کسب و کار اینترنتی

چطور کسب و کار اینترنتی راه‌اندازی کنیم؟

تیکو – یکی از جذاب‌ترین شغل‌های دنیا داشتن یک کسب و کار اینترنتی است. امروزه این نوع کسب و کارها فکر بسیاری از مردم به ویژه جوانان جویای کار را به خود مشغول کرده است. چرا که می‌تواند چندین برابر کسب و کارهای دنیای واقعی درآمدزا باشند.

اگر نمی‌دانید که کسب و کار اینترنتی خود را چگونه شروع کنید، تنها 5 دقیقه وقت بگذارید و این مقاله را مطالعه کنید. مطمئنا پس از این 5 دقیقه، یک قدم به راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی نزدیک‌تر می‌شوید. و این یعنی یک گام جلوتر از دیگران!

بر خلاف تصور راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی کار سخت و پیچیده‌ای نیست. اما قطعا رساندن آن به درآمد و موفقیت کار آسانی نخواهد بود!  بیایید قبل از پرداختن به مراحل کسب و کار اینترنتی، ببینیم این نوع کسب و کار چیست؟

کسب و کار اینترنتی چیست؟

در واقع به هر فعالیتی که از طریق اینترنت کسب درآمد می‌کند، کسب و کار اینترنتی می‌گویند. این کسب کارهای اینترنتی باید همواره درآمدی پایدار داشته باشند. همچنین باید دارای بستری مطمئن باشند که از آن طریق بتوان محصولات و خدمات را ارایه کرد.

راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی

مثلا اگر شما در شبکه‌های اجتماعی فعالیت زیادی دارید و محصولات خود را به فروش می‌رسانید، صاحب کسب و کار اینترنتی نیستید. چون ممکن است با فیلتر شبکه‌های اجتماعی و یا کوچ کاربران به شبکه‌های دیگر کسب و کارتان دچار مشکل شود. چرا که شما مالک شبکه‌های اجتماعی نیستید. پس با توجه به پایدار نبودن درآمد این بسترها نمی‌توان به آنها کسب و کار اینترنتی گفت.

راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی دارای مراحلی است که در این مقاله قدم به قدم به آنها آشنا می‌شویم.

مراحل راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی:

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی و طراحی سایت کار مشکلی می‌باشد و از پس آن برنمی‌آیند. ولی اصلا این گونه نیست به راحتی و تنها با آموزش طراحی سایت از طریق سیستم مدیریت محتوا سایت دلخواه خود را بدون هیچ دانش برنامه‌نویسی می‌توانید بسازید و کسب و کار اینترنتی خود را شروع کنید. حال در اینجا به مراحل راه‌اندازی کسب وکار اینترنتی می‌پردازیم:

راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی

1. شناخت توانایی‌های خود برای راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی:

قدم اول در راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی شناخت توانایی‌ها و ویژگی‌های شخصی و فردی خود است. ابتدا ببینید در چه چیزی مهارت دارید. لیستی از تخصص‌ها و مهارت‌های خود تهیه کنید. فراموش نکنید برخی از ویژگی‌ها شاید برای شما پراهمیت نباشد اما برای دیگران بسیار مهم به نظر می‌آید. پس حتی بی‌اهمیت‌ترین و جزئی‌ترین مهارت خود را در لیست ذکر کنید. باورتان می‌شود هنوز افراد زیادی در اینترنت به دنبال یادگیری نحوه ارسال ایمیل هستند؟

2. شناسایی نیازهای جامعه منطبق با مهارت‌های خود:

برای برطرف کردن نیازهای جامعه باید اول آن‌ها را شناسایی کنیم و پر طرفدارترین آن‌ها را بشناسیم. بعد فعالیت خود را در آن زمینه شروع کنیم. البته فراموش نکنید ما توانایی رفع نیازهای مردم در حوزه غیرتخصصی خود را نداریم. پس بهتر است برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود، دنبال نیازهای جامعه در حوزه تخصصی‌مان باشیم.

اگر نمی دانید چگونه نیازهای جامعه را شناسایی کنید، باید بگویم گوگل کار را برای شما آسان کرده است. شما با استفاده از گوگل ترندز می‌توانید چندین فعالیت یا کلید واژه را امتحان کنید که کدام یک طرفدار بیشتری دارد. سپس از آن طریق فعالیت پرطرفدار مخاطبان را شناسایی و انتخاب کنید.

راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی

3. ساخت سایت مناسب، بستری برای راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی:

برای داشتن سایت راه های مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال شما می توانید با مراجعه به شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند، مراجعه کنید. اگر شما در اول راه هستید ما با صراحت با این روش مخالفیم. چرا که برای داشتن سایت های اینچنینی باید میلیون ها تومان هزینه کنید. در حالی که نمی دانید کسب و کار اینترنتی شما موفق خواهد بود یا خیر!

خبر خوب این است که شما می‌توانید با صرف وقت و هزینه کم به وسیله سیستم مدیریت محتوا سایت دلخواه خود را طراحی کنید. برای راه‌اندازی سایت شما به دانش برنامه‌نویسی نیازی ندارید. تنها با اجاره دامنه و هاست و یادگیری سیستم مدیریت محتوا که در مقاله «معروف‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا» راجع به آنها توضیح داده شد، سایت مورد نظر خود را در هر فعالیتی که هستید بسازید.

راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی

بهتر است برای طراحی سایت خود از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده کنید. چون هر آنچه که نیاز دارید را دارد. ما نیز در مقاله «وردپرس چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟» به طور مفصل به آن پرداخته‌ایم.

خبر خوب دوم این است: شما می‌توانید با بهره‌گیری از پلاگین‌های وردپرسی سایت خود را در چند دقیقه به فروشگاه اینترنتی تبدیل کنید. این کار برایتان هیچ هزینه‌ای ندارد. اگر نمی‌دانید پلاگین وردپرسی چیست، پیشنهاد می‌کنم مقاله «افزونه یا پلاگین وردپرس چیست؟» را مطالعه کنید.

4. تولید محتوا، در زمینه کسب و کار اینترنتی خود:

بعد از طراحی وب‌سایت برای جذب مشتریان و مخاطبان خود باید محتوای مناسبی تولید کنید. برای تولید محتوای مناسب و مفید بهتر است به سایت‌های رقبا رجوع کنید و یک گام از آن‌ها جلوتر باشید. برای جذب مشتریان باید مطالب مفیدی برای آنان تولید کنید که برای آن‌ها ارزشمند باشد. با این کار در نهایت آن‌ها را تبدیل به مشتری خواهید کرد. مثلا اگر یک روسری فروش در کنار فروش خود، مطالبی راجع به نحوه پوشیدن شال و روسری بگذارد که برای مخاطبان مفید باشد، امکان خریدها هم بیشتر می‌شود.

راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی

5. کسب اعتبار به عنوان متخصص:

کسب اعتبار کاری بس مشکل است و به راحتی بدست نمی‌آید. حال که حوزه کاری خود را مشخص و سایت خود را راه اندازی کرده‌اید و در حال تولید محتوا هستید، باید به دانش خودتان بیفزایید. الان وقت آن رسیده به این سوال پاسخ دهید که آیا واقعا بر روی حوزه کاری خود تسلط کامل دارید؟ یا به صورت نصفه و نیمه با آن آشنا هستید. اگر شما تسلط کافی بر موضوعات حوزه کاری خود ندارید، کسب و کار اینترنتی‌تان دیر یا زود شکست خواهد خورد. چون مردم افراد متخصص و غیرمتخصص را خیلی زود از هم تشخیص می‌دهند.

در این مرحله شما باید به عنوان یک متخصص عمل کنید. با بروز نگه داشتن اطلاعات و دانش‌تان و تقابل مستقیم با مشتریان از طریق وبینار و یا همایش، تخصص خود را نمایان کنید. حرفه‌ای عمل کنید و خود را در معرض دید مخاطبان بگذارید. مثلا می‌توانید از طریق وبینار به سوالات مخاطبان در حوزه کاری خود پاسخ دهید و از این طریق اعتبار کسب کنید.

البته امروزه با استفاده از اینترنت شما می توانید دانش‌تان را بروز نگه دارید. اما توجه کنید، اطلاعاتی که کسب می‌کنید، بروز، صحیح و از منابع معتبری باشند.

6. افزایش مخاطبان با کمک گرفتن از موتورهای جستجو و تبلیغات:

همانطور که گفتیم داشتن درآمد پایدار یکی از ارکان کسب و کار اینترنتی است. درآمد به دست نمی‌آید مگر اینکه سایت شما دارای بازدید و مخاطب باشد. اگر شما در یک بیابان متروک یک هایپرمارکت شیک راه‌اندازی کنید چند نفر از آن خرید می‌کنند؟ مسلما چون کسی از آن حوالی عبور نمی‌کند شما هم مشتری نخواهید داشت. حتی اگر بهترین محصول را با پایین‌ترین قیمت ارایه دهید. پس باید کاری کنید که افرادی به سمت سایت شما سوق پیدا کنند.

یکی از راه‌ها تبلیغات است. شما می‌توانید با تبلیغ سایت‌تان در دیگر سایت‌های مهم، باعث جلب برخی از افراد شوید. این کار نیازمند هزینه اضافی است اما در کوتاه مدت جواب می‌دهد.

سئو یا تبلیغات؟ کدام بهتر است؟ از سئو استفاده کنیم یا تبلیغات

برای کسانی هم که می‌خواهند با هزینه کمتری مخاطبان را جذب کنند، راه دیگر کمک گرفتن از گوگل است. یعنی باید کاری کنید در نتایج جستجوی گوگل در رتبه بالاتری قرار بگیرید. با این کار اگر کسی دنبال مطلبی در زمینه تخصصی شما باشد از طریق جستجو در گوگل به سایت شما هدایت می‌شود. برای این کار باید هنگام تولید محتوای مناسب، آن را برای موتورهای جستجوی بهینه کنید. به این کار سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو می‌گویند. پیشنهاد می کنم مقاله «سئو چیست؟ چرا باید به سئوی صفحات سایت اهمیت دهیم؟» را مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید.

سئو یا تبلیغات

به همین علت تاکید ما در بند قبل، بر روی تولید محتوای مفید بود. بسیاری از مردم در اینترنت دنبال محتوا هستند نه خرید. اما همین محتواها می‌توانند مخاطبان را برای خرید ترغیب کنند. اگر شما بهترین محتوا را تولید کنید اما کسی آنها را نخواند، کارتان بی‌فایده و بیهوده است.

برخی از دوستان می خواهند بدانند که روی کدام بخش سرمایه گذاری کنند؟ ما در مقاله «سئو یا تبلیغات؟ کدام بهتر است؟» به مقایسه این دو مطلب پرداخته‌ایم.

7. پیگیری مشتریان و مخاطبان با ایمیل و شبکه‌های اجتماعی:

گام بعدی که خیلی دشوارتر از جذب مشتری می‌باشد، نگه‌داشتن مخاطبان و مشتریان است. ارتباط برقرارکردن و تبادل با مشتریان یکی از راه‌های ثابت نگه‌داشتن مخاطبان است. فراموش نکنید بسیاری از مردم به جای حضور در سایت‌ها، در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند. از این بستر برای کمک به سایت خود استفاده کنید.

اگر مطالب جدیدی در سایت منتشر می‌کنید، از طریق شبکه‌های اجتماعی و ایمیل، اطلاع‌رسانی کنید تا مشتریان و مخاطبان نیز در جریان باشند. یا وقتی مشتری خریدی را انجام داده است، شما می‌توانید پیگیر راضی بودن مشتری باشید. با چنین مواردی می‌توانید مشتریان و مخاطبان خود را پای ثابت خود کنید.

راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی

8. کسب درآمد با ارایه پیشنهادات و تبلیغات:

حالا وقت کسب درآمد پایدار است. در این مرحله مشتریان شناخت کافی راجع به شما بدست آورده‌اند و به نوعی امتحان خود را پس داده‌اید. پس می‌توانید از طریق پیشنهادهایی به آنها اقدام به کسب درآمد کنید. یا مشتریان قبلی خود را به خرید دوم سوق دهید. مثلا با استفاده از کوپن تخفیف در مدت زمان محدود، تخفیفات فصلی مثل شب عید، تخفیفات مناسبتی مثل روز زن و یا امثال این‌ها.

تبلیغات هم می تواند در کسب درآمد کمک حال شما باشد. سعی کنید همواره از تبلیغات استفاده کنید تا در کسب و کار اینترنتی خود گامی جلوتر باشید.

کلام آخر:

در این مقاله با کسب و کار اینترنتی و مراحل راه‌اندازی آن آشنا شدیم. دانستیم هر کسی که به صورت اینترنتی فروش کالا و یا ارایه خدمات انجام می‌دهد نمی‌توان گفت که کسب و کار اینترنتی دارد. ابتدا باید بستری مناسب مثل وب‌سایتی برای خود فراهم کرده تا از آن طریق به طور منسجم کسب درآمد کند. چون همان‌گونه که در مقاله «اینستاگرام بهتر است یا وب‌سایت؟» به آن پرداختیم، شبکه‌های اجتماعی پایداری وب‌سایت‌ها را ندارند. با شناخت نیازهای جامعه و تولید محتوای مناسب در وب‌سایت‌مان و استفاده از تبلیغات به موفقیت در کسب و کارمان و در نتیجه کسب درآمد خواهیم رسید.

دوره آموزشی طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی بدون کدنویسی

اگر قصد دارید برای خود یا دیگران سایتی طراحی کنید و هیچ دانش برنامه‌نویسی در این زمینه ندارید. اگر نمی‌دانید برای داشتن سایت باید از کجا شروع کنید. اگر فکر می‌کنید طراحی سایت سخت و پیچیده است و کار شما نیست. اگر با پرداخت هزینه‌های میلیونی طراحی سایت توسط شرکت‌ها و برنامه‌نویسان، نگران نتیجه نهایی کار هستید. به شما توصیه می‌کنیم طراحی سایت را خودتان شروع کنید.

دیگر نیاز نیست برای راه‌اندازی سایت مسلط به زبان‌های سخت و پیچیده برنامه‌نویسی باشید. ما در این دوره آموزشی به شما یاد می‌دهیم چگونه بدون حتی یک خط کدنویسی سایت‌های شخصی، خبری، وبلاگی، شرکتی، فروشگاهی و چندمنظوره حرفه‌ای طراحی کنید.

طراحی سایت بدون کدنویسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *