایتی را که دیگران برنامه‌نویسی کرده‌‌اند را پشتیبانی کرده و ایرادات آن را بر طرف کنند.

در صورتیکه شرکت‌های ارایه دهنده سیستم مدیریت محتوا، خوب می‌دانند که این سیستم‌ها برای استفاده در وب سایت‌های بسیار زیادی طراحی شده‌اند و هزاران سایت در حال حاضر در حال کار کردن با سیستم آنها هستند. به همین خاطر و به علت اینکه در بازار پر رقابت امروز شانس باقی ماندن را داشته باشند، باید پشتیبانی کاملی از سیستم مدیریت محتوای خود انجام دهند.

این شرکت‌ها دائما در حال مشاهده و بررسی نحوه کارکرد سیستم‌های خود و رفع اشکالات آن هستند تا رضایت هزاران کاربر خود را افزایش دهند.

4. انعطاف‌‌پذیری بی‌نظیر:

سیستم‌های مدیریت محتوا، چون بر مبنای نیاز و قابلیت‌هایی که کاربران مختلف به آن احتیاج دارند، ساخته می‌شوند، خیلی منعطف‌تر از وب سایت‌های اختصاصی هستند. شرکت‌های ارایه دهنده سیستم مدیریت محتوا، باید انواع مختلف وب سایت‌های قابل راه‌اندازی با این سیستم را در نظر گرفته و روش‌هایی را ارایه دهند که هر نوع سایتی با هر قابلیتی را بتوان با آن پیاده‌سازی کرد.

5. پشتیبانی از زبان فارسی:

سیستم‌های مدیریت محتوای بسیار خوب و شناخته شده‌ای در دنیای وب وجود دارند که به صورت کامل با زبان فارسی سازگار بوده و از آن پشتیبانی می‌کنند. این قابلیت برای ما ایرانی‌ها بسیار مهم و ارزشمند است.

6. امنیت، همیشه در اولویت:

هر چند کلمه امنیت یک واژه نسبی است و هرگز نمی‌توان امنیت چیزی را 100 درصد توصیف کرد اما تصور غلطی که درباره سیستم‌های مدیریت محتوا وجود دارد این است که این سیستم‌ها به اندازه کافی امن نیستند.

در حالیکه به علت پیاده‌سازی بسیار زیادی از وب سایت‌های جهان با این سیستم‌ها، شرکت‌های ارایه دهنده آنها، همیشه و هر لحظه در حال رصد، رفع اشکالات و در نتیجه افزایش امنیت سیستم هستند.

داشتن امنیت همیشه جز اولویت‌های شرکت‌های ارایه دهنده CMS است و برای ایمن نگه‌داشتن سیستم هزینه‌های بسیار سنگین پرداخت می‌کنند. چرا که با هک شدن سیستم، امنیت صدها و شاید هزاران وب سایت به خطر خواهد افتاد. این هک شدن سیستم به معنای از دست رفتن اعتبار و محبوبیت سیستم‌های مدیریت محتوا خواهد بود که به آسانی به دست نیامده است.

این در حالی است که برای تامین امنیت وب سایت‌های اختصاصی صرف چنین هزینه‌های هنگفتی نه به نفع شرکت برنامه‌نویس و نه به نفع صاحبان وب سایت‌ها است. پس می‌توان با اطمینان کامل گفت، سیستم‌های مدیریت محتوا به قطع یکی از امن‌ترین روش‌های راه‌اندازی سایت هستند.

7. قابلیت‌ها، فراتر از انتظار:

سیستم مدیریت محتوا با در نظر گرفتن نیازهای مشتریان تولید می‌شود. پس توانایی گنجاندن قابلیت‌های مختلف و حتی رایگان در آن وجود دارد. این در حالی است که سایت‌های اختصاصی از چنین امکانی برخوردار نبوده و برای افزودن این قابلیت‌ها نیاز به پرداخت هزینه‌های زیادی هستند. یعنی باید برای هر بخشی که نیاز دارید جداگانه هزینه‌ای جهت برنامه‌نویسی پرداخت کنید.

8. مشاهده قبل از خرید:

اگر قصد راه‌اندازی سایت را داشته باشید با واگذاری کار به برنامه‌نویسان، شما باید قراردادی را امضا کنید و هزینه‌ای را به عنوان پیش پرداخت تقدیم کنید که نتیجه نهایی آن را ندیده‌اید و نمی‌دانید پس از چند ماه انتظار سایتی که دریافت خواهید کرد می‌تواند رضایت شما را جلب کند یا نه؟ فقط باید به صحبت‌های برنامه‌نویسان اعتماد کرده و دعا کنید نتیجه نهایی رضایت‌بخش باشد که در اکثر مواقع چنین نیست.

در صورتیکه سیستم مدیریت محتوا یا CMS در اکثر مواقع یک پیش نمایش از امکانات خود را برای شما فراهم کرده و در اصل می‌بینید و می‌دانید، چه چیزی را می‌خرید. به قول معروف: «شنیدن کی بود مانند دیدن»

9. وجود راهنمایی‌ها و آموزش‌ها فراوان:

اگر در دنیای اینترنت یک جستجوی ساده انجام دهید متوجه خواهید شد که آموزش‌ها و دوره‌های رایگان و غیر رایگان فراوانی وجود دارد که می‌تواند شما را از هزینه‌های سرسام‌آور پشتیبانی بی‌نیاز کند.

آکادمی تیکو نیز در این زمینه دوره کاملی از طراحی سایت به کمک سیستم مدیریت محتوا را برگزار کرده که با مراجعه به آن در این لینک می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای کمتر از یک چهارم طراحی سایت، اقدام به پیاده‌سازی سایت خود و یا حتی دیگران کنید.

سیستم مدیریت محتوا

کلام آخر:

در دنیای امروز، بازدیدکنندگان، وب سایت‌هایی که صفحات و مطالب آنها بروز نیستند و در حیطه فعالیت خود ثابت و راکد شده‌اند، را دنبال نمی‌کنند. این افراد به دنبال سایت‌هایی می‌گردند که با بروز ماندن و ارایه اطلاعات و محتوای جدید در وب سایت‌هایشان، نیازهای کاربران را مرتفع کنند.

سیستم مدیریت محتوا به عنوان سومین قدم در راه‌اندازی سایت به شما کمک می‌کند تا در کمترین زمان سایت خود را راه‌اندازی کنید. حال نوبت شماست که برای آن محتوا بنویسید و بارگذاری کنید، آن را قالب‌بندی کرده، عناوین و تصاویر را اضافه نمایید و کارهای پشت صحنه مانند سئو و بازاریابی دیجیتال یا اینترنت مارکتینگ را انجام دهید تا بتوانید بازدید کنندگان فراوانی را به سایت خود هدایت کنید.

در حال حاضر سیستم‌های مدیریت محتوای متفاوتی از جمله وردپرس، جوملا، دروپال و … با کاربردهای ویژه خودشان در دنیای وب موجود هستند و هر یک طرفداران خاص خود را دارند. در مقاله «معروفترین سیستم‌های مدیریت محتوا» به سراغ انواع آنها رفته و کاربردهای هر یک از سیستم‌های مدیریت محتوا را بررسی کرده‌ایم.

دوره آموزشی طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی بدون کدنویسی

اگر قصد دارید برای خود یا دیگران سایتی طراحی کنید و هیچ دانش برنامه‌نویسی در این زمینه ندارید. اگر نمی‌دانید برای داشتن سایت باید از کجا شروع کنید. اگر فکر می‌کنید طراحی سایت سخت و پیچیده است و کار شما نیست. اگر با پرداخت هزینه‌های میلیونی طراحی سایت توسط شرکت‌ها و برنامه‌نویسان، نگران نتیجه نهایی کار هستید. به شما توصیه می‌کنیم طراحی سایت را خودتان شروع کنید.

دیگر نیاز نیست برای راه‌اندازی سایت مسلط به زبان‌های سخت و پیچیده برنامه‌نویسی باشید. ما در این دوره آموزشی به شما یاد می‌دهیم چگونه بدون حتی یک خط کدنویسی سایت‌های شخصی، خبری، وبلاگی، شرکتی، فروشگاهی و چندمنظوره حرفه‌ای طراحی کنید.

طراحی سایت بدون کدنویسی

این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پیشنهاد یکبار برای شما نمایش داده می‌شود.

پیشنهاد شگفت‌انگیز و تکرار نشدنی برای شما!

از گوگل، مدرک معتبر و قابل استعلام بگیر! اونم رایگان!

اول کد تخفیف 100درصدی زیر رو یادداشت کن …

googlefree