آموزش لینک‌سازی

آموزش لینک‌سازی و گرفتن بک‌لینک

تیکو – بخش اصلی و کلیدی سئوی خارجی لینک بیلدینگ Link Building یا لینک‌سازی است. ما امروز در این مقاله به آموزش لینک‌سازی و نحوه گرفتن بک‌لینک اصولی و حرفه‌ای می‌پردازیم.

اگر می‌خواهیم صفحه‌ای از سایت ما در گوگل اول شود در ابتدا باید سعی کنیم سئوی داخلی آن را درست کنیم. اکثر اوقات سئوی داخلی به خوبی جواب می‌دهد. اما اگر در کلیدواژه‌های رقابتی بخواهیم به نتایج دلخواه برسیم باید اقدامات بیشتری انجام دهیم. چون تمام رقیبان ما در سئوی داخلی می‌توانند همان کارهایی را که ما انجام داده‌ایم، انجام دهند. به همین منظور باید به سراغ سئوی خارجی و بخش اصلی آن یعنی گرفتن بک‌لینک برویم.

بک‌لینک چیست؟

در واقع لینک‌هایی هستند که با یک کلمه کلیدی مناسب از صفحه‌ای از سایت خودمان یا دیگر سایت‌ها به یک صفحه خاص از سایت ما لینک داده شده‌اند. انواع مختلفی از بک‌لینک‌ها وجود دارد که مهمترین آنها لینک داخلی، خارجی، فالو و نوفالو هستند.

در لینک‌سازی داخلی، لینک‌ها میان صفحات وب‌سایت با یکدیگر پیوند ایجاد می‌کنند. اما لینک‌سازی خارجی در داخل وب‌سایت ما اتفاق نمی‌افتد و از دیگر سایت‌ها به سایت ما لینک داده می‌شود.

آموزش لینک‌سازی

تمام لینک‌ها هنگام به وجود آمدن از نوع فالو follow هستند که به آن Dofollow نیز می‌گویند. معنای فالو بودن لینک این است که موتورهای جستجو آنها را دنبال می‌کنند و محتوای آن را مورد بررسی قرار می‌دهند. اما لینک‌های نوفالو Nofollow که توسط مدیران سایت‌ها ایجاد می‌شوند در واقع به موتورهای جستجو می‌گویند که این لینک اعتباری به صفحه لینک شده انتقال نمی‌دهد و برای آن ارزشی قایل نیست.

با این کار گوگل نیز به لینک‌های نوفالو اهمیتی نمی‌دهد. این بک‌لینک‌ها فقط برای افزایش ترافیک ارجاعی مناسب هستند. پس اگر به دنبال لینک‌سازی و بهبود سئوی سایت خود هستیم باید به فکر گرفتن بک لینک‌های فالو باشیم.

چرا از دید گوگل بک‌لینک مهم است؟

یکی از معیارهای گوگل برای رتبه‌بندی، وجود بک‌لینک‌های ارزشمند به سایت است. در واقع گوگل از بک‌لینک به عنوان یک شاخص مهم در رتبه‌بندی نتایج خود استفاد می‌کند.

لینک‌سازی به راحتی توسط ما قابل انجام نیست و امکان فریب دادن گوگل در این مورد خیلی کم و سخت است. ولی اگر واقعا محتوای عالی تولید می‌کنیم این امکان به راحتی برای ما فراهم خواهد شد. اگر دیگران محتوای شما را مفید ببینند به آن لینک خواهند داد. اگر ما برای صفحه خاصی از سایت بک‌لینک‌های ارزشمندی داریم، گوگل به این نتیجه می‌رسد که آن صفحه بسیار مهم و البته مفید است که دیگران حاضر شدند به آن لینک دهند.

آیا ارزش بک‌لینک‌ها یکسان است؟

ارزش بک‌لینک‌ها بر اساس اینکه از چه سایتی و از کدام صفحه آن سایت است با یکدیگر متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال فاصله بین ارزش لینکی که از صفحه انجمن یک سایت معروف به سایت ما داده می‌شود در مقایسه با صفحه اول آن سایت، زمین تا آسمان است. پس نه تنها سایتی که به ما لینک می‌دهد مهم است بلکه صفحه‌ای از آن سایت که لینک در آن قرار دارد نیز بسیار مهم و با اهمیت است.

توصیه ما این است که دنبال بک‌لینک‌های زیاد نباشید. اگر از 1000 سایت بی‌ارزش لینک داشته باشید به اندازه 3 لینک از سایت‌های معتبر و مرتبط ارزش ندارد. پس تعداد زیاد لینک، تضمینی برای تاثیر بیشتر در سئو نیست. برای به دست آوردن ارزش دامنه و صفحه، می‌توانید از سایت‌های تحلیلی مانند ماز MOZ استفاده کنید. در این سایت با بررسی دو عامل Domain Authority و Page Authority می‌توانید به بررسی اعتبار دامنه و صفحات سایت دیگران بپردازید.

آموزش لینک‌سازی

Domain Authority

این اصطلاح توسط شرکت ماز به وجود آمده است. اما امروز به عنوان یک معیار توسط دیگران نیز به کار برده می‌شود. اعتبار دامنه یا قدرت دامنه عددی بین 1 تا 100 است که هر چقدر این عدد بالاتر باشد نشان می‌دهد ارزش آن دامنه بیشتر است.

Page Authority

پارامتر دیگری که باید بررسی کنیم اعتبار صفحه سایت است. شاید یک سایت اعتبار زیادی داشته باشد اما ممکن است یک صفحه از آن سایت دارای اعتبار خاصی نباشد. این معیار هم توسط ماز تعریف شده و عددی بین 1 تا 100 است.

از کجا بک‌لینک بگیریم؟

در آموزش لینک‌سازی وقت آن رسیده تا ببینیم از  کجا بک‌لینک بگیریم. کاملا مشخص است که باید از جایی لینک بگیریم که Domain Authority و Page Authority بالاتری داشته باشد. مسلما توقع ما از نمره بالا در کشور خودمان حداقل نمره 30 است. پیدا کردن سایت‌هایی با نمره بالای 90 در ایران تقریبا غیرممکن است.

آموزش لینک‌سازی

در بررسی‌هایی که هنگام انتشار این مقاله توسط ما انجام شد، اعتبار دامنه سایت‌های معروف ایران به این شکل است: خبرگزاری مهر 83، عصرایران 59، دیجی‌کالا 53، زومیت 50، ورزش3، 48 و سافت‌گذر 43 است.

وقتی ما از سایت‌هایی با DA و PA بالاتر بک‌لینک بگیریم اعتبار دامنه و صفحات سایت ما نیز بالاتر می‌رود. در نتیجه در نتایج گوگل جایگاه بهتری خواهیم داشت.

معرفی سایت‌های رایگان با Domain Authority بالا

یوتیوب، فیس‌بوک، لینکدین، اینستاگرام، ابوت‌دات‌می از جلمه سایت‌هایی هستند که اعتبار دامنه آنها بسیار بالاست و خودتان می‌توانید داخل آنها لینک‌سازی را شروع کنید. گرچه این کار به تنهایی رتبه سایت را بهبود نخواهد داد. علت این است که این سایت‌ها اعتبار دامنه بالایی دارند اما صفحات ما در این سایت‌ها اعتبار لازم را ندارند. پس چاره کار چیست؟

چطور اعتبار صفحه یا Page Authority خود را بالا ببریم؟

در مرحله اول صفحه مورد نظر از سایت‌مان که می‌خواهیم Page Authority آنرا بالاتر ببریم، را انتخاب می‌کنیم.برای بالا بردن اعتبار صفحات خود از روش بک‌لینک به بک‌لینک استفاده می‌کنیم. برای این کار از سایت‌های کوتاه کننده لینک کمک می‌گیریم.

آموزش لینک‌سازی

ابتدا آدرس صفحه مورد نظر از سایت خود را با سایت‌های کوتاه کننده لینک، کوتاه کنید. سپس این لینک کوتاه شده را در صفحات خود در سایت‌هایی با Domain Authority بالا، مانند لینکدین، یوتیوب، اینستاگرام و … قرار می‌دهیم. با این کار ما از یک صفحه‌ای به صفحه سایت خود بک‌لینک داده‌ایم که چند صفحه دیگر به آن صفحه لینک داده‌اند. در واقع با این کار ابتدا اعتبار صفحه کوتاه کننده لینک را بالا برده‌ایم و سپس از این صفحه‌ای که اعتبارش بالا رفته به سایت خودمان بک‌لینک داده‌ایم.

آیا روش سریع‌تری برای گرفتن بک‌لینک نیست؟

شاید روشی که در این مقاله برای گرفتن بک‌لینک گفتیم برای شما سخت و طاقت‌فرسا باشد. شاید بپرسید آیا روش بهتر و سریع‌تری وجود ندارد که دیگران به ما بک‌لینک دهند؟ همان‌گونه که در ابتدای مقاله گفتیم اگر محتوای بسیار عالی و دست اول تولید می‌کنید احتمال اینکه دیگران به شما بک‌لینک دهند بسیار است. اما ابتدا باید شروع به مذاکره با آنان کنید.

چند سایت که مرتبط با فعالیت شما کار می‌کنند را شناسایی کنید. محتواهای عالی خود را برایشان بفرستید و از آنها بخواهید که آن را باز نشر دهند. ممکن است برخی از این سایت‌ها قبول کنند و به سایت شما لینک دهند. برخی هم ممکن است در ازای بک‌لینک از شما هزینه‌ای طلب کنند. اگر این دریافت هزینه برای رپورتاژ آگهی باشد، می‌توان به آن فکر کرد. اما اگر برای قرار دادن لینک در مکان‌هایی مثل سایدبار سایت‌شان در کنار دیگر پیوندها باشد ما آن را توصیه نمی‌کنیم.

رپورتاژ آگهی چیست؟

رپورتاژ آگهی نوعی تبلیغات است که در آن شما یک محتوا مانند مقاله‌ای را آماده می‌کنید و در ازای پرداخت هزینه به سایت‌های معتبر از آن‌ها می‌خواهید که عین مقاله‌تان را بازنشر کنند. در این روش در لابلای متن مقاله یکی دو جا به سایت خود بک‌لینک می‌دهید.

گرچه این روش تا حدودی به سئوی سایت شما کمک می‌کند اما به علت زیاد شدن استفاده از این روش آن هم با تولید محتوای بی‌کیفیت و کپی شده، باعث شده است که ارزش آن نیز رو به کاهش باشد.

آموزش لینک‌سازی

چرا نباید بک‌لینک بخریم؟

سایت‌ها و وبلاگ‌های زیادی وجود دارند که در ازای دریافت هزینه حاضرند به سایت شما بک‌لینک دهند. شاید این روش راحت‌ترین راه برای گرفتن بک‌لینک باشد. اما هزینه بالایی نیز دارد. سایت‌هایی با اعتبار دامنه و صفحه بالا، قطعا هزینه‌های بسیار بالایی طلب خواهند کرد. همچنین ضمانتی برای گرفتن نتیجه دلخواه نیز در این روش وجود ندارد. لینک شما در کنار چند ده لینک دیگر قرار می‌گیرد که با همین روش دنبال جذب بک‌لینک هستند. پس به الگوریتم‌های هوشمند گوگل حق دهید که به این لینک‌ها حساس شده و برای آنها اهمیتی قایل نشوند.

لینک‌سازی را آغاز کنید

لینک‌سازی معمولا در کوتاه مدت نتیجه نمی‌دهد. اغلب چند هفته یا چند ماه طول می‌کشد تا به مقصود برسید. به علت دیر بازده بودن این روش از سئو، بسیاری از افراد به سراغ آن نمی‌روند. پس اگر صبور باشید و حوصله به خرج دهید قطعا در دراز مدت در رتبه‌های بهتری قرار می‌گیرید. در این نوع از سئوی خارجی دنبال نتیجه نباشید و صرفا کارتان را منظم و مستمر ادامه دهید. اگر به دنبال رشد و پیشرفت کسب و کار خود هستید نمی‌توانید و نباید از جذب بک‌لینک غافل شوید.

نکته مهمی که در پایان باید یادآور شوم این است که در مقطع زمانی کوتاه لینک‌سازی زیاد انجام ندهید. بهتر است برای صفحه مورد نظر از سایت خود هفته‌ای یک یا دو بک‌لینک درست کنید. بیشتر از این تعداد ممکن از خطرناک باشد و الگوریتم گوگل را حساس کند.

 

این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پیشنهاد یکبار برای شما نمایش داده می‌شود.

اگر کودک 3 تا 7 سال دارید…

حیوانات را به خانه ببرید!!!

هدیه‌ای ارزان و مناسب برای کودکان، دوستان و آشنایان

همین حالا رایگان امتحان کنید