سئوی Holistic چیست؟

سئوی Holistic یا سئوی کل‌نگر چیست؟

تیکوسئوی Holistic، سئوی جامع یا سئوی کل‌نگر اصطلاح تقریبا جدیدی در دنیای سئو است که توسط متخصصان این زمینه ابداع و به کار برده می‌شود. در سئوی جامع، بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو را مستقل از ترفندهای مقطعی می‌دانند. اگرچه ترفندها نیز ممکن است رتبه شما را در نتایج جستجو بالا بیاورد، اما معمولاً در طولانی مدت جواب نمی‌دهند و حتی ممکن است نتیجه معکوس نیز داشته باشد.

اگر از دید سئوی کل‌نگر، مفهوم سئو ترفند نیست، پس چیست؟

اگر با نحوه کارکرد و ماموریت گوگل آشنا باشید، هدف نهایی این است که یک وب‌سایت نیازهای کاربران خود را در همه سطوح برآورده کند. بنابراین در سئوی کل‌نگر یا جامع، هدف خلق تجربه لذت‌بخش برای کاربران است. اجازه دهید با ذکر مثالی این موضوع را بیشتر توضیح دهیم:

تا به حال چند بار در رستورانی غذا خورده‌اید اما با اینکه کیفیت غذا خوب بوده، رضایت شما جلب نشده است؟ به عنوان مثال شاید از فضای رستوران خوشتان نیامده باشد. شاید زمان حاضر شدن غذا طولانی بوده است. یا اینکه برخورد عوامل رستوران را مناسب ندیده‌اید. پس صرف بالا بودن کیفیت غذا نمی‌تواند تجربه لذت‌بخشی برای مشتریان رستوران به ارمغان آورد.

سئوی Holistic

در وب‌سایت‌ها هم به همین شکل است. شاید شما بهترین و دست اول‌ترین مقالات دنیا را در سایت‌تان منتشر می‌کنید. لینک‌سازی‌های خوبی انجام داده‌اید و به سئوی داخلی نیز به خوبی پرداخته‌اید. اما سرعت سایت شما افتضاح است. کاربران مجبورند برای مطالعه مقالات سایت‌تان بیش از 15 ثانیه منتظر بمانند. یا اینکه منوهای سایت شما بسیار بهم ریخته و شلوغ است. کاربر به راحتی به مطالب مورد نظرش را در سایت شما پیدا نمی‌کند و …

Holistic SEO یا سئوی کل‌نگر چیست؟

در واقع در سئوی Holistic  باید تمام جنبه‌های وب‌سایت خود را بهبود ببخشید تا بتوانید یک تجربه لذت‌بخش برای کاربران خلق کنید. با این کار به رتبه‌های برتر در گوگل ارتقا پیدا خواهید کرد.

هدف گوگل ساخت موتور جستجوی بی‌عیب و نقصی است که به افراد کمک کند آنچه را که به دنبالش هستند پیدا کنند. برای همین منظور گوگل بارها الگوریتم‌های خود را تغییر داده است.

به همین منظور برای جلب رضایت گوگل نه تنها باید با ارایه اطلاعات مناسب در زمان مناسب، نیازهای کاربران را رفع کنید، بلکه باید دسترسی به این نیازها را برای آنها راحت و ایمن نگه دارید. ارایه یک تجربه کاربری عالی و امنیت به‌روز، احتمالا رتبه شما را در سریع‌ترین زمان بهبود نمی‌بخشد. اما قطعا در طولانی مدت تاثیر مثبتی در سئو سایت شما خواهد داشت!

برای رسیدن به این هدف باید حداقل روی جنبه‌های زیر از سایت خود تمرکز کنید:

1. رابطه ساختار سایت با سئوی Holistic

اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است: آیا ساختار سایت من درست طراحی شده است؟ شاید سوال پیش بیاید که اصلا ساختار سایت چیست؟

وقتی بازدیدکننده‌ای به یکی از صفحات سایت شما می‌آید، باید بداند در کجای سایت قرار دارد. برای آن‌ها باید روشن شود که آیا موارد بیشتری از کلمه جستجو شده در سایت شما وجود دارد. اگر کاربر در صفحه باز شده از سایت شما پاسخ سوال خود را دریافت نکرد، باید بتوانید رضایت او را جلب کنید و به نوعی برایش جبران کنید تا به صفحه نتایج گوگل باز نگردد. چرا که نرخ پرش یا Bounce Rate زیاد، تاثیر منفی بر سئوی شما خواهد گذاشت. علت آن است که از نظر گوگل شما توانایی پاسخگویی به سوالات کاربران را ندارید.

سئوی Holistic چیست؟

در واقع بهبود ساختار سایت، بهترین نقطه شروع سئو است. با ایجاد یک ساختار مناسب و سلسله مراتبی، اطمینان حاصل کنید که بازدیدکنندگان به راحتی آنچه را می‌خواهند پیدا می‌کنند. اگر کسی در سایت شما دنبال موضوع خاصی است باید بتواند با کمترین تعداد کلیک (نه فقط یک کلیک) به آن برسد.

مورد دیگری که باید به آن توجه شود این است که هر سایتی برای خود دارای صفحات مهمی است. ساختار صحیح سایت حداقل باید بتواند به روبات‌های گوگل نشان دهد که مهمترین صفحات سایت کدامند. لینک‌سازی درست و اصولی داخلی می‌تواند به این مطلب کمک کند.

در ساختار سایت باید به بهینه بودن منو، دسته‌بندی‌ها، برچسب‌گذاری و چیدمان صفحات توجه کافی شود.

2. تاثیر سرعت سایت بر سئوی کل‌نگر

یکی از مواردی که به شدت بر روی تجربه کاربری و در نتیجه سئوی سایت تاثیر می‌گذارد، سرعت سایت است. امروزه بازدیدکنندگان دوست ندارند منتظر بارگذاری محتوای شما باشند. به همین منظور باید تا جایی که می‌توانید سرعت سایت خود را افزایش دهید. استفاده از هاست مناسب، فشرده‌سازی فایل‌های css، js، html و تصاویر، بارگذاری تنبل تصاویر، ایجاد کش از صفحات سایت و … عواملی هستند که بر روی سرعت سایت شما تاثیرگذار خواهند بود.

تاثیر سرعت سایت بر سئوی Holistic

با استفاده از ابزارهای تست آنلاین مانند Gtmetrix، سرعت سایت خود را در هر زمان بررسی کنید. در صورت کندی سایت با راهنمایی همین سایت‌ها می‌توانید مشکلات را حل کنید.

3. تاثیر استفاده از SSL بر سئوی جامع

یکی از فاکتورهای مهم گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها که در وبلاگ رسمی گوگل نیز اعلام شده، تامین امنیت کاربران است. چرا که تمام اطلاعات شخصی کاربران برای ورود به سیستم یا خرید از سایت، با سرورهای این سایت به اشتراک گذاشته می‌شود. به منظور تامین امنیت و حفاظت از انتقال داده‌ها و اطلاعات به یک اتصال امن نیاز است.

تاثیر استفاده از SSL بر سئوی Holistic

پروتکل امنیتی HTTPS یک روش رمزگذاری است که موجب ایجاد ارتباط بین مرورگر کاربران و سرور می‌شود. با وجود این پروتکل، هکرها به راحتی نمی‌توانند داد‌های رد و بدل شده را بخوانند یا از آنها استفاده کنند. البته مثل همیشه تاکید می‌کنیم که امنیت یک مقوله 100 درصدی نیست.

البته با فراگیر شدن استفاده از HTTPS نمی‌شود گفت که هنوز هم به مانند گذشته روی سئوی سایت تاثیر دارد یا خیر. اما به هر حال فاکتور امنیت برای گوگل مهم است و برای نمایش امن بودن ارتباط بین مرورگر و سرور و اینکه خطری کاربران را تهدید نمی‌کند باید از SSL استفاده کرد.

4. تجربه موبایل

امروزه با افزایش کاربران و استفاده کنندگان موبایل، بسیاری از جستجوهای اینترنتی با این ابزار کوچک اتفاق می‌افتد. با توجه به اینکه تاکید گوگل بر تجربه کاربری لذت‌بخش است پس باید توجه ویژه‌ای به این قشر از کاربران کنید.

سئوی Holistic چیست؟

ریسپانسیو یا واکنش‌گرا بودن سایت، اندازه دکمه‌ها و نوشته‌ها در تلفن همراه و سرعت بارگذاری صفحات در موبایل از عوامل تاثیرگذار بر سئوی هولیستیک سایت شما هستند. پس باید در مورد نمایش صفحه اصلی سایت‌تان در تلفن‌های همراه بسیار فکر کنید.

5. مطالب عالی و محتوای غنی

اگر شما هر 4 مورد بالا را رعایت کنید اما حرف تازه‌ای برای گفتن نداشته باشید، در واقع هیچ کاری انجام نداده‌اید. همچنان تاکید اولیه گوگل در رتبه‌بندی سایت‌ها تولید محتوا و مطالب عالی و بروز است.

سئوی Holistic

اگر محتوای با کیفیت ارایه می‌دهید، افراد می‌خواهند به سایت شما پیوند بدهند و بازدیدکنندگان می‌خواهند مطالب‌تان را بخوانند. در واقع باید به گونه‌ای بنویسید که افراد در صفحات سایت بمانند تا خواندن را تمام کنند. این پیوندهای ورودی و زمان حضور در صفحه چیزی است که Google متوجه آن خواهد شد.

با رعایت این نکات، گوگل محتوای شما را به عنوان منبع اصلی اطلاعات در مورد یک موضوع خاص در نظر خواهد گرفت. پس محتوای غنی ایجاد کنید که هم گوگل و هم کاربران شما از آن لذت ببرند.

کلام آخر

تقریباً تمام بهینه‌سازی‌هایی که برای افزایش تجربه لذت‌بخش کاربران خود انجام می‌دهید، تاثیر مثبتی در سئوی سایت شما دارد. این امر می‌تواند برعکس نیز باشد: اگر تجربه کاربری ضعیفی ارایه دهید، باید منتظر پایین آمدن رتبه سایت‌تان باشید.

امروزه با پیشرفت و هوشمندتر شدن الگوریتم‌های گوگل، دیگر تاکید بر یک کلمه کلیدی خاص تاثیر زیادی بر سئوی سایت‌تان ندارد. یکی از مشکلات سئو سنتی این بود که بیشتر در تلاش برای دستیابی به رتبه بالا با استفاده از کلمات کلیدی هدفمند بود. این نوع سئو کمتر برای تأمین نیازهای افراد تلاش می‌کرد و به همین منظور از دید گوگل منجر به خلق تجربه لذت‌بخش و در دسترس ساختن اطلاعات مورد نظر کاربر نمی‌شد.

Holistic SEO چیست؟

به همین منظور گوگل سعی کرد روش‌ها و عوامل رتبه‌بندی سایت‌ها را تغییر دهد و نظر خود را به نظر کاربران نزدیکتر کند. همین تغییرات مداوم گوگل باعث شده نتوان خدمات سئوی تضمینی را ارائه کرد. به همین علت سئوی کل‌نگر یا جامع جایگاه ویژه‌ای برای خود باز کرد.

با توجه به موارد گفته شده در این مقاله، از همین امروز با یادگیری سئوی Holistic، تمام جنبه‌های وب‌سایت خود را بهبود ببخشید تا بتوانید یک تجربه لذت‌بخش برای کاربران خلق کنید. قطعا با این کار به رتبه‌های برتر در گوگل ارتقا پیدا خواهید کرد. شروع به آزمایش و بهبود کنید!

دوره آموزشی طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی بدون کدنویسی

اگر قصد دارید برای خود یا دیگران سایتی طراحی کنید و هیچ دانش برنامه‌نویسی در این زمینه ندارید. اگر نمی‌دانید برای داشتن سایت باید از کجا شروع کنید. اگر فکر می‌کنید طراحی سایت سخت و پیچیده است و کار شما نیست. اگر با پرداخت هزینه‌های میلیونی طراحی سایت توسط شرکت‌ها و برنامه‌نویسان، نگران نتیجه نهایی کار هستید. به شما توصیه می‌کنیم طراحی سایت را خودتان شروع کنید.

دیگر نیاز نیست برای راه‌اندازی سایت مسلط به زبان‌های سخت و پیچیده برنامه‌نویسی باشید. ما در این دوره آموزشی به شما یاد می‌دهیم چگونه بدون حتی یک خط کدنویسی سایت‌های شخصی، خبری، وبلاگی، شرکتی، فروشگاهی و چندمنظوره حرفه‌ای طراحی کنید.

طراحی سایت بدون کدنویسی

این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پیشنهاد یکبار برای شما نمایش داده می‌شود.

اگر کودک 3 تا 7 سال دارید…

حیوانات را به خانه ببرید!!!

هدیه‌ای ارزان و مناسب برای کودکان، دوستان و آشنایان

همین حالا رایگان امتحان کنید