سئو

سئو چیست؟ چرا باید به سئوی صفحات سایت اهمیت دهیم؟

تیکوسئو SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است که به معنی بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو می‌باشد. البته بهتر است یادآور شویم در خارج از ایران از کلمه سئو استفاه نمی‌کنند. بلکه به آن اِس‌ای‌او SEO گفته می‌شود.

در تعریف ساده‌تر می‌توان گفت به فعالیت و کارهایی که در محتوا و سایر قسمت‌های مختلف سایت انجام می‌دهیم تا در کلیدواژه‌ای خاص در موتورهای جستجوگر از سایر سایت‌ها بالاتر باشیم سئو گفته می‌شود. البته این فعالیت‌ها حتما باید در قالب استانداردهایی که موتورهای جستجوگر دارند انجام شود.

یک تعریف غیرفنی برای سئو:

اگر بخواهیم یک تعریف غیرفنی برای سئو ذکر کنیم باید بگوییم: «سئو عبارت است از قرار گرفتن در اولین نتایج غیرتبلیغاتی موتورهای جستجو». دلیل اینکه از نتایج غیرتبلیغاتی استفاده کردیم این است که برخی از سایت‌ها با تبلیغات در نتایج اولیه موتورهای جستجو به نمایش در می‌‌آیند.

چرا باید به سئو اهمیت دهیم؟

افراد برای دست‌یابی به مطالب مورد نیاز خود آن را در جستجوگرهای مختلف جستجو می‌کنند. البته زمانی که ما صحبت از موتورهای جستجو می‌کنیم قطعا منظورمان سایت گوگل است. چرا که اکثر کاربران از این موتور جستجو استفاده می‌کنند.

طبق آمارهای ارایه شده اغلب کاربران پس از جستجو، به سراغ سایت‌هایی که در جایگاه بالاتری قرار گرفته‌اند مراجعه می‌کنند. حتی به جرات می‌توان گفت این سایت‌ها در رقابت با تبلیغات اینترنتی یک گام جلوتر هستند. این روش جذب مخاطب، اهمیت سئو را برای ما مشخص می‌کند.

طبق اعلام گوگل ماموریت این شرکت ساماندهی اطلاعات جهان و قابل دسترس و مفید ساختن آن، برای جهانیان است. به عبارت دیگر گوگل می‌خواهد بهترین مطالب به راحت‌ترین شکل در دسترس همگان باشند.

با دانستن ماموریت گوگل درمی‌یابیم که باید با تولید محتوای مفید خود را در نتایج جستجوی این سایت بالا بیاوریم. زیرا اگر بتوانیم در نتایج اولیه قرار بگیریم می‌توانیم ترافیک زیادی را به سایت خود هدایت کنیم. با مطالعه مقاله «گوگل چگونه کار می‌کند؟» با نحوه کارکرد این موتور جستجو آشنا شوید.

اهمیت سئوی صفحات سایت به جای سئوی سایت:

هدف مدیران سایت این است که افراد با جستجوهای مختلف حوزه کاری خود وارد سایت‌شان شوند. برای این کار باید روی کلیدواژه‌های خاص تاکید گردد. به همین منظور سئوی کردن سایت شاید کار درستی نباشد و بهتر است روی صفحات سایت وقت بیشتری گذاشته شود.

برای اینکار ابتدا یک کلیدواژه انتخاب کنید و سپس در مقاله‌ای آن کلیدواژه را سئو نمایید. در این صورت کاربران با جستجوی آن کلیدواژه به این صفحه خاص سایت شما هدایت می‌شوند. سپس با لینک‌سازی داخلی می‌توانید کاربران را به صفحات دیگر سایت‌تان هدایت کنید.

با این روش شما می‌توانید هر چند کلیدواژه که می‌خواهید را برای سایت‌تان سئو کنید. در این صورت قادر خواهید بود کاربران بیشتری را جذب سایت خود نمایید.

سئو نیازمند صبر و تداوم

سئو به راحتی بدست نمی‌آید، برای کسب آن باید علم زیاد و صبر و حوصله فراوان داشت. در واقع سئو مانند رژیم لاغری است. نتیجه آن یکی دو روزه معلوم نمی‌شود. بلکه نیازمند صبر و مداومت زیاد است.

سئو فرآیندی زمان‌‌بر است. ممکن است مشاهده اولین نتایج حاصل از سئو ماه‌ها طول بکشد. البته روش‌هایی برای لاغری سریع هم وجود دارد. اما هیچکدام از آنها پایدار نیستند و احتمال بازگشت چاقی در این روش‌ها بسیار بالاست. پس نباید تصور کنید با سئو کردن یک مقاله، آن مطلب شما از فردا در نتایج گوگل در صفحه اول خواهد بود. فراموش نکنید که زمان مهمترین سرمایه‌گذاری شما برای سئو یا بهینه‌شدن سایت است.

لازم است این نکته را نیز یادآور شوم که موتورهای جستجو دائما در حال تغییر الگوریتم‌های خود هستند. پس باید ما هم اطلاعات خود را در این زمینه همیشه و همیشه بروز نگه داریم.

سئو

انواع سئو:

کل سئو انجام دو کار اصلی در داخل و خارج سایت است تا رتبه ما در گوگل بهبود پیدا کند. اول باید یک یا چند کلیدواژه را انتخاب کنیم. کلیدواژه همان عبارتی است که می‌خواهیم کاربران با جستجوی آن به سایت ما برسند. به عبارت دیگر در نتایج موتورهای جستجو در یک واژه خاص اول باشیم.

سپس باید کارهایی را در داخل سایت خود انجام ‌دهیم تا تاکید خود روی آن واژه‌ها را به گوگل بفهمانیم. همچنین می‌توانیم کارهایی را در خارج سایت انجام دهیم. مثلا کاری کنیم که سایت‌های معتبر به صفحات سایت ما لینک دهند. به فعالیت‌های داخل سایت، سئوی داخلی یا درون صفحه (On Page) و سئوی تکنیکال می‌گویند. و به فعالیت‌های خارج از سایت، سئوی خارجی یا بیرون صفحه (Off Page) گفته می‌شود.

سئو

سئوی داخلی یا درون صفحه (On Page):

در این سئو، تمام اقدامات مستقیما در دست شماست. شما می‌توانید آن را به راحتی کنترل کنید. مثل محتوای سایت اعم از عکس، فیلم، نوشته یا هر چیزی که در سایت پیاده‌سازی می‌شود تا سایت‌تان را بهینه‌سازی کنید را سئوی داخلی یا درون صفحه می‌گویند.

کیفیت محتوا، لینک‌های داخلی و خارجی، خوانایی و عوامل دیگر از تاثیرگذارترین فاکتورهای سئوی داخلی هستند. این سئو بر روی نتایج جستجوگرها تاثیر زیادی دارد. پیشنهاد ما این است که مقاله «آموزش جامع سئوی داخلی ۲۰۲۱» را مطالعه کنید تا بیشتر با این نوع از سئو آشنا شوید. همچنین در این نوع سئو باید عواملی را امتحان کنید که پاسخ قطعی برای آنها وجود ندارد. به عنوان مثال باید تصمیم بگیرید که آدرس صفحات سایت انگلیسی باشد یا فارسی؟

سئوی تکنیکال:

با توجه به اینکه موتورهای جستجو و در راس آنها گوگل تمام تلاش خود را می‌کنند تا بهترین نتایج ممکن را به کاربران‌شان نمایش دهند، اهمیت استفاده از سئوی تکنیکال را دو چندان می‌کند.

در سئوی تکنیکال باید موارد و جنبه‌های فنی سایت را بهبود و ارتقا بخشیم. امروزه با کدنویسی صحیح بر پایه HTML5 می‌توان به خزنده‌های گوگل مفهوم موضوعی را که در حال خزش هستند، فهماند. وجود نسخه ریسپانسیو یا واکنش‌گرای سایت‌ها و سرعت نمایش صفحات به کاربران موضوعی است که باید در سئوی تکنیکال به آن توجه کرد.

تفاوت سئوی داخلی با سئوی تکنیکال این است که در سئوی داخلی ما به بهینه‌سازی برگه‌ها یا نوشته‌های سایت می‌پردازیم. در حالی که در سئوی تکنیکال تمام سایت باید به صورت ساختاری بهینه شود.

سئوی خارجی یا بیرون صفحه (Off Page):

در سئو خارجی برخلاف سئوی داخلی اقدامی در داخل سایت انجام نمی‌دهیم. بلکه در این سئو از روش‌های بهینه‌سازی در خارج از سایت استفاده می‌شود. تمامی تلاش‌ها در سئو بیرون صفحه‌ای در واقع معرفی سایت خود در سایت‌های معتبر دیگر است. این معرفی بیشتر از روش تبلیغات انجام می‌گیرد. اما در کل لینک دادن دیگر سایت‌ها به سایت شما (بک‌لینک) از هر روشی سئوی خارجی محسوب می‌شود.

انواع روش‌های سئوی سایت:

سئو کلاه سفید:

سئوی کلاه سفید یعنی برای بدست آوردن رتبه بالاتر در موتورهای جستجوگر از روش‌ها و تکنیک‌های استاندارد این موتورها استفاده کنید. به عبارت دیگر رعایت اصول و قوانین موتورهای جستجو را سئوی کلاه سفید و یا در اصطلاح سئوی اخلاقی می‌گویند. در این سئو سایت روند طبیعی خود را برای بالا آمدن در نتایج جستجوگرها طی می‌کند. قطعا نتایج حاصل از سئوی کلاه سفید در درازمدت اتفاق می‌افتد. اما چون با این کار اعتماد گوگل را جلب می‌کنید، پایداری بیشتری دارد. یعنی گوگل به آسانی شما را از اول لیست جستجو کنار نمی‌گذارد.

سئو

سئو کلاه سیاه:

به مجموع کارها و فعالیت‌هایی که با فریب‌کاری موتورهای جستجوگر برای بدست آوردن نتایج بالا در این موتورها انجام می‌شود را سئوی کلاه سیاه می‌گویند. این نوع بالا آمدن ناگهانی و زودهنگام در نتایج موتورهای جستجوگر، ممکن است عواقبی هم به همراه داشته باشد. مثل جریمه شدن و یا حذف کامل از لیست پایگاه داده گوگل که به آن پنالتی‌شدن سایت می‌گویند. این روش‌ها غیراصولی است و توسط موتورهای جستجوگر اصلا توصیه نمی‌شود.

سئو کلاه خاکستری:

این سئو همانند کلاه سیاه می‌باشد ولی به آن اندازه خطر ندارد. یعنی فعالیت‌ها را طوری انجام می‌دهیم که موتورهای جستجو متوجه آن نمی‌شوند. مثلا با ایجاد صفحات جعلی در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از لینک، آن‌ها را به سمت سایت خود جذب می‌کنیم. شاید در حال حاضر موتورهای جستجو متوجه آن نشوند ولی از آنجایی که الگوریتم‌های موتورهای جستجو همیشه در حال تغییر هستند این فریب‌کاری پنهان نمی‌ماند. پس بهتر است از این روش‌ها به هیچ عنوان استفاده نکنیم. همیشه به طور آهسته و پیوسته پیش برویم تا به طور طبیعی در نتایج جستجوگرها بالا بمانیم.

در بیشتر قراردادهای سئو، شرکت‌ها تضمین سئوی کلاه سفید می‌دهند، در حالیکه آن‌ها قطعا از روش‌های لینک‌سازی استفاده خواهند کرد که اگر این فرآیند درست اجرا شود، نهایتا سئوی کلاه خاکستری خواهد بود.

کلام آخر:

مدیران سایت‌های اینترنتی باید بدانند که برای موفقیت و توسعه کسب و کار خود به موتورهای جستجو نیاز دارند. چرا که بیش از 85 درصد مردم برای یافتن اطلاعات مورد نیاز خود از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. این آمار نشان از اهمیت بالای سئو و نیاز تمام کسب و کارهای اینترنتی به این موضوع مهم دارد.

در این مقاله متوجه شدیم که سئو مجموعه کارهایی است که منجر می‌شود ما به رتبه بالاتری در موتورهای جستجوگر برسیم. این بالا آمدن باعث می‌شود که ترافیک مستقیم از گوگل دریافت کنیم. هر چه ترافیک سایت ما بیشتر باشد، سود و موفقیت ما نیز در کسب و کار خود بیشتر خواهد بود. البته امکان افزایش ترافیک از طریق تبلیغات نیز وجود دارد. در مقاله «سئو یا تبلیغات؟ کدام بهتر است؟» به بررسی مزایا و معایب هر یک از این دو پرداختیم.

با توجه به مطالب گفته شده، کاملا مشخص است که شما باید استانداردها و قوانین گوگل را رعایت کنید تا باعث جلب اعتماد آن شوید. گوگل هم در قبال این رفتار صحیح شما، باعث افزایش ترافیک سایت‌تان خواهد شد. فقط فراموش نکنید این کار ممکن است مانند لاغر شدن در درازمدت به نتیجه دلخواه برسد. پس صبور باشید و با مداومت به تولید محتوای مفید همراه با رعایت استاندارهای سئو بپردازید.

دوره آموزشی طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی بدون کدنویسی

اگر قصد دارید برای خود یا دیگران سایتی طراحی کنید و هیچ دانش برنامه‌نویسی در این زمینه ندارید. اگر نمی‌دانید برای داشتن سایت باید از کجا شروع کنید. اگر فکر می‌کنید طراحی سایت سخت و پیچیده است و کار شما نیست. اگر با پرداخت هزینه‌های میلیونی طراحی سایت توسط شرکت‌ها و برنامه‌نویسان، نگران نتیجه نهایی کار هستید. به شما توصیه می‌کنیم طراحی سایت را خودتان شروع کنید.

دیگر نیاز نیست برای راه‌اندازی سایت مسلط به زبان‌های سخت و پیچیده برنامه‌نویسی باشید. ما در این دوره آموزشی به شما یاد می‌دهیم چگونه بدون حتی یک خط کدنویسی سایت‌های شخصی، خبری، وبلاگی، شرکتی، فروشگاهی و چندمنظوره حرفه‌ای طراحی کنید.

طراحی سایت بدون کدنویسی

این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پیشنهاد یکبار برای شما نمایش داده می‌شود.

اگر کودک 3 تا 7 سال دارید…

حیوانات را به خانه ببرید!!!

هدیه‌ای ارزان و مناسب برای کودکان، دوستان و آشنایان

همین حالا رایگان امتحان کنید