سئو یا تبلیغات

سئو یا تبلیغات؟ کدام بهتر است؟

تیکو – هنگام تصمیم‌گیری در مورد چگونگی سرمایه‌گذاری در زمان و پول خود در بازاریابی آنلاین، چند نکته مهم را باید در نظر گرفت. از جمله نکات مهم، تصمیم‌گیری در مورد جذب مشتریان از طریق سئو یا تبلیغات است. پیش‌تر در مقاله «سئو چیست؟ چرا باید به سئوی صفحات سایت اهمیت دهیم؟» توضیح مفصلی درباره این مقوله دادیم. امروز قصد داریم به مقایسه سئو با تبلیغات بپردازیم و ببنیم کدام برای کار ما بهتر است؟

سوالی که معمولاً توسط بسیاری از مدیران سایت از ما پرسیده می‌شود این است: «سئو یا تبلیغات؟ کدام بهتر است؟» این سوال با جواب کلی همراه نیست. زیرا به شرایط، اهداف و بازار فعلی شما بستگی دارد. سایت‌ها می‌توانند با انجام تبلیغات مثل تبلیغات گوگل‌ادز در کنار نتایج جستجوهای دیگر ظاهر شوند. گرچه علی‌رغم برخی ادعاها تبلیغات به سئوی سایت شما کمکی نمی‌کند.

چرا تبلیغات به سئو کمک نمی‌کند؟

بهبود SEO سایت شما می‌تواند با ایجاد ارتباط بیشتر صفحه برای کاربران، به رتبه‌بندی شما در جستجوی Google کمک کند. لیست نمایش نتایج جستجو در گوگل رایگان است. هیچ‌کس نمی‌تواند هزینه رتبه‌بندی بهتر را پرداخت کند. چون گوگل با توجه به ماموریت خود متعهد است که محتوای جستجوی ما را مفید و قابل اعتماد نگه دارد.

سئو یا تبلیغات

در واقع اولین مسئولیت گوگل ارایه مناسب‌ترین نتایج ممکن به کاربران جستجو است. اگر سایت‌هایی قادر به پرداخت هزینه رتبه‌های بالاتر در نتایج جستجو باشند، از نظر گوگل کاربران اطلاعاتی را که به دنبال آن هستند دریافت نمی‌کنند. در نتیجه این برخلاف ماموریت و سیاست‌های گوگل است.

بنابراین ما باید از کدام استفاده کنیم: سئو یا تبلیغات؟

همه اینها به استراتژی بازاریابی دیجیتال شما برمی‌گردد. شناخت مشتریان احتمالی و نحوه استفاده آنها از کلیدواژه‌ها، در تعیین اینکه سئو بهتر است یا تبلیغات یا ترکیبی از هر دو، موثر خواهد بود. پس بیایید نحوه کار هر یک و مزایا و معایب‌شان را بررسی کنیم.

سئو یا تبلیغات

سئو: ترافیک ارگانیک خود را بهبود ببخشید

سئو روشی است برای اینکه محتواهای سایت‌تان با بهینه‌سازی برای موتور جستجو، در نتایج جستجو در رتبه بالاتری قرار گیرند. به این طریق به سایت شما کمک می‌کند تا بیشتر در جستجوهای مربوطه نشان داده شوید.

هنگام بهبود سئوی سایت خود، موارد مختلفی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. بخش اعظمی از کار در دستان شماست که به آن سئوی داخلی می‌گویند. البته می‌توانید برای این کار از یک متخصص سئو استفاده نمایید. اولین و مهمترین مورد این است که اطمینان حاصل کنید نوشته‌های سایت شما واضح، مفید و توصیفی هستند. موضوع خود را با زبانی ساده و آسان برای خواندن توضیح دهید. سعی کنید از کلماتی که کاربران در زندگی روزمره خود استفاده می‌کنند، بهره ببرید. با این روش به افزایش ترافیک ارگانیک سایت‌تان کمک می‌کنید.

البته در سئو سعی کنید الگوریتم‌های گوگل را دور نزنید و این موتور جستجو را فریب ندهید. چرا که در اگر گوگل صفحات شما را فریبکارانه قلمداد کند، سایت شما را نادیده می‌گیرد.

مزایا و معایب سئو:

رایگان است:

استفاده از سئو در ظاهر رایگان است. اما اگر بخواهیم موشکافانه نگاه کنیم قطعا دارای هزینه‌هایی نیز هست. چرا که این روش نیازمند زمان است و زمان باارزش‌ترین دارایی افراد است. به قول معروف وقت طلاست. اما به طور کلی سئو مقرون به صرفه‌تر از سایر روش‌های بازاریابی برای آگاهی از نام تجاری و ترافیک مربوط به وب‌سایت شما خواهد بود.

موجب افزایش اعتبار و اعتماد:

نمایش سایت شما در نتایج ارگانیک جستجو می‌تواند بر اعتبار شما در ذهن مخاطبینی که به دنبال خدمات‌تان هستند تاثیر بگذارد. بسیاری از کاربران از تبلیغات چشم‌پوشی می‌کنند و اعتماد بیشتری به نتایج ارگانیک دارند.

بهبود نرخ کلیک (CTR):

همان‌گونه که گفته شد، درصد بیشتری از کاربران به نتایج ارگانیک اعتماد دارند. پس به احتمال زیاد روی این نتایج راحت‌تر کلیک می‌کنند. اگر چه استثنائاتی نیز وجود دارد. اما قطعا نمایش سایت شما در نتایج جستجوی گوگل، نرخ کلیک بیشتری از تبلیغات خواهد داشت.

وردپرس و موتورهای جستجو
پایداری:

اگر چه رسیدن به رتبه بالاتر در نتایج جستجو کاری سخت و زمان‌بر است اما برخلاف تبلیغات، ترافیک ارگانیک در لحظه توقف پرداخت، از بین نمی‌رود.

نام تجاری:

مشاهده سایت شما در نتایج کلمات جستجو شده که به حوزه کسب و کار شما نزدیک است می‌تواند یک مزیت مثبت تجاری باشد. مسلما نمایش سایت شما در زمان انجام تحقیقات پیش از خرید، نام تجاری‌تان را پیرامون یک موضوع خاص به برند تبدیل خواهد کرد.

آسان نیست:

استراتژی نمایش سایت شما در نتایج جستجو، آسان و راحت به دست نمی‌آید. البته این مورد در کنار سختی خود دارای مزیتی هم هست. زیرا اگر محتوای خودتان را در نتایج گوگل تثبیت کنید، رقبا نمی‌توانند به سادگی جای شما را بگیرند.

سئو یا تبلیغات
کند است:

در بسیاری از موارد، ایجاد ترافیک ارگانیک به کندی انجام می‌شود. اگر تازه کار خود را شروع کرده‌اید در کلمات کلیدی مورد نظر شما، اغلب نتایج سایت‌های مهم نشان داده خواهد شد.

نیازمند محتوا:

برای دستیابی به نتایج بالاتر در گوگل، همیشه نیازمند تولید محتوا هستید. مداومت در این کار، بسیار سخت و طاقت‌فرساست.

نیازمند اقدامات بیشتر:

ممکن است با ترافیک ارگانیک به ویژه در جستجوهای تحقیقات قبل از خرید، کاربران زیادی وارد سایت شوند. این ترافیک ارزشمندی است. اما ممکن است برای تبدیل کاربران به مشتری، رویکرد مرحله‌ای‌تری نیز لازم باشد. این یک فعالیت اساسی در بازاریابی دیجیتال است.

تبلیغات: کاربران خود را هدف‌گیری کنید

تبلیغات روشی است که در آن شما با پرداخت هزینه‌ای کاربران را به سمت سایت خود هدایت می‌کنید. برای اجرای این روش سایت‌های مختلفی وجود دارند که بهترین آنها گوگل‌ادز است. گوگل در قبال دریافت هزینه سایت شما را در نتایج جستجو در رتبه بالاتری قرار می‌دهد. البته این شرکت طبق سیاست‌هایی که دارد با نوشتن کلمه Ad در کنار نتایج جستجو به کاربران خود اعلام می‌کند که این سایت بر اساس تبلیغات در رتبه بالاتری است.

سئو یا تبلیغات

در ادامه مقاله سئو یا تبلیغات؟ به این مبحث خواهیم پرداخت که با وجود مزایای سئو و اعتماد بسیار زیاد کاربران به جستجوی ارگانیک، چرا تبلیغات نیز مهم است. به همین منظور به بررسی برخی از مزایا و معایب تبلیغات می‌پردازیم:

مزایا و معایب تبلیغات:

موقعیت در صفحه گوگل:

اگر از گوگل‌ادز برای تبلیغ سایت خود استفاده کنید با وجود چهار تبلیغ در دسکتاپ و سه تبلیغ در تلفن همراه، کاربر همیشه اول تبلیغات را می‌بیند، حتی اگر ترجیح دهد از کنار آن عبور کند.

هدف‌گذاری دقیق:

در تبلیغات شما می‌توانید جامعه هدف خود را به طور دقیق مشخص کنید. حتی در تبلیغات کلیکی شما می‌توانید موضوع سایت‌های نمایش دهنده تبلیغ‌تان را تعیین کنید. با تبلیغات ریتارگتینگ، کاربرانی که با دیدن تبلیغات شما یک بار وارد سایت شده‌اند را مورد هدف‌گیری مجدد قرار دهید. با این کار برند شما در ذهن کاربران بیشتر جا می‌افتد. تعیین کلمات کلیدی، زمان نمایش تبلیغ، جغرافیا، زبان و نوع دستگاه از مزایای فوق‌العاده تبلیغات است.

سرعت:

در حالی که بهینه‌سازی برای موتور جستجو فرآیند زمان‌بری است، ایجاد یک کمپین تبلیغاتی می‌تواند در چند دقیقه، ترافیک سایت شما را چندین برابر کند. برای افزایش ترافیک راهی سریعتر از تبلیغات وجود ندارد.

سئو یا تبلیغات
بازخورد سریع:

آیا می‌خواهید یک محصول جدید را آزمایش کنید؟ با اجرای یک کمپین تبلیغاتی می‌توانید بازخورد سریعی درباره آن محصول جدید داشته باشید. همچنین می‌توانید فقط در یک بازه زمانی خاص رو به تبلیغ بیاورید. مثلا شب عید که فروش کسبه نسبت به زمان‌های دیگر بیشتر است، با تبلیغات می‌توانید کاربران بیشتری را به سایت هدایت کنید. این کار می تواند باعث فروش بیشتر و موفقیت در کسب و کارها شود.

بودجه کنترل شده:

در تبلیغات به ویژه تبلیغات کلیکی امکان کنترل دقیق بودجه فراهم است. فقط کافی است مشخص کنید که مایلید روزانه چه مقدار هزینه کنید. پس علی‌رغم آنچه که بسیاری از تبلیغ کنندگان معتقدند، یک تبلیغ اگر به خوبی راه‌اندازی و مدیریت شود، می‌تواند روش کم‌هزینه‌ای برای هدایت کاربران به سایت شما باشد.

امکان تست A / B:

با ایجاد چند کمپین تبلیغاتی، صفحات فرود و حتی دکمه‌های دعوت به اقدام را به راحتی تنظیم کنید تا بهترین نتایج را به دست آورید. با تست و آزمایش روش‌های مختلف، بهترین بازدهی را شناسایی و روی آن سرمایه‌گذاری کنید.

سئو یا تبلیغات؟ کدام بهتر است؟ از سئو استفاده کنیم یا تبلیغات
نیازمند سرمایه‌گذاری مداوم:

همانطور که از نام تبلیغات پیداست، به سرمایه‌گذاری مداوم نیاز دارد. اگر پرداخت هزینه را متوقف کنید، تبلیغات شما از بین می‌رود و دیگر ترافیکی ندارید.

کپی تبلیغات نسبتا آسان است:

اگر رقیبی متوجه شود شما در حال اجرای تبلیغات هستید، می‌تواند تبلیغات را اجرا کند. پیام شما قابل تقلید است. کل قیف شما به راحتی توسط رقبا قابل ارزیابی است. این فضای بازاریابی دیجیتال است و شما باید آن را بپذیرید.

بالاخره سئو یا تبلیغات؟ روی کدام سرمایه‌گذاری کنیم؟

در نهایت، این به شما بستگی دارد که کدام گزینه برای کسب و کارتان مناسب است. بدون در نظر گرفتن وضعیت منحصر به فرد یک تجارت خاص، امکان پاسخ به این سوال وجود ندارد. اما لازم به ذکر است که هم سئو و هم تبلیغات به طرق مختلف می‌توانند به شما کمک کنند.

سئو یا تبلیغات

سئو یک سنگ بنای سنتی در بازاریابی آنلاین موفق است. زیرا به شما بهترین فرصت برای یافتن را می‌دهد. حتی اگر مراحل آن مدتی طول بکشد. در مقابل تبلیغات به شما امکان می‌دهد سریعتر، بدون توجه به کوچک و بزرگ بودن کسب و کار خود، به مشتریان‌تان دسترسی پیدا کنید.

در نتیجه در یک فضای ایده‌آل، ما هم به سئو و هم به تبلیغات نیاز داریم. هر دو جوانب مثبت و منفی مخصوص به خود را دارند. هنگامی که با هم ترکیب شوند و یک هم‌افزایی ایجاد شود، بهترین عملکرد را خواهند داشت. وقتی سئو و تبلیغات در کنار هم کار کنند می‌توانند نتایجی فراتر از حد انتظار برای شما به ارمغان بیاورند.

تجربیات شما چیست؟ موفقیت‌ها و درس‌های‌تان در استفاده از سئو یا تبلیغات یا ترکیبی از این دو را در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

دوره آموزشی طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی بدون کدنویسی

اگر قصد دارید برای خود یا دیگران سایتی طراحی کنید و هیچ دانش برنامه‌نویسی در این زمینه ندارید. اگر نمی‌دانید برای داشتن سایت باید از کجا شروع کنید. اگر فکر می‌کنید طراحی سایت سخت و پیچیده است و کار شما نیست. اگر با پرداخت هزینه‌های میلیونی طراحی سایت توسط شرکت‌ها و برنامه‌نویسان، نگران نتیجه نهایی کار هستید. به شما توصیه می‌کنیم طراحی سایت را خودتان شروع کنید.

دیگر نیاز نیست برای راه‌اندازی سایت مسلط به زبان‌های سخت و پیچیده برنامه‌نویسی باشید. ما در این دوره آموزشی به شما یاد می‌دهیم چگونه بدون حتی یک خط کدنویسی سایت‌های شخصی، خبری، وبلاگی، شرکتی، فروشگاهی و چندمنظوره حرفه‌ای طراحی کنید.

طراحی سایت بدون کدنویسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *