آموزش سئوی تیکو – بسیاری از افراد که به تازگی سایت خود راهاندازی کردهاند، به دنبال دیده شدن در نتایج اولیه گوگل هستند. به همین خاطر بدون هیچگونه تحقیق و با یک دید اشتباه به سراغ سئو میروند. پس از گذشت یکی دو ماه از کار خسته شده و دائما از خود میپرسند پس کی به صفحه اول میآییم؟ وقتی سختیهای کار سئو را متوجه شده و میبینند کاری از دست خودشان بر نمیآید، به سراغ افراد یا شرکتهای ارائه دهنده سئو میروند. این افراد چون ذهنیت صحیحی از سئو ندارند، دنبال افرادی میگردند که سئو را به صورت ضمانت شده ارائه میدهند. ما در این مقاله به بررسی از دروغ تا واقعیت سئوی تضمینی میپردازیم.
چرا میخواهیم در نتایج اولیه گوگل باشیم؟
قطعا همه شما میدانید که برای موفقیت و توسعه کسب و کار خود به موتورهای جستجو نیاز داریم. چرا که اغلب مردم برای یافتن اطلاعات مورد نیازشان به سراغ موتورهای جستجو و در راس آنها گوگل میآیند.
مسلما هدف اصلی هر سایت دیده شدن توسط دیگران است. برای دیده شدن باید در نتایج اولیه گوگل باشیم. چرا که صفحه اول گوگل تنها برای ۱۰ نتیجه جستجوی طبیعی جا دارد. قرار گرفتن در این صفحه و البته سه نتیجه اولیه آن آرزوی بسیاری از صاحبان سایتهاست.
علت این آرزو هم کاملا مشخص است، هر چه تعداد بازدیدکنندگان سایت بیشتر باشد، احتمال موفقیت در راستای ماموریت آن سایت بیشتر میشود. حال میخواهد این ماموریت: فروش، ارائه خدمات، برندسازی یا هر چیز دیگری باشد. سئو یک فرآیند زمانبر است که طی آن تلاش میشود سایت در نتایج موتورهای جستجو، رتبه بهتری کسب کند.
چه زمانی سئوی تضمینی واقعیت دارد؟
هدف از سئو، کمک به سايت برای به دست آوردن بالاترین جایگاه در نتايج جستجوی کاربران است. سئو روشهای مختلفی دارد و نیازمند دانش و تخصص خاص است. برخی از شرکتها یا افراد مدعی هستند که میتوانند پس از مدت مشخص کوتاه سایت شما را به صفحه اول گوگل بیاورند. ادعای این شرکتها من را یاد مدعیان قبولی تضمینی در کنکور (البته زمانی که رقابت در کنکور بسیار سختتر بود) میاندازد.
بیشتر بخوانید: تکنیکهای پیشرفته سئو
برخی حتی پا را فراتر گذاشته و تضمین بازگشت مبلغ را نیز در صورت نارضایتی میدهند. شما بعد از بستن قرارداد سئو و واگذاری کار، پس از یک ماه مشاهده میکنید که واقعا سایتتان در صفحه اول گوگل است. بنابراین با اعلام رضایت از پرداخت هزینه گزاف سئو، خوشحال و راضی خواهید بود. اما باید بدانید که در مقابل چنین ادعاهایی باید کمی تامل کرد. چرا؟ بیایید با هم بررسی کنیم.
ما دو روش برای تضمین سئو داریم:
روش اول سئوی تضمینی: سئوی کلاه سیاه
روش اول استفاده از سئوی کلاه سیاه است. اگر با سئو و روشهای آن آشنا نیستید بهتر است ابتدا مقاله سئو چیست را مطالعه کنید. در روش کلاه سیاه، با استفاده از مجموعه کارها و فعالیتهایی سعی میشود موتورهای جستجو را فریب داد. این کار در کوتاه مدت بسیار عالی جواب میدهد و باعث بالا آمدن ناگهانی و زودهنگام سایت در نتایج جستجو خواهد شد.
اما امروزه با الگوریتمهای بسیار قدرتمند و هوشمند گوگل که به طور مرتب و پیوسته در حال بروزرسانی هستند، این بالا آمدن زودهنگام، ممکن است عواقب خطرناکی داشته باشد. عواقبی مانند جریمه شدن و حتی حذف کامل از نتایج گوگل! چرا که گوگل بارها تاکید کرده این روشها را دوست ندارد و با آنها مقابله میکند.
روش دوم سئوی تضمینی: رقابت در کلمات کلیدی ساده
روش دوم رقابت در کلمات کلیدی ساده است. به این معنی که سراغ کلماتی برویم که دیگران یا به آنها نپرداختهاند یا کمتر به فکر استفاده از آن بودهاند. به عنوان مثال فکر میکنید چند نفر تاکنون سایت خود را برای عبارت «خرید دستگاه اکسیژنساز در کاشان» سئو کردهاند.
عبارتهایی مثل این را به راحتی حتی در کمتر از یک ماه هم میشود، بدون پرداخت ریالی هزینه، سئو کرد. چرا که با یک جستجوی ساده در گوگل میتوان فهمید که در این عبارت رقابت خاصی وجود ندارد.
چرا ارائه خدمات سئوی تضمینی یک دروغ بزرگ است؟
همانطور تا اینجا متوجه شدیم در شرایط خاص میتوان سئو را تضمین کرد. با فریب دادن گوگل و رقابت در کلمات کلیدی آسان. اما در اصل این کار امکانپذیر نیست. سئو بستگی به عوامل مختلف زیادی دارد، چرا که عوامل رتبهبندی گوگل مختلف هستند. در هنگام شروع سئو باید ابتدا، مشکلات فنی سئوی سایت، سرعت لود، بهینه بودن محتوا و بسیاری موارد دیگر مورد بررسی قرار گیرد. سپس باید به سراغ تولید محتوای سئو شده رفت. مهمترین عامل در سئو، کلمات کلیدی و شدت رقابت در آنها است.
به عنوان مثال در بالا ذکر کردیم میتوان در کلمه کلیدی «خرید دستگاه اکسیژنساز در کاشان» حتی در کمتر از یک ماه به نتایج اول گوگل رسید. اما آیا به نظر شما در کلمه کلیدی «خرید گوشی» هم این اتفاق میافتد. قطعا خیر!
خودتان را جای گوگل بگذارید
فرض کنید قرار بود به جای گوگل، شما سایتها را رتبهبندی کنید. دهها سایت با سابقه فعالیت چندین ساله، روی کلمه کلیدی «خرید گوشی» در حال رقابت با یکدیگر هستند. آنها هزینههای چند ده میلیونی و حتی چند صد میلیونی کردهاند تا در نتایج اولیه گوگل باشند.
کاربرانی هم که در حال جستجوی این کلمه کلیدی هستند از این سایتها رضایت داشته و اغلب از یکی از آنها خرید میکنند. حال تصور کنید سایتی با یکی دو ماه سابقه فعالیت قصد دارد جای این سایتها را بگیرد. آیا شما به او اجازه چنین کاری میدهید؟ پس به گوگل حق دهید تا زمانی که کاربران از سایتهای قدیمی رضایت دارند، خیلی روی خوشی به سایتهای تازه تاسیس که امتحان خود را پس ندادهاند، نشان ندهد. مگر اینکه سایت تازهکار، حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد.
نمیتوان ره صد ساله را یک شبه رفت
سئوی سایت فرآیند بسیار پیچیدهای است که نیاز به زمان و البته صبر دارد. شما نمیتوانید یک شبه به نتایج صفحه اول گوگل برسید. سایتهای زیادی در حال رقابت بر سر کلمات کلیدی پولساز هستند. آنها بیکار ننشستهاند که سایت ما در نتایج اول گوگل باشد.
سختی کلمات کلیدی تاثیر زیادی در روند اجرایی پروژه سئو و نتیجه آن دارد. اینکه رقبای شما در آن کلمات کلیدی چقدر موفق عمل کردهاند، قطعا در بحث سئو اثرگذار است. از آنجایی که ما از اقدامات فعلی رقبا با خبر نیسیتم و همچنین رتبهبندی سایتها صد در صد در اختیار گوگل است، پس به جرات میتوان گفت نمیتوان سئو را تضمین کرد.
البته نباید ناامید شوید. چرا که برای ظاهر شدن در نتایج اولیه، نیازی نیست چندین سال صبر کنید. بلکه میتوان با تولید محتوای عالی و رعایت اصول سئو، به جلب اعتماد کاربران و در نتیجه گوگل پرداخت و آرام آرام به جایگاه بالا رسید. اما رسیدن به این جایگاه در کوتاهمدت، کاری نشدنی است.
و اما: اصلیترین دلیل رد ادعای سئوی تضمینی
اگر مطالب گفته شده در این مقاله شما را برای رد ادعای ضمانت سئو ترغیب نکرد، بهتر است به گفتههای خود سایت گوگل توجه کنید. گوگل در اینجا صراحتا تاکید کرده:
هیچ کس نمیتواند رتبه 1 در گوگل را تضمین کند. مراقب سئوکارانی باشید که ادعا میکنند رتبهبندی را تضمین میکنند، ادعا میکنند «رابطه ویژه» با Google دارند، یا «ارسال اولویت» را به Google تبلیغ میکنند. هیچ ارسال اولویتی برای Google وجود ندارد. در واقع تنها راه ارسال مستقیم سایت به گوگل از طریق ابزار بازرسی URL یا ارسال نقشه سایت است و خودتان میتوانید این کار را انجام دهید.
https://developers.google.com/search/docs/beginner/do-i-need-seo#helpful-guidelines
با دیدن این مطلب در سایت گوگل باید بدانید که دیگر هیچ جای شک و شبهای برای رد ادعای ضمانت و گارانتی سئو باقی نمانده است.
هر کار تاثیرگذار و اصولی با استمرار و تلاش مداوم به دست میآید. سئو هم نیاز به صبر، تلاش و البته استمرار دارد. بسیاری از افراد این ویژگیها را ندارند و خیلی زود از سئو کردن سایت دست بر میدارند. این امر باعث میشود تعداد رقبای شما کمتر شود. اما فراموش نکنید رقبای باقی مانده بسیار قدرتمند و صبور هستند.
یک پاسخ
یعنی شما می گید به اینایی که تضمین میدن اطمینان نکنیم. آخه حتی تضمین بازگشت پول هم میدن