اینستاگرام بهتر است یا وب‌سایت؟

اینستاگرام بهتر است یا وب‌سایت؟

تیکو – اگر قصد راه‌اندازی کسب و کار خود در فضای مجازی را دارید امکان دارد با خود فکر کنید اینستاگرام بهتر است یا وب‌سایت؟ از کدام فضا شروع کنم؟ کدام برای من بهتر است؟ هر کدام چه مزایا و معایبی دارند؟ ما در اینجا هستیم تا پاسخ این سوالات را با هم کشف کنیم.

بگذارید در همین ابتدای مقاله یک نکته را روشن کنم. در اصل مقایسه اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی دیگر با وب‌سایت کار صحیحی نیست. چرا که مقایسه این دو درست مثل مقایسه منزل اجاره‌ای با ملک شخصی است.

همه ما می‌دانیم که هم در اینستاگرام و هم در وب‌سایت افراد موفق بسیاری وجود دارند. این افراد هر روز در حال کسب درآمدهای چند ده میلیونی، چند صد میلیونی و حتی میلیاردی از صفحه اینستاگرامی یا وب سایت خود هستند. اما الگو قراردادن آنها برای ورود به فضای مجازی نمی‌تواند راهگشای شما باشد.

حال در مقاله اینستاگرام بهتر است یا وب‌سایت؟ به بررسی ویژگی‌های هر دوی آن‌ها در زمینه‌های مختلف می‌پردازیم، تا انتخاب صحیح‌تری در کسب و کار خود داشته باشیم.

اینستاگرام بهتر است یا وب‌سایت؟

حضور بیشتر مردم در اینستاگرام نسبت به وب‌سایت

این مطلب که مردم بیشتر در اینستاگرام هستند تا وب‌سایت حرف درستی است. طبق آمار سال گذشته، بیش از 24 میلیون ایرانی وقت خود را در اینستاگرام می‌گذرانند. اما نکته اینجاست این مردم در اینستاگرام چه می‌کنند؟ آیا به دنبال خرید محصول هستند؟ یا بیشتر اوقات، دنبال سرگرمی و گذراندن وقت و زمانند؟

به نظر نمی‌رسد صرف حضور مردم در یک فضا، نشان دهنده تعداد مشتریان بیشتر باشد. اغلب صفحات پربازدید در اینستاگرام، صفحات افراد مشهور، صفحات آموزشی، پیج‌های سرگرمی و اخبار هستند. برخی کسب و کارها شاید تعداد فالورهای زیادی داشته باشند اما اکثر اوقات این دنبال‌کنندگان از صفحات آنها بازدید یا خریدی انجام نمی‌دهند.

اما صاحبان کسب و کارها می‌توانند با داشتن استراتژی درست و داشتن برنامه، از این موقعیت به نفع خود استفاده کنند. آنها با این استراتژی باید افراد را به سمت صفحه خود و معرفی محصولات یا خدمات‌شان جذب نمایند.

احتمال به نتیجه رسیدن سریع در اینستاگرام بیشتر از وب‌سایت است چون در این فضا بیشتر دیده می‌شوید. اما نتیجه سریع‌تر و زودگذر انتخاب صاحبان کسب و کار نیست. همیشه باید به نتیجه پایدار فکر کرد.

هزینه کمتر اینستاگرام نسبت به وب‌سایت

اینستاگرام رایگان است و بدون هیچ هزینه‌ای در اختیار عموم قرار دارد. شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل گرایش افراد به اینستاگرام همین موضوع باشد. اکثر کسانی که به دنبال ورود به بازار تجارت الکترونیک و حضور در رقابت تجاری فضای مجازی هستند به دلیل هزینه‌بر بودن و تخصصی بودن، از راه‌اندازی و طراحی سایت دوری می‌کنند و سراغ اینستاگرام می‌روند.

بهتر است یک نکته را فراموش نکنید که این برتری اینستاگرام می‌تواند به عنوان نقطه ضعف آن هم تلقی شود. چون رقبای شما هم می‌توانند با یک اراده و تصمیم در اینستاگرام صفحه جدید راه‌اندازی و با پیج شما به رقابت بپردازند.

خیلی از افراد دیدگاه اشتباهی دارند و فکر می‌کنند که راه‌اندازی یک وب‌سایت هزینه‌های بالایی دارد. ولی باید گفت با صرف هزینه ناچیزی آن هم برای تهیه هاست و دامنه که در مقاله‌های قبل راجع‌شان صحبت شد، و با یادگیری طراحی وب‌سایت به کمک سیستم‌های مدیریت محتوا، بدون پرداخت هزینه‌های اضافی می‌توانید وب سایت خودتان را در هر حیطه کاری راه‌اندازی کنید.

اینستاگرام بهتر است یا وب‌سایت؟

وب‌سایت‌ها پایدارتر از اینستاگرام

پایداری یکی از اصول مهم راه‌اندازی کسب و کار است. عاقبت ساختن خانه در محل عبور سیلاب‌ها را همه ما در یکی دو سال گذشته بارها از رسانه‌های مختلف دیده‌ایم.

همه ما در دنیای اطراف خود، کاسبانی را می‌شناسیم که در مغازه اجاره‌ای، درآمدهای خوبی دارند. اما در طرف مقابل کاسبان دیگری هستند که در مغازه‌های خود مشغول فعالیت و کسب درآمدند. داشتن مغازه یک سرمایه عظیم به حساب می‌آید.

اگر صاحب مغازه اقدام به تمدید آن برای مستاجرین خود نکند، انتقال محل کسب و کار و اطلاع‌رسانی به مشتریان قطعا فرآیندی پر دردسر خواهد بود. پس فراموش نکنید که محور اصلی کسب و کار شما باید وب‌سایت باشد.

از آنجایی که در سال‌های گذشته شبکه‌های اجتماعی فراوانی آمده‌اند و رفته‌اند، مشاهده شد که اکثر آنها نسبتا عمر کوتاهی داشتند. هر کدام از شبکه‌های اجتماعی چند سالی محبوبیت خود را داشته و افراد بسیاری را مجذوب خود کردند. ولی بعد از مدتی به دلیل تحریم، کوچ کاربران به شبکه اجتماعی دیگر، یا فیلترینگ و غیره کارشان پایان یافته است و به فراموشی سپرده شده‌اند.

حال تمامی تلاش‌هایی که برای جذب مخاطب، وقت و هزینه که کرده‌اید، به یکباره از دست می‌دهید و امکان تداوم فعالیت شما در آن شبکه اجتماعی بی‌فایده است.

وب سایت بیس اصلی کسب و کار شماست. درست است که شما دامنه یا همان نام سایت خود را اجاره می‌کنید اما این نام تا زمانی که به صورت مرتب به تمدید آن بپردازید در اختیار شماست. هیچ‌کس حق واگذاری دامنه شما را به اشخاص دیگر ندارد.

اما اینستاگرام ممکن است پیج شما را مسدود و نام کاربریتان را غیرفعال کند. این اتفاق برای بسیاری از افراد رخ داده است. در هر صورت نام پیج شما در اختیار خود اینستاگرام است و آنها تعهدی برای همیشگی بودن آن به شما نداده‌اند.

در وب‌سایت، همه چیز در اختیار شماست

یکی از اصلی‌ترین برتری‌های وب‌سایت نسبت به اینستاگرام که کمتر به آن اشاره شده دسترسی آسان به اطلاعات است. همه داده و اطلاعات سایت شما از محتوایی که ایجاد کرده‌اید، نظرات و مشخصات کاربران، محصولات و… همه و همه در اختیار شما می‌‌باشد. هر وقت و در هر زمانی هم که بخواهید می‌توانید اطلاعاتتان را در جایی دیگر ذخیره و نگهداری کنید.

آیا تا به حال فکر کرده‌اید در صورت بسته شدن پیج شما در اینستاگرام، اطلاعات شما چه می‌شود؟ این همه وقت و زمانیکه که گذاشته‌اید چطور؟

در وب‌سایت‌ها شما می‌توانید هر زمان که خواستید از اطلاعاتتان پشتیبان یا بکاپ تهیه کنید. البته اکثر شرکت‌های میزبان وب یا هاستیگ پشتیبان‌گیری روزانه، هفتگی و ماهانه دارند. هر زمان که لازم شد می‌توانید یک درخواست دهید تا اطلاعات شما بازگردانده شود.

اینستاگرام بهتر است یا وب‌سایت؟

امکانات، غیرقابل مقایسه

در ادامه مقاله اینستاگرام بهتر است یا وب‌سایت؟ باید بگویم مقایسه امکانات این دو کاری بیهوده و عبث است. قطعا امکاناتی که در یک وب‌سایت وجو دارد، اینستاگرام از آنها برخوردار نیست. مثلا در اینستاگرام برای گذاشتن لینک، طبقه‌بندی محصولات و موارد دیگر محدودیت‌هایی وجود دارد و برای فروش آنلاین قطعا باید حضور آنلاین داشته باشید.

اما در وب سایت‌ها تقریبا محدودیت خاصی وجود ندارد. ارایه اطلاعات کاملی از محصولات، طبقه‌بندی و دسته‌بندی آنها، قابلیت جستجوی پیشرفته با کوچکترین جزئیات و مقایسه با کالاهای مشابه، پرداخت آنلاین، فرآیند کاملا اتوماتیک خرید، تعریف کدهای تخفیف و فروش ویژه به صورت سیستمی، طبقه‌بندی مشتریان، قابلیت بیش‌فروشی و اجرای ده‌ها روش اینترنت مارکتینگ از دیگر امکانات و قابلیت‌هایی است که اینستاگرام از داشتن آنها محروم است.

بازاریابی تقریبا برابر

هر کسب و کاری برای حفظ و تداوم خود نیازمند بازاریابی است و باید همیشه داده‌ها و اطلاعات جدیدی برای بازدیدکنندگان داشته باشند. در اینستاگرام به دلیل فراگیری آن، زمان کمتری نسبت به وب‌سایت‌ها لازم است تا افراد را جذب صفحه اینستاگرام خود کنید. برای اینکه همیشه در میدان باشید باید همیشه بروز باشید و همچنین می‌توانید در صفحه‌های پر مخاطب اینستاگرامی دیگر، خود را تبلیغ کنید.

وب‌سایت‌ها هم مانند صفحات اینستاگرامی برای حفظ و تداوم خود همواره باید ایجاد محتوا کنند و اطلاعات و داده‌های جدیدی برای بازدیدکنندگان داشته باشند. برای اینکه مشتریان را پای ثابت خود کنید باید سایت بروزی داشته باشید. شما می‌توانید وب‌سایتتان را از طریق سایت‌های مختلف تبلیغ کنید.

اگر بعد از راه‌اندازی سایت یا پیج اینستاگرام، در آن فعالیتی نکنید، قطعا باید منتظر حذف خود از میدان رقابت باشید.

امنیت بالاتر وب سایت‌ها

بارها در مقالات مختلف گفته‌ام که امنیت یک امر نسبی است. اگر در اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی و حتی وب‌سایت اصول ایمنی را رعایت نکنید، احتمال نفوذ مهاجم هر لحظه وجود دارد.

یکی از ایرادات امنیتی در شبکه‌های اجتماعی، دسترسی نداشتن به پایگاه‌های اطلاعاتی آنها است. پس در صورت هک شدن، به احتمال زیاد پیج اینستاگرامی کسب و کار خود را از دست می‌دهید.

بیشتر بدانید: آیا وردپرس امن است؟

وب‌سایت‌ها نسبت به صفحات اینستاگرامی در زمینه ایمنی بالاتر هستند. چون همانگونه که اشاره کردیم، در وب‌سایت‌ها پایگاه‌های اطلاعاتی در اختیار شماست و به راحتی به آنها دسترسی دارید. در صورت بروز هر مشکلی هم از آخرین بکاپ خود استفاده می‌کنید.

اینستاگرام بهتر است یا وب‌سایت؟

اعتبار بیشتر وب سایت‌ها

صفحات اینستاگرام به اندازه وب‌سایت‌ها از اعتبار بالایی برخوردار نیستند. اکثر افراد بر پایه اعتماد، خرید کالا یا خدمات را انجام می‌دهند. این اعتماد نتیجه سال‌ها تلاش و تداوم فعالیت است.

داشتن نمادهایی همچون اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی، نشان ملی ثبت (رسانه دیجیتال) و امنیت در پرداخت، می‌تواند به افزایش اعتبار وب‌سایت و جلب اعتماد کاربران بیفزاید. چرا که داشتن این نمادها یعنی این کسب و کار در جایی ثبت شده و هویت صاحب آن شناخته شده است. پس شما دقیقا می‌دانید که محصول را از چه کسی می‌خرید.

گوگل، هدایت مشتریان واقعی

وجود موتور جستجوی گوگل کمک بسیار بزرگی برای وب‌سایت‌هاست تا بتوانند مشتریان واقعی را جذب کنند. برای این کار باید سایت خودتان را بر اساس الگوریتم‌های این موتور جستجو، بهینه‌سازی و یا اصطلاحا سئو کنید. در این صورت است که می‌توانید از مخاطبان بیشتری بهره‌مند شوید که در نتیجه به افزایش فروش و رشد برند شما کمک خواهد کرد. اگر خودتان نمی‌توانید سایت‌تان را سئو کنید باید این کار را برون‌سپاری کرده و برایش هزینه پرداخت کنید. مقاله آیا سئو ارزش هزینه کردن دارد؟ را بخوانید تا متوجه شوید که این کار چقدر می‌تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند.

اینستاگرام بهتر است یا وب‌سایت؟

کلام آخر

همانطور که در ابتدای مقاله اینستاگرام بهتر است یا وب‌سایت؟ اشاره کردیم مقایسه این دو از اساس کاری اشتباه است. چرا که هر دوی اینها مکمل یکدیگر هستند و هرکدام به تنهایی نمی‌توانند کسب و کار شما را ارتقا و رشد دهند.

اگر شما قصد ایجاد و راه‌اندازی کسب و کار آنلاین را دارید، نباید به دنبال این باشید که اینستاگرام بهتر است یا وب‌سایت؟ بلکه باید از ظرفیت‌های تمامی حوزه‌ها استفاده کنید. امروزه با توجه به حجم بالای حضور کاربران در اینستاگرام باید در کنار وب سایت، برای جذب مخاطبین بیشتر و برندسازی از این شبکه اجتماعی یا هر شبکه اجتماعی دیگر استفاده کنید.

اینستاگرام در جذب مخاطبین بیشتر، استفاده رایگان، برقراری ارتباط مستقیم با مشتری و استفاده آسان و … برتری دارد. ولی همان‌طور که اشاره شد هیچ‌کدام از شبکه‌های اجتماعی، امکانات، پایداری و اعتبار بالایی که سایت‌ها از آن برخوردارند، را ندارند.

دوره آموزشی طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی بدون کدنویسی

اگر قصد دارید برای خود یا دیگران سایتی طراحی کنید و هیچ دانش برنامه‌نویسی در این زمینه ندارید. اگر نمی‌دانید برای داشتن سایت باید از کجا شروع کنید. اگر فکر می‌کنید طراحی سایت سخت و پیچیده است و کار شما نیست. اگر با پرداخت هزینه‌های میلیونی طراحی سایت توسط شرکت‌ها و برنامه‌نویسان، نگران نتیجه نهایی کار هستید. به شما توصیه می‌کنیم طراحی سایت را خودتان شروع کنید.

دیگر نیاز نیست برای راه‌اندازی سایت مسلط به زبان‌های سخت و پیچیده برنامه‌نویسی باشید. ما در این دوره آموزشی به شما یاد می‌دهیم چگونه بدون حتی یک خط کدنویسی سایت‌های شخصی، خبری، وبلاگی، شرکتی، فروشگاهی و چندمنظوره حرفه‌ای طراحی کنید.

طراحی سایت بدون کدنویسی

حیوانات چهار بُعدی تیکو

با استفاده از فلش کارت‌های حیوانات چهاربعدی تیکو می‌توانید حیوانات را به محیط خانه آورده و آن‌ها را در کنار خود مشاهده کنید.

مطمئناً محتوای موجود در این بسته برای شما و اطرافیان‌تان بسیار جدید و مهیج خواهد بود. این محصول می‌تواند علاوه بر ایجاد لحظاتی خوش و مفرح، جهت آموزش حیوانات به کودکان به کار رفته و آن‌ها را ساعت‌ها سرگرم کند.

فلش کارت حیوانات سه بعدی تیکو

این مطالب را هم حتما بخوانید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پیشنهاد یکبار برای شما نمایش داده می‌شود.

اگر کودک 3 تا 7 سال دارید…

حیوانات را به خانه ببرید!!!

هدیه‌ای ارزان و مناسب برای کودکان، دوستان و آشنایان

همین حالا رایگان امتحان کنید