تاثیر کرونا بر کسب و کارها

تاثیر کرونا بر کسب و کارها

آکادمی تیکو – از پایان سال گذشته و با ابتلای افراد زیادی به ویروس کرونا، مشاغل و فعالیت‌ها در زمینه‌های مختلف دچار آسیب شدند. مخصوصا در یکی دو ماه ابتدایی سال که با تعطیلی برخی کسب و کارها همراه بود اشتغال زیادی را تحت تاثیر قرار گرفت. در نهایت تاثیر کرونا بر کسب و کارها به بسته شدن فعالیت‌ها منجر شد.

با توجه به تحقیقات انجام شده، بسیاری از افراد بازاری از وضعیت به وجود آمده گلایه دارند و می‌گویند تعداد زیادی از مشتریان‌ و در نهایت درآمد کسبه در ماه‌های اخیر به طور چشم‌گیری کاهش یافته است.

خرید اینترنتی، جواب درستی به دلواپسی‌های مردم در روزهای شیوع کرونا بوده است. این مقوله با درست کردن شرایط مناسب در محیط وب، راه مستقیم تهیه کالاها را از طریق اینترنت ایجاد کرده تا مشتری به راحتی و بدون خروج از منزل بتواند از فروشگاه‌هایی که آنلاین هستند خریدهای خود را انجام دهد.

کسب و کارهای اینترنتی حتی قبل از شیوع جهانی کرونا نیز مورد توجه خیلی از فعالیت‌ها و استارت‌آپ‌ها قرار گرفته بود، اما پس از شیوع ویروس کووید ۱۹، بیشتر حرفه‌ها به این سمت (فعالیت الکترونیکی) سوق پیدا کرده‌اند.

تجارت الکترونیک و کسب و کارهای آنلاین در بخش‌های مختلف کسب و کار، خیلی توسط متخصصان و مشاوران مطرح کسب و کار دنیا پیشنهاد شده و چیز جدیدی نیست. اما با شیوع و همه‌گیری جهانی ویروس کرونا و ورشکستگی برخی کسب و کارهای سنتی، بسیاری از کسب و کارهای دنیا بیشترین تمرکز خود را در بخش فروش و ارایه خدمات خود به صورت اینترنتی گذاشته‌اند. مثلا شرکت تجارت فلز یکی از شرکت‌هایی است که به مشتریان خود به صورت آنلاین خدمات ارایه می‌دهد. مشتریان می‌توانند، قیمت‌های محصولات را ثانیه به ثانیه در سایت شرکت ببینند؛ با تماس با کادر متخصص تجارت فلز از مشاوره تخصصی بهره‌ گیرند و با اطمینان خاطر بیشتری خرید کنند. این امر باعث صرفه‌جویی در زمان؛ هزینه و جلوگیری از تکثیر بیشتر ویروس کرونا می‌شود.

کرونا و کسب و کار

کرونا چه بر سر کسب‌ و کارها آورد؟

همان‌طور که می‌دانید دنیای امروز ما دچار ویروس کرونا است که همه بخش‌های زندگی‌ شخصی و اجتماعی‌مان را تحت تاثیر قرار داده است. بطوریکه تحول عظیمی در دنیای ما و سبک زندگی همه افراد به وجود آورده و کسب و کارها نیز از این تحولات در امان نماندند. بسیاری از فعالیت‌ها تحت تأثیر شرایط ویژه‌ای که این ویروس به وجود آورد قرار گرفته‌اند. حتی کسب‌ و کارهای معروف نیز تحت تأثیر شرایط ناشی از ویروس کرونا قرار دارند.

همان‌طور که در قسمت مقدمه اشاره کردیم، در این مقاله قصد داریم تأثیرات مثبت و منفی کرونا را بر روی کسب و کارهای مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

بهتر است بدانید که بسیاری از شغل‌های خرد و کارگاه‌ها بیشترین زیان را دیدند ولی در این زمان کسب‌ و کارهای اینترنتی به‌طور قابل توجه‌ای پیشرفت کردند. البته باید در نظر داشت که این مورد شامل همه کسب‌ و کارهای آنلاین نمی‌باشد. در ادامه متوجه می‌شویم که کدام دسته از آن‌ها از شرایط فعلی سود و کدام یک از آن‌ها دچار ضرر شده‌اند.

تأثیرات مثبت کرونا بر کسب و کارهای ایرانی

بعضی از کسب‌ و کارهای ایرانی در شرایط شیوع ویروس کرونا توانستند به خوبی کسب و کار خود را ارتقا بدهند، برندهای مطرحی مانند دیجی‌کالا، دیوار، اسنپ فوت و غیره از جمله کسب و کارهایی بودن که با ارایه خدمات و فروش به صورت آنلاین از شرایط بوجود آمده نهایت استفاده را به سود خود بردند.

در کل بررسی‌های انجام شده بر روی کسب‌ و کارها نشان می‌دهد که در دوران شیوع کرونا و پس‌ از آن فروش و ارایه خدمات، باید شکل جدیدتری به خود بگیرد به طوری که در آینده تمامی کسب و کارها تا جایی که بتوانند به صورت آنلاین فعالیت خود را ادامه دهند.

کرونا و اینترنت

کرونا به کدام کسب و کارها خسارت زد؟

در شرایط شیوع ویروس کرونا برخی از کسب و کارها هم نتوانستند فعالیت‌های خود را با شرایط بوجود آمده وفق دهند و دچار ضررهای زیادی شدند. مهمترین کسب و کارهایی که با شیوع ویروس کرونا دچار ضرر شدند مشاغلی بودند که در زمینه گردشگری فعالیت می‌کردند. البته این فقط مختص ایران نمی‌شود صنعت گردشگری درکل دنیا تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته است.

به طور مثال شرکت‌هایی خدمات آنلاین و فروش بلیت از جمله بلیت لحظه آخر در دوران شیوع کرونا در ایران دچار ضررهای قابل توجه‌ای شدند. شرایط به جود آمده خیلی دیگر از فعالیت‌های اقتصادی در بخش‌های کوچک و فعالیت‌های عمومی و غیره را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.

با توجه به زیان‌های وارده از شیوع ویروس کرونا در اقتصاد، اگر دنبال راه کارهای مناسب و عملی نباشیم و زیان‌های وارده همچنان بصورت صعودی باشد نتیجه آن حذف فعالیت‌ها از چرخه اقتصاد خواهد بود.

تعطیلی کسب و کارها در دوران کرونا

همان طورکه می‌دانید با شیوع ویروس کرونا میلیون‌ها نفر در جهان کارشان را از دست دادند، فعالیت‌های زیادی متاسفانه منجر به تعطیلی موقت و برخی دایمی شدند، تولیدات‌شان ناخواسته کاسته شد. افراد زیادی دچار مشکلات اقتصادی شدند و همچنین شاهد اثر منفی شدیدی بر بازار سهام و در بخش‌های مختلف بودیم.

ولی در این میان افرادی که  کسب و کارهای خود را زودتر بصورت آنلاین راه‌اندازی کرده بودند یا آن را گسترش دادند، توانستند از تاثیر منفی این بحران تا حدودی ایمن باشند. حتی در بعضی موارد می‌توان گفت تاثیرات کرونا بر روی کسب و کارشان اثری نداشته است و مثل سابق به فعالیت خود ادامه داده‌اند.

همچنین بخوانید:

کسب و کارهایی که قبلا به فکر آنلاین کردن فعالیت خود بودند، شیوع ویروس کوید 19 باعث شد از این فرصت استفاده کنند و بخش آنلاین کسب و کار خودشان را جدی‌تر بگیرند و به گسترش آن فکر کنند.

اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر و ریزبینانه به این موضوع نگاه کنیم، افرادی که شغل‌های کوچک و معمولی داشتند نیز بر روی میزان درآمدشان تاثیرات منفی گذاشته شد.

در بیشتر نقاط جهان بسیاری از رستوران‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مجتمع‌های تجاری، باشگاه‌های ورزشی و… تعطیل شده‌اند. اثرات منفی کرونا بر کسب و کارها و اقتصاد جهانی بالاتر از چیزی است که در تصور ما بگنجد.

کرونا به کدام کسب و کارها خسارت زد؟
تأثیرات کرونا بر روی کسب و کارها
کرونا و تعطیلی مشاغل

حال اگر کسب و کار شما به صورت آنلاین نباشد، در نتیجه شما دارای یک کسب و کار تاریخ مصرف گذشته و رو به فنا و نابودی هستید.

بهتر است از امروز به فکر این باشید که حضور آنلاین خود را گسترش دهید، حال کرونا باشد یا نباشد. می‌توانید کارهای زیادی در فضای آنلاین انجام دهید، به طور مثال می‌توان برای ارایه محصولات فیزیکی خود فروشگاه آنلاین ایجاد کرد، به جای برگذاری کلاس‌های آموزشی به فکر ایجاد آموزشگاه آنلاین باشید، راه‌اندازی پیج اینستاگرام که قطعا اگر در کنار یک وب‌سایت باشد بازخورد و عمر بیشتری دارد؛ و بسیاری از کارهای دیگر… به شرط اینکه کسب و کار آنلاین خود را جدی بگیرید و همیشه بروز باشید.

در کل متخصصان با بررسی‌ها و تحقیقات انجام شده بر روی کسب‌ و کارها اعتقادشان بر این است که در دوران شیوع کرونا و پس‌ از آن فروش و ارایه خدمات هر سازمان باید به شکل جدیدتری ارایه شود و پیش‌بینی می‌شود که همه صنایع تا حد امکان بصورت آنلاین فعالیت‌های خود را گسترش دهند.

پس بهتر است از همین امروز دست به کار شوید و در هر زمینه و فعالیتی که هستید بصورت آنلاین کار و حرفه خود را شروع کنید. ما به شما پیشنهاد می‌دهیم در گام اول که نیاز هر کسب و کار آنلاین است یک وب سایت برای خود طراحی کنید. با ما همراه باشید و وب سایت خود را به راحتی و با ایده خود بسازید، بدون صرف هزینه‌های کلان و بدون نیاز به برنامه‌نویسی همین حالا شروع کنید.

دوره آموزشی طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی بدون کدنویسی

اگر قصد دارید برای خود یا دیگران سایتی طراحی کنید و هیچ دانش برنامه‌نویسی در این زمینه ندارید. اگر نمی‌دانید برای داشتن سایت باید از کجا شروع کنید. اگر فکر می‌کنید طراحی سایت سخت و پیچیده است و کار شما نیست. اگر با پرداخت هزینه‌های میلیونی طراحی سایت توسط شرکت‌ها و برنامه‌نویسان، نگران نتیجه نهایی کار هستید. به شما توصیه می‌کنیم طراحی سایت را خودتان شروع کنید.

دیگر نیاز نیست برای راه‌اندازی سایت مسلط به زبان‌های سخت و پیچیده برنامه‌نویسی باشید. ما در این دوره آموزشی به شما یاد می‌دهیم چگونه بدون حتی یک خط کدنویسی سایت‌های شخصی، خبری، وبلاگی، شرکتی، فروشگاهی و چندمنظوره حرفه‌ای طراحی کنید.

طراحی سایت بدون کدنویسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *