تیکو – این روزها، اکثر مردم کارهایشان را به صورت آنلاین انجام میدهند و این شامل خرید نیز میشود. به همین دلیل هرگز فرصت بهتری از امروز، برای تجارت الکترونیک و راهاندازی و طراحی وبسایت فروشگاهی نبوده است.
امروزه، اگر در دنیای واقعی چیزهایی مانند لباس، کفشهای ورزشی، وسایل الکترونیکی، سس سالاد یا هر چیز دیگری میفروشید باید هر چه سریعتر به قطار سریعالسیر تجارت الکترونیک سوار شوید. یک سایت فروشگاهی این فرصت را به شما میدهد که برند خود را بسازید. با مشتریان بیشتری ارتباط برقرار کنید. محصولات بیشتری بفروشید. اما فقط در صورت طراحی صحیح وبسایت.
هنگام ایجاد یک وبسایت فروشگاهی، رعایت نکات طراحی وب بسیار مهم است. طراحی وب تجارت الکترونیکی خوب در واقع استفاده از رنگها، فونتها، تصاویر، کلمات و گرافیک مناسب برای متقاعد کردن بازدیدکنندگان جهت خرید است. طراحی وبسایت فروشگاهی شما باید مشتریان بالقوه را به خود جلب کند. تجربه کاربری عالی ارایه دهد و فروشگاه شما را در بهترین حالت نمایش دهد.
بنابراین، نه تنها سایت شما باید از نظر ظاهری خوب و دارای برند باشد بلکه باید بازدیدکنندگان وبسایت شما را به سمت اقدام سوق دهد. اما دقیقاً چگونه این کار را انجام دهیم؟ در اینجا 11 نکته برتر در زمینه طراحی وبسایت فروشگاهی آوردهایم که به شما کمک میکند تا فروشگاه خود را به سطح بالاتری برسانید:
1. ساده نگه دارید
یکی از مهمترین قوانینی که باید در طی فرآیند طراحی سایت تجارت الکترونیکی به خاطر بسپارید، ساده بودن آن است.
وقتی نوبت به طراحی وبسایت فروشگاهی میرسد، ساده بودن همیشه بهتر است. هرچه عناصر بیشتری در صفحه داشته باشید (رنگها! بنرهای تبلیغاتی! پاپآپها!) ، موجب حواسپرتی کاربران میشوید. طراحی خود را واضح، تمیز و ساده نگه دارید و تمرکز خود را بر فروش بگذارید.
2. نام تجاری را در اولویت قرار دهید
وقتی نوبت به خرید آنلاین میرسد، مردم میخواهند از برندهای معتبر خرید کنند. نه سایتهای بیهویت که به نظر میرسد تلاش میکنند اطلاعات کارت اعتباری آنها را سرقت کنند.
اگر میخواهید اعتماد لازم را برای ایجاد فروش جدی با تجارت الکترونیکی خود ایجاد کنید، باید در مورد برند تجاریتان تأمل جدی کنید. برند تجاری شما مانند DNA تجارت الکترونیکی شماست. این که شما به عنوان یک شرکت چه هستید؟ در مورد چه موضوعی فعالیت میکنید؟ تفاوت شما با رقبا چیست؟ سهم بزرگی در ایجاد ارتباط با مخاطبان و فروش محصولاتتان دارد.
پیشنهاد میکنیم بخوانید: آدرس صفحات سایت انگلیسی باشد یا فارسی؟
اگر میخواهید از داشتن سایت خود بیشترین بهره را ببرید، باید برای تعریف برند خود وقت بگذارید و آن را به سایت خود تزریق کنید. اگر مطمئن نیستید که به عنوان یک برند چه کسی هستید ، مشکلی نیست! قبل از اینکه بخواهید طراحی کنید، از خود سوالاتی مانند این بپرسید:
- اگر مجبور باشم نام تجاری خودم را در سه کلمه توصیف کنم، آنها چه خواهند بود؟
- چه عواملی برند تجاری من را از سایر فروشگاههای تجارت الکترونیکی متفاوت میکند؟
- ما چه کاری را بهتر از دیگران در بازار انجام میدهیم؟
پس از دانستن اینکه چه کسی هستید، میتوانید از آن برای نام تجاری سایت خود، استفاده کنید. برند کمک میکند تا اعتماد به نفس مخاطبان خود را تقویت کنید تا به خرید راحتتر و در نتیجه بیشتر ترغیب شوند.
3. مانند یک بازدید کننده وبسایت فکر کنید
اگر میخواهید طراحی وبسایت فروشگاهی شما با مخاطبان ارتباط برقرار کند، باید مانند مخاطبان خود فکر کنید. در نهایت، فقط چند مورد وجود دارد که مشتریان بالقوه شما در یک تجربه تجارت الکترونیک میخواهند. سایتی که به راحتی قابل جستجو است، به خوبی طراحی شده و روند خرید را آسان، ساده و بدون دردسر میکند.
اگر میخواهید فروشگاه تجارت الکترونیک شما موفق شود، بهتر است این موارد را به آنها بدهید.
در طی مراحل طراحی، خود را به جای بازدید کننده قرار دهید. چگونه میتوانید محصولات خود را به گونهای سازماندهی کنید که برای کاربر نهایی منطقی باشد؟ چگونه میتوان فرآیند پرداخت را ساده کرد؟
وقتی مانند مشتری خود فکر میکنید، میتوانید آنچه را که او از فروشگاه تجارت الکترونیک شما میخواهد پیشبینی کنید و سپس سایت خود را برای تامین این نیازها طراحی کنید.
4. از رنگها به نفع خود استفاده کنید
انتخاب رنگ برای سایت فروشگاهی شما چیزی بیش از این است که فقط بگویید “خوب، رنگ قرمز رنگ مورد علاقه من است، بنابراین … بیایید همه چیز را قرمز کنیم!” رنگ ابزاری فوقالعاده قدرتمند است. اگر روانشناسی رنگ را درک کنید، میتوانید از آن به نفع خود استفاده کنید و در این راه فروش بیشتری داشته باشید.
رنگهای مختلف میتوانند احساسات، عواطف و اعمال مختلفی را به مردم القا کنند. بنابراین، اگر میخواهید سایت تجارت الکترونیک شما تغییر شکل دهد، باید از این الهامات رنگی به نفع خود استفاده کنید.
برای مثال، اگر میخواهید مردم خریدی انجام دهند، دکمه خرید را با رنگی مانند قرمز برجسته کنید. طبق روانشناسی رنگ، رنگ قرمز احساس هیجان و اشتیاق را تحریک میکند. مطالعات نشان میدهد که قرمز شدن یک دکمه میتواند نرخ تبدیل را تا 34٪ افزایش دهد.
یا اگر میخواهید اعتبار خود را بالا ببرید، رنگ آبی را در طراحی سایت خود بگنجانید. رنگ آبی نه تنها یک رنگ محبوب جهانی است، بلکه نشان داده شده است که باعث افزایش احساس اعتماد میشود. حتما دلیلی وجود دارد که رنگ آبی در بیش از نیمی از آرمها وجود دارد.
نکته این است که رنگ یکی از قدرتمندترین ابزارها در جعبه ابزار طراحی شماست. اگر میدانید چگونه از آن استفاده کنید، میتواند تاثیر بسزایی در طراحی سایت تجارت الکترونیکی شما داشته باشد.
5. از تصاویر با کیفیت بالا استفاده کنید
در دنیای طراحی وب، مشخص شده که تصاویر هم نرخ تبدیلها را افزایش میدهد. به عنوان مثال، یک مطالعه موردی اخیر نشان داده که ترکیب تصاویر مرتبطتر در طراحی وبسایت، نرخ تبدیلها را بیش از 40٪ افزایش میدهد.
هیچ کس قصد ندارد محصولی را ندیده خریداری کند. اگر میخواهید مردم محصولات شما را بخرند، باید از طریق تصاویر با کیفیت بالا به آنها نشان دهید که چه چیزی میخرند.
به دست آوردن تصاویر حرفهای از تمام محصولات خود و داشتن تصاویری از چند زاویه مختلف کمک زیادی به اعتماد به نفس در مشتریان میکند. اگر آنها اطمینان داشته باشند که میدانند چه چیزی را میخرند، احتمال خرید آن بیشتر است. اما اگر هیچ تصویری از محصولی که میخواهند بخرند وجود نداشته باشد یا فقط یک تصویر با کیفیت پایین باشد، آنها در انجام خرید دچار تردید بیشتری میشوند. در نتیجه نرخ تبدیلهای شما مخدوش خواهد شد.
مشکلی که در اینجا وجود دارد حجم تصاویر با کیفیت است که باعث کندی سایت میشود. ما در مقاله کاهش حجم عکس بدون افت کیفیت در فتوشاپ توضیحات لازم برای برطرف کردن این مشکل را ارایه کردهایم.
پس بیایید و به خود لطف کنید و از هر آنچه در سایت خود میفروشید، تصاویر با کیفیت زیادی داشته باشید.
6. محتوای خود را قابل اسکن کنید
شما میتوانید روزها برای تهیه توضیحات طولانی درباره محصولات موجود در سایت فروشگاهی خود وقت صرف کنید، اما باید بدانید کسی قصد خواندن آن را ندارد.
تحقیقات نشان میدهد که بیشتر بازدیدکنندگان وبسایت فقط حدود 20٪ از متن را در هر صفحه وب میخوانند. به جای خواندن کلمه به کلمه محتوا، آنها به سادگی متن را اسکن میکنند و به دنبال اطلاعات اصلی میگردند. بنابراین، اگر میخواهید نظر او را جلب کنید و فروشی در این راه انجام دهید، باید محتوای خود را قابل اسکن کنید.
محتوای خود را اعم از توصیفات محصول، نوشتههای سایت یا حتی صفحه “درباره ما” را در قالب اسکن آسان قرار دهید. جملات و پاراگرافها را کوتاه نگه دارید. برای جلب توجه به اطلاعات اصلی از میان تیترها استفاده کنید. به تصاویر میان پاراگرافها اهمیت دهید.
هرچه اسکن محتوای شما راحتتر باشد، مخاطب شما پیام اصلیتان را جذب میکند و احتمال فروش بیشتر میشود.
7. حرفهای به نظر برسید
اساس یک سایت فروشگاهی این است که شما از بازدیدکنندگان وبسایت خود میخواهید چیزی را از شما خریداری کنند. در نتیجه، شما از آنها میخواهید که اطلاعات حساس مانند اطلاعات کارت اعتباری خود را تحویل دهند. اگر وبسایت شما حرفهای به نظر نرسد، انجام این کار برای کاربران راحت نخواهد بود.
اگر میخواهید بین مشتریان خود اعتماد ایجاد کنید، سرمایهگذاری در یک وبسایت حرفهای ضروری است. اگر میخواهید فروشگاه تجارت الکترونیک شما موفقیت کسب کند، توسعه این اعتماد یک ضرورت است.
منظور ما از حرفهای چیست؟ وبسایت شما نباید غلط املایی یا غلط نگارشی داشته باشد. فونت، پالت رنگ و طراحی پاورقی شما باید از صفحهای به صفحه دیگر سازگار باشد. تمام پیوندها و دکمههای محصول شما باید کار کنند. عکسهای شما نباید حاصل اولین نتایج جستجوی گوگل باشند. طراحی کلی سایت شما نباید به گونهای باشد که انگار 10 سال است به آن دست نخورده است.
اگر میخواهید مشتریانتان شما را جدی بگیرند، باید به آنها نشان دهید که خودتان را جدی میگیرید. تنها راه برای این کار طراحی وبسایت حرفهای است.
8. از اثبات اجتماعی استفاده کنید
راه دیگری برای ایجاد اعتماد بین کاربران که بسیار مهم است، اثبات اجتماعی میباشد.
یعنی به دنبال روشهایی باشید تا مشتریان بالقوه خود بازخورد مثبتی را که از مشتریان فعلیتان گرفتهاید مشاهده کنند. یک بخش رتبهبندی اضافه کنید که در آن افراد بتوانند محصولات شما را ارزیابی کنند. سپس تا آنجا که میتوانید امتیاز 5 ستاره دریافت کنید. یک بخش توصیفات را اضافه کنید که در آن عکسهای مشتری را با یک یا دو نقل قول در مورد اینکه چه تجربه خوبی از کار با شما داشتهاند، به نمایش میگذارید. از مشتریان بخواهید نظرات خود را درباره محصولات شما ارایه دهند. البته باید محصولات باکیفیتی ارایه دهید تا با نظرات منفی مواجه نشوید.
هرچه بازدیدکنندگان جدید بیشتر ببینند که افراد دیگر تجربه مثبتی در خرید از سایت شما داشتهاند، اعتماد آنها به شما بیشتر شده و در نتیجه میزان نرخ تبدیل افزایش مییابد.
9. پیمایش راحت دستهبندیها را فراموش نکنید
اگر بازدیدکنندگان وبسایت شما مجبور به کلیک بر روی 10 منوی مختلف، قبل از پیدا کردن محصول مورد نظر خود شوند، احتمالا سریعاً سایت شما را ترک خواهند کرد و مستقیماً به سایت رقیب پناه میبرند.
جستجوی دستهبندی محصولات و صفحات محصول خود را تسهیل کنید. جستجوی محصولات و فیلتر کردن محصولات بر اساس مواردی مانند رنگ، اندازه یا نوع محصول را برای مشتریان آسان نگه دارید. هرچه دستهبندی و صفحات خود را برای پیمایش کمتر کنید، یافتن خواستههای مشتریان راحتتر خواهد بود و خرید آنها نیز آسانتر میشود.
10. فرآیند پرداخت را ساده و شفاف کنید
همانطور که گفتیم ساده کردن جستجوی دستهبندی محصولات و صفحات محصول باعث افزایش فروش میشود. حال اگر میخواهیم کاربران راحتتر خرید کنند باید فکری هم برای فرآیند تسویه حساب کنید.
اگر روند پرداخت و تسویه حساب طولانی و گرفتن اطلاعات بیش از اندازه باشد، شما مشتریان خود را از دست خواهید داد. پس مراحل تسویه حساب را با طراحی صفحه پرداخت تمیز، ساده و با پیمایش آسان؛ تا حد ممکن ساده، سرراست و بدون دردسر کنید.
همچنین به مشتریان خود این امکان را بدهید تا در سایت شما ثبتنام کنند. همه موارد مربوط به فرآیند را کاملاً شفاف و واضح بیان کنید. مثلا به چه اطلاعاتی برای پردازش خرید نیاز دارید؟ مکان مورد نیاز برای وارد کردن آن اطلاعات کجاست؟ گزینههای مختلف حمل و نقل موجود و هزینه آنها چگونه است؟ در صورت بروز مشکل، مشتریان چه کاری باید انجام دهند؟
همچنین پس از تکمیل فرآیند خرید، مشتریان خود را به یک صفحه تایید و رسید نهایی راهنمایی کنید تا آنها نتیجه فرآیند خود را ببینند.
به طور خلاصه، اگر میخواهید مردم از شما خرید کنند، مراحل پرداخت را تا حد ممکن آسان و شفاف کنید.
11. موبایلها را در طراحی وبسایت فروشگاهی مدنظر داشته باشید
امروزه تلفن همراه به عنوان محبوبترین راه برای گشت و گذار در فضای مجازی، از کامپیوتر پیشی گرفته است. و این شامل خرید نیز میشود.
اگر میخواهید مشتریانی را که قصد دارند از طریق تلفن همراه یا تبلت خود خرید کنند، جذب نمایید، باید مطمئن شوید که طراحی وبسایت شما کاملاً پاسخگو است. در غیر این صورت ممکن است شما آن بازدیدکنندگان باارزش موبایل را متقاعد نکنید که سایت شما جایی است که میخواهند خرید کنند.
پس سایت خود را به صورت واکنشگرا یا ریسپانسیو طراحی کنید. البته قالبهای آماده تا حد زیادی در این زمینه کار را برای شما راحت کردهاند. پیشنهاد میکنیم مقاله بهترین قالبهای وردپرس را حتما مطالعه کنید.
کلام آخر
طراحی وبسایت فروشگاهی میتواند مشکل باشد. اما اکنون که با نکات برتر در زمینه طراحی وبسایت تجارت الکترونیک آشنا شدید، از این نکات استفاده کنید تا فروشگاه آنلاین خود را طوری راهاندازی یا اصلاح کنید که شایسته آن است.
همچنین میتوانید با مطالعه مقاله راهنمای کامل نحوه ایجاد سایت در سال ۱۴۰۰، به صورت رایگان سایت خود را راهاندازی کنید.
اگر نمیدانید برای طراحی سایت چه سیستمی نیاز دارید، نگاهی به مقاله حداقل سیستم مورد نیاز برای طراحی سایت بیندازید.